Koronawirus zwrócił uwagę na aspekty związane z higieną, przepisami sanitarnymi i ogólnopojętym bezpieczeństwem. Chcąc dbać o prawidłowe realizowanie zadań przez użytkowników aut firmowych należy zapewnić im nie tylko niezawodne narzędzie pracy (samochód, laptop, telefon) ale i budować takie środowisko pracy, które sprzyjać będzie rozwoju psychofizycznemu pracownika, będzie budować jego wieź z organizacją, i pozytywnie oddziaływać na realizację celów organizacji. Warto wiedzieć jakie jest obowiązkowe wyposażenie samochodu flotowego aby zadbać o bezpieczeństwo kierowców.

Przyjazne środowisko pracy.

W dzisiejszych czasach pracownik poszukuje miejsca realizacji zawodowej nie tylko w oparciu o zarobki oraz benefity, takie jak samochód, prywatna opieka medyczna, dofinansowanie wakacji, szkolenia,  owocowe wtorki czy dostęp do nauki języka obcego. Potrzeba samorealizacji i bezpieczeństwa są jednymi z podstawowych dążeń każdego człowieka. Warto pamiętać o tym, jeżeli chcemy efektywnie budować relacje i zarządzać pracownikami. Do obowiązków menadżera floty należy nie tylko zapewnienie mobilności pracownikom, ale i dbanie o dobre samopoczucie w ramach poruszania się mieniem firmowym. Minimalizacja ryzyk, zmniejszenie poziomu stresu, poprawa komfortu i wygody podróży czy dbałość o detale technologiczne sprawią, że kierowcy skoncentrują się na wytyczonych zadaniach. Bardzo ważnym elementem tego działania jest zadbanie o obowiązkowe wyposażenie samochodu, które dyktowane jest przepisami prawa. Ponadto, warto wyposażyć auto w dodatkowy osprzęt, którego świadomość posiadania będzie oddziaływała pozytywnie na poziom bezpieczeństwa pracownika.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu służbowego wymagane zapisami prawa.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Polsce jest niezmienne od wielu lat, pomimo rozlicznych dyskusji i debat związanych ze zwiększeniem produktów. Wszystkie wymagane prawem urządzenia/produkty wymienione są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002.

GAŚNICA: w Polsce gaśnica jest obowiązkowym, wymaganym przez prawo wyposażenia każdego samochodu osobowego. W przypadku kontroli policji, za jej brak może zostać nałożony mandat w wysokości do 500 zł. Posiadana gaśnica musi być minimum 1-kilogramowa. Warto zadbać o jej coroczną homologację oraz dbanie, aby w pojazdach były urządzenia gaśnicze posiadające termin ważności (jest to przeważnie 5 lat od produkcji gaśnicy). Co ciekawe, policja może ukarać kierowcę pojazdu mandatem za nie posiadanie gaśnicy, jednak nie nakłada kar za jazdę z niesprawnym lub przeterminowanym produktem. Dobra praktyką jest również wskazanie miejsca przechowywania gaśnicy w samochodzie – najczęściej jest to pod podłogą bagażnika lub pod fotelem pasażera. Bezwzględnie nie należy gaśnicy przewozić „luzem” na podłodze samochodu lub bagażnika, a już pod żadnym pozorem nie można jej transportować na tylnym podszybiu – w razie kolizji gaśnica zmienia się w pocisk, który może zabić kierowcę lub pasażerów.

TRÓJKĄT OSTRZEGAWCZY: to drugi obowiązkowy element każdego pojazdu. Trójkąt ostrzegawczy musi posiadać znak homologacji na terenie Polski lub Unii Europejskiej. Za jego brak grozi mandat karny od 100 do 200 złotych. Warto również wyposażyć pojazd w instrukcję prawidłowego ustawiania trójkąta ostrzegawczego – wytyczne te różnią się w zależności od drogi, na jakiej chcemy trójkątem zasygnalizować niebezpieczeństwo. Za złe oznakowanie awaryjnego postoju na poboczu drogi policja również może nałożyć mandat karny – warto te zasady nie tylko znać, ale i wyposażyć w nie naszych pracowników.

Rekomendowane wyposażenie samochodu służbowego poprawiające poziom bezpieczeństwa i zadowolenia kierowców.

APTECZKA: dziś jeszcze apteczka nie należy do obowiązkowego wyposażenia samochodu prywatnego. Musi być w: autobusie, taksówce, samochodzie ciężarowym przewożącym osoby oraz autach nauki jazdy i egzaminowania. Na rynku dostępny jest ogromny wachlarz apteczek – warto zainwestować w takie, które „na pokładzie” mają dużą dawkę plastrów różnej wielkości, jałowe opatrunki, nożyczki, gazę, folię NRC.

ŚRODKI OCHRONY OSOBISTEJ: miesiące epidemii, niepewna przyszłość pod kątem dostępności i skuteczności szczepionki, sprawiają, że pracownicy nadal realizują cześć swoich spotkań i wyjazdów w dotychczasowym formacie. Podróże, i generowane przez nie kontakty międzyludzkie, na pewno mogą wpłynąć na samopoczucie naszych pracowników. Należy wyposażyć pracowników w maseczki bawełniane (z logo firmy będą wyglądały biznesowo i elegancko), jednorazowe maseczki ochronne, jednorazowe rękawiczki, poręczny płyn do dezynfekcji rąk oraz chusteczki antybakteryjne. Ciekawym pomysłem jest również zakup półprzyłbic oraz instrukcji dotyczącej zasad dystansu społecznego zgodnie z wytycznymi GIS i MZ. Budowanie świadomości pracowników, oraz zdrowej kadry, zdecydowanie leży również w zakresie działań fleet managera.

ŁAŃCUCHY ŚNIEGOWE: w okresach jesienno-zimowych wyjazdy na południe kraju mogą być obarczone ryzykiem gołoledzi, oblodzenia oraz zaśnieżeina szlaków komunikacyjnych. W naszym kraju nie brakuje krętych i górskich dróg, które pokonują nasi pracownicy. Warto wyodrębnić grupe kierowców którzy na co dzień operują w regionach podatnych na większe opady śniegu i zainwestować nie tylko w proste zestawy łańcuchów śniegowych, ale i przekazać naszym pracownikom saperkę, latarkę czy żele grzejące, na wypadek konieczności awaryjnego postoju na mrozie. To niezwykle dobra praktyka CSRowa, która bezpośrednio wpływa na poziom komfortu i bezpieczeństwa pracowników.

INSTRUKCJE FIRMOWE/FLOTOWE: na drodze na naszych pracowników czeka ogrom niespodziewanych zdarzeń i konieczność podejmowania tysięcy szybkich decyzji. Użytkownicy często znajdą się w sytuacjach nieoczywistych, trudnych i wymagających. Tyczy się to nie tylko wypadku, kolizji czy awarii. Warto sporządzić wzory dokumentów (oświadczenie sprawcy kolizji/wypadku), opisać procedury firmowe (najważniejsze telefony, adresy, plan działania) oraz skonstruować proste instrukcje użytkowania posiadanych na pokładzie urządzeń – choćby zasady rozkładania trójką ostrzegawczego, kwestie prawne przy wyjeździe poza granice Polski i inne zasady bezpośrednio zaczerpnięte z polityki flotowej. W ten sposób, kierowca będzie miał pod ręką pokaźny bank informacji, co minimalizuje konieczność zadawana pytań Tobie – drogi menadżerze floty. Takie podejście do komunikacji i informacji jest kolejnym elementem strategii budowania wizerunku firmy, Ciebie jako profesjonalisty i dbania o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników.

Dodatkowe akcesoria – wyposażenie auta flotowego.

Nowe samochody standardowo wyposażane są w koła zapasowe (lub zestawy naprawcze) i lewarek. Sprawdzić należy jednak, czy nasi pracownicy mają również linkę do holowania i latarkę. Dobrą praktyką jest też przekazywanie firmowych power banków, które w kryzysowych sytuacjach pozwalają utrzymać kontakt z pracownikiem, dzięki naładowanemu telefonowi. Takich dodatkowych elementów może być dużo więcej, co zależy przede wszystkim od zadań jakie realizują nasi pracownicy. Obowiązkowe wyposażenie samochodu flotowego to przede wszystkim połączenie przepisów oraz Twojej dbałości o bezpieczeństwo pracowników – zadbaj o to koniecznie!

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Europie.

Trzeba również pamiętać, że w wypadku możliwości wyjazdu pojazdami firmowymi poza granice kraju (w ramach działań służbowych lub użytkowania prywatnego) trzeba bezwzględnie zweryfikować lokalne przepisy związane z obowiązkowym wyposażeniem pojazdu. Warto te kwestie sformalizować i choćby umieścić w instrukcji/przewodniku, który przekazy będzie każdemu kierowcy. Policje w różnych krajach zupełnie inaczej reagują na wykroczenia w tym obszarze, których dokonują obcokrajowcy. Ponieważ chcemy zapewnić „wolną głowę” i poczucie bezpieczeństwa naszym pracownikom, to warto dbać nawet o takie sprawy, które wydawać się mogą absolutnie marginalnymi sytuacjami.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .