Rozliczenie czasu pracy kierowcy i rejestracja czasu pracy kierowcy w firmie transportowej wymaga od nas realizacji przewozów w oparciu o zapisy i odczyty z tachografu cyfrowego. Jest to urządzenia do rejestracji czasu pracy kierowcy. Odpowiednie rozliczanie diet, kraj rozpoczęcia i zakończenia przewozu oraz plik DDD to kluczowe kwestie, którymi musi zajmować się firma transportowa.
Rejestracja czasu pracy kierowcy – wymogi prawne.
Na pewno każdy kierowca zgodnie z prawem musi rejestrować swój czas pracy. Pamiętać należy, że zapisywanie czasu pracy kierowcy ciężarówki jest obowiązkowe. Niezależnie od formy zatrudnienia czy stosunku pracy wobec firmy transportowej. Czas pracy rejestrujemy za pomocą tachografu cyfrowego oraz karty kierowcy. Karta kierowcy przypisana jest do każdej osoby zawodowo realizującej przewozy krajowe i międzynarodowe prowadząc pojazdy o masie powyżej 3,5t DMC.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 i z 2013 r. poz. 567) rejestracji podlegają kierowcy, którzy są zatrudnieni na podstawie stosunku pracy. Dotyczy to również kierowców samozatrudnienych, czyli przedsiębiorcy osobiście wykonujący przewozy drogowe oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz, w rozumieniu art. 4 pkt 6a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 i z 2015 r. poz. 211 i poz. 390).
Kto kontroluje rejestrację czasu pracy kierowcy? W przypadku osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy jest to Państwowa Inspekcja Pracy. Natomiast w przypadku kierowców na kontrakcie (samozatrudnionych) jest to Inspekcja Transportu Drogowego.
Co wlicza się w czas pracy kierowcy?
Kary za nieprzestrzeganie czasu pracy kierowcy i za błędną jego rejestrację określają stosowne ustawy i rozporządzenia. Warto jednak skupić się na tym, co ustawodawca określa mianem „czasu pracy kierowcy”. Zgodnie z definicją do czasu pracy kierowcy zawodowego auta ciężarowego (pow. 3,5t DMC) zalicza się:
- prowadzenie pojazdu;
- załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem;
- nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
- czynności spedycyjne;
- obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
- inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
- niezbędne formalności administracyjne;
- utrzymanie pojazdu w czystości;
- pozostawanie poza godzinami pracy (poza przyjętym rozkładem czasu pracy) w gotowości do wykonywania pracy. Dotyczy to w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie był znany kierowcy.
Na koniec – pamiętajmy, że karty do tachografów wydaje Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. zgodnie z umową zawartą z właściwym ministrem (Infrastruktury, Transportu lub innym). Wnioski o wydanie karty do tachografu składa się pocztą lub osobiście.
Rozliczenia czasu pracy kierowcy – zasady ogólne.
Każdy kierowca zawodowy w Polsce ma obowiązek rejestracji swojego dnia pracy. Co więcej ma obowiązek rejestracji również swojego odpoczynku i innych czynności związanych z działaniem wobec ciężkiego taboru transportowego. Czas pracy kierowcy dzieli się na odpowiednie interwały; dobowy czas pracy kierowcy, tygodniowy czas pracy kierowcy i dwutygodniowy czas pracy kierowcy. Cała historia musi być archiwizowana przez okres 5 lat do wglądu odpowiednich organów (PIP lub ITD) w razie kontroli.
Rejestracja czasu pracy kierowcy na papierowych tarczkach i przechowywanie tradycyjnej dokumentacji papierowej to przeżytek. Obecnie, aby mieć wszystko pod kontrolą, czas pracy kierowcy ciężarówki rejestruje się cyfrowo. Dalej – przesyła się go do systemów takich jak Cartrack Polska. Są to systemy oferujące dostęp do lokalizacji pojazdu na terenie całej Europy, usługę eTOLL, raporty i digitalizację dokumentów.
Dobowy czas pracy kierowcy.
Przez dobowy czas pracy kierowcy rozumie się działania podjęte od godziny 0:00 do godziny 23:59. Jeżeli kierowca rozpoczął jazdę w dniu A o godzinie 22:30, a zakończył w dniu B o godzinie 4:55 to zgodnie z prawem kierowca pracował 1h i 30 min w jednym dniu oraz 4h i 55 min w dniu kolejnym. Dobowy czas pracy kierowcy dotyczy dni kalendarzowych; rozpoczyna i kończy się zgodnie z linią zmiany daty (dnia). W ramach dobowego czasu pracy kierowca może jechać maksymalnie przez 9 godzin. Po wtóre – w ramach jednego tygodnia – dwukrotnie może zrealizować 10 godzinny dobowy dzień pracy.
Tygodniowy czas pracy kierowcy.
Tygodniowy czas pracy kierowcy wyznaczany jest przez dni tygodnia; rozpoczyna się o godzinie 0:00 w poniedziałek i kończy o 23:59 w niedzielę. W tym okresie kierowca może pracować nie więcej niż 56 godzin. W ramach tygodniowego czasu pracy kierowca, zgodnie ze wskazaniem tachografu, może prowadzić ciężarówkę łącznie przez 56 godzin.
Dwutygodniowy czas pracy kierowcy.
Dwutygodniowy czas pracy kierowcy to największy obszar wobec którego należy pilnować rejestracji i rozliczania czasu pracy. Po wtóre, a co za tym idzie – diet kierowców tirów. Zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami w dwóch następujących po sobie tygodniach kierowca może przepracować maksymalnie 90 godzin.
Czas pracy kierowcy – odpoczynek.
Polskie prawo wymusza na pracowniku poświęcenie co najmniej 45 minut na odpoczynek na każde 4,5 godziny pracy. Nie musi być to jedna, 45 minutowa przerwa po 4,5 godzinach. Pracownik może zrobić sobie najpierw przerwę 15 minutową, a następnie 30 minutową z zachowaniem tej kolejności.
Zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowcy, konieczna jest przerwa po 6 godzinach pracy. Wynosi ona 30 lub 45 minut, zależnie od czasu pracy w danej dobie. Jednak, jeżeli kierowca wykorzystał omawianą wcześniej przerwę po 4,5 godzinach pracy, nie przysługuje mu przerwa po 6 pierwszych godzinach pracy.
Tachograf cyfrowy – wygodna rejestracja czasu pracy kierowcy.
Tachograf cyfrowy (tachograf 4.0) to obecnie najwygodniejsze i zgodne z prawem urządzenie pozwalające na kompleksowy zapis czasu pracy kierowcy zawodowego. Wraz z kartą przedsiębiorcy i systemem od Cartrack Polska, tachograf cyfrowy pozwala na bezpłatne pobieranie pliku DDD. System ten pozwala również na rozliczanie diet, raportowanie przekraczania granic, optymalizację tras i redukcję pustych przebiegów. Co więcej, pozwala na także na lepsze planowanie przewozu w ruchu krajowym i międzynarodowym.
Tachograf w Cartrack Polska to zintegrowana z urządzeniem i kartą kierowcy zdalna platforma. Ułatwia ona prowadzenie biznesu transportowego właścicielom firm, spedytorom i zarządcom transportu. Dzięki tachografowi cyfrowemu i zautomatyzowanej rejestracji czasu pracy kierowcy możliwe jest precyzyjne określanie dostępności kierowców. Może jest też określenie ich obłożenia oraz optymalne planowanie tras przejazdu.
Tachograf cyfrowy eliminuje starodawne papierowe tarczki i manualne zapisywanie czasu pracy kierowcy. Obecna technologia pozwala w sposób zdalny i nowoczesny sczytywać tachograf i prezentować dane wprost na ekranie smartfona czy komputera spedytora, operatora logistycznego czy właściciela firmy. Dzięki przejrzystemu interfejsowi tachograf od Cartrack idealnie nadaje się do rejestracji czasu pracy kierowcy. Co więcej, to wspaniałe narzędzie do kompleksowego zarządzania taborem ciężkim bez żadnych kompromisów.
Nowoczesne rozwiązania BIG DATA dla transportu.
Prowadzenie firmy transportowej to bardzo wymagający proces. W czasach inflacji, wysokich rat leasingowych i trudności formalno-prawnych, realizowanie biznesu transportowego to absorbujące zadanie. Aby lepiej zarządzać transportem ciężkim należy przede wszystkim odpowiednio wyposażyć swoją flotę ciężarową i zaplecze administracyjne. Wyposażenie to obejmuje na pewno technologię, która kompleksowo monitoruje i ułatwia podejmowanie strategicznych decyzji.
Monitoring GPS ciężarówek to podstawa w zakresie poprawnie prowadzonego przedsiębiorstwa transportowego. GPS w ciężarówce pozwala nie tylko określić jego dokładną lokalizację. Pozwala również systemowo dostarcza najważniejszych informacji na temat pojazdu, trasy przejazdu i stylu jazdy kierowcy zawodowego. Cartrack Polska dostarcza autorskich rozwiązań SaaS, które pozwalają kompleksowo i skalowanie realizować zakontraktowane przewozy cargo.
E-Toll dla aut ciężarowych to kolejny obowiązkowy element wyposażenia floty aut ciężarowych. Etoll to nowy elektroniczny system poboru opłat. Jest to system który dla pojazdów powyżej 3,5t DMC pozwala w sposób legalny poruszać się po tysiącach kilometrów płatnych odcinków dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. E-toll z tachografem to nieodłączny zestaw startowy dla każdego tira i firmy. Jest to element która w sposób legalny i zgodny z wytycznymi KAS, Ministerstwa Infrastruktury i Policji realizuje przewozy towarów.
Tachograf cyfrowy do firmy transportowej jest elementarnym wyposażeniem każdego auta ciężarowego. Pamiętajmy, że tachograf cyfrowy to nowoczesna metoda na rejestrację czasu pracy kierowcy ciężarówki i możliwości zdalnego zarządzania transportem. Co więcej, tachograf cyfrowy pozwala nie tylko gromadzić, analizować i kategoryzować dane. Pozwala również odpowiednio zarządzać w czasie i pstrzeni taborem, kierowcami i ładunkiem.
Rozbudowana technologia BIG DATA dla transportu ciężkiego od Cartrack Polska.
Finalnie to połączenie wszystkich powyżej wymienionych elementów. System Cartrack to tachograf cyfrowy wraz z zautomatyzowanym i bezpłatnym pobieraniem pliku DDD. To również rejestracja i rozliczaniem czasu pracy kierowców, alertami, mapami i lokalizacją na żywo. To również dostęp do całego ekosystemu usług pozwalających redukować koszty transportu, poprawiać efektywność procesów biznesowych i bezpieczeństwo kierowców. Ekosystem Cartrack to dostęp do usługi Etoll, do ponad 80 raportów, alertowanie przekraczania granic. To również nielimitowane szkolenia produktowe i gwarancja na sprzęt oraz technologię przez cały okres trwania kontraktu.
Wypełnij formularz interesuje Cię zagadnienie rejestracji czasu pracy kierowcy zawodowego wraz z całym pakietem systemowego zarządzania firmą transportową wypełnij poniższy formularz. Napisz do Cartrack Polska i umów się na bezpłatną prezentacje możliwości naszego systemu.