W połowie grudnia świat obiegła informacja, że Mercedes-Benz jako pierwsza marka motoryzacyjna, została oficjalnie zatwierdzona jako mogąca poruszać się po określonych odcinkach niemieckich dróg z 3 poziomie autonomizacji. To z kolei plasuje ją przez Teslą! Autonomiczne auta zaczynają wyjeżdżać na nasze drogi – nie ma już odwrotu od motoryzacji automatycznej.
Mercedes-Benz i 3 poziom autonomizacji jazdy.
Co tak naprawdę osiągnął i otrzymał niemiecki producent samochodów? Otóż zgodnie z doniesieniami Fleet Europe Ola Källenius, CEO Mercedes-Benz Cars poinformował, że władze zalegalizowały system autonomicznej jazdy na poziomie 3 firmy na niektórych odcinkach niemieckiej autostrady.
To przełom dla technologii i Mercedesa. Daje to również Mercedesowi przewagę nad Teslą i tym podobnym markom, które wciąż tkwią na poziomie 2. Akredytacja dotyczy najnowszej wersji Drive Pilota, która zostanie uruchomiona w Klasie S i elektrycznej jej wersji. Dotyczy to modelu EQS w połowie 2022 roku.
Uruchomienie autopilota będzie możliwe na 13 191 kilometrach niemieckiej autostrady, z prędkością do 60 km/h. Zasadniczo pozwala pojazdowi przejąć kontrolę w bardzo dużym zagęszczeniu ruchu. Inne marki motoryzacyjne również intensywnie pracują nad 3 poziomem autonomizacji; BMW planuje wyposażyć Serię 7 w certyfikowane rozwiązania w 2023 roku. Następnie koncert Stellantis zamierza wyposażać swoje pojazdy w ten poziom autonomizacji w 2024 roku.
Autonomiczne auta – poziomy.
Co tak naprawdę oznaczają poziomy samodzielnej jazdy w konkretnych przypadkach?
Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych (SAE) opracowało standardową skalę autonomizacji od zera do pięciu. Zrobili tak aby opisać to kontinuum, chociaż istnieje wiele szarych obszarów, w których funkcje mogą się nakładać. Oto, co ogólnie oznaczają te poziomy:
Poziom 0: brak automatyzacji. Kierowca jest całkowicie odpowiedzialny za kontrolowanie pojazdu, wykonywanie zadań takich jak kierowanie, hamowanie, przyspieszanie czy zwalnianie. Pojazdy poziomu 0 mogą być wyposażone w funkcje bezpieczeństwa. Zaliczamy do nich kamery cofania, ostrzeżenia o martwym polu i ostrzeżenia o kolizji. Nawet automatyczne hamowanie awaryjne, które stosuje agresywne hamowanie w przypadku nieuchronnej kolizji, jest klasyfikowane jako poziom 0. Dzieje się tak ponieważ nie ten element działa przez dłuższy czas. Autonomiczne auta tutaj nie istnieją.
Poziom 1: Wspomaganie kierowcy. Na tym poziomie zautomatyzowane systemy zaczynają przejmować kontrolę nad pojazdem w określonych sytuacjach, ale nie przejmują go w pełni. Przykładem automatyzacji poziomu 1 jest adaptacyjny tempomat, który kontroluje przyspieszenie i hamowanie, zwykle podczas jazdy po autostradzie. W zależności od funkcjonalności kierowcy mogą zdjąć stopy z pedałów.
Poziom 2: Częściowa automatyzacja. Na tym poziomie pojazd może wykonywać bardziej złożone funkcje. Łączą one kierowanie (sterowanie poprzeczne) z przyspieszaniem i hamowaniem (sterowanie wzdłużne), dzięki większej świadomości otoczenia.
Poziom 2+: Zaawansowana częściowa automatyzacja. Chociaż poziom 2+ nie jest jednym z oficjalnie uznanych poziomów SAE, reprezentuje ważną kategorię. To ona zapewnia zaawansowaną wydajność w cenie, na którą konsumenci mogą sobie pozwolić. Poziom 2+ obejmuje funkcje, w których systemy pojazdu zasadniczo prowadzą, ale kierowca nadal musi monitorować pojazd i być gotowy do wkroczenia w razie potrzeby. Z drugiej strony, Poziom 3 reprezentuje znaczący skok technologiczny. Dzieje się tak ponieważ jest to pierwszy poziom, na którym kierowcy mogą oderwać się od prowadzenia pojazdu. Jest to często określanego jako „mind off”. Na poziomie 3 pojazd musi być w stanie bezpiecznie się zatrzymać w przypadku awarii.
Przykładami Poziomu 2+ są pomoc na autostradzie lub pomoc w korkach. Możliwość oderwania rąk od kierownicy i odwrócenia wzroku od drogi na kilka chwil sprawia, że wrażenia z jazdy są znacznie bardziej relaksujące i przyjemne, dzięki czemu klienci cieszą się dużym zainteresowaniem.
Autonomiczne auta – wyższe poziomy jazdy bez kierowcy.
Poziom 3: Automatyzacja warunkowa. Na poziomie 3 kierowcy mogą zrezygnować z prowadzenia pojazdu, ale tylko w określonych sytuacjach. Warunki mogą być ograniczone do określonych prędkości pojazdów, rodzajów dróg i warunków pogodowych. Ale ponieważ kierowcy mogą skupić się na innym zadaniu jest to ogólnie uważane za początkowy punkt wejścia do autonomicznej jazdy. Niemniej jednak oczekuje się, że kierowca przejmie kontrolę, gdy system tego zażąda. Na przykład funkcje takie jak pilot jazdy w korkach oznaczają, że kierowcy mogą usiąść i zrelaksować się, podczas gdy system obsługuje wszystko. Dotyczy to przyspieszania, kierowania i hamowania.
W ruchu typu stop-and-go pojazd wysyła ostrzeżenie do kierowcy, aby odzyskał kontrolę, gdy pojazd przejedzie przez korek i prędkość wzrośnie. Pojazd musi również monitorować stan kierowcy, aby zapewnić, że kierowca wznowi kontrolę i będzie w stanie bezpiecznie się zatrzymać. To właśnie ten poziom osiągnął Mercedes-Benz i zyskał pozwolenie na użytkowanie na drogach publicznych tego rozwiązania.
Poziom 4: Wysoka automatyzacja. Na tym poziomie autonomiczny system jazdy pojazdu jest w pełni zdolny do monitorowania środowiska jazdy. Co więcej jest zdolny do obsługi wszystkich funkcji jazdy na rutynowych trasach. Dzieje się tak i w warunkach określonych w domenie projektu operacyjnego (ODD). Pojazd może ostrzec kierowcę, że zbliża się do swoich granic operacyjnych. Stanie się tak jeśli na przykład występują warunki środowiskowe wymagające kontroli człowieka, takie jak obfity śnieg. Jeśli kierowca nie zareaguje, automatycznie zabezpieczy pojazd.
Poziom 5: Pełna automatyzacja. Pojazdy przystosowane do poziomu 5 są w pełni autonomiczne. Żaden kierowca nie jest potrzebny za kierownicą. W rzeczywistości pojazdy poziomu 5 mogą nawet nie mieć kierownicy ani pedałów gazu/hamulca. Pojazdy poziomu 5 mogą mieć „inteligentne kabiny”, aby pasażerowie mogli wydawać polecenia głosowe. Tego typu rozwiązanie będzie również aby wybrać miejsce docelowe lub ustawić warunki w kabinie, takie jak temperatura lub wybór mediów. Autonomiczne auta w tym przypadku to pełen i gotowy produkt.
Co auta autonomiczne oznaczają dla nas?
Każdy poziom automatyzacji wymaga dodatkowych warstw czujników, ponieważ pojazdy coraz częściej przejmują funkcje wcześniej kontrolowane przez kierowcę. Na przykład pojazd poziomu 1 może mieć tylko jeden radar i jedną kamerę. Pojazd poziomu 5 musi być w stanie poruszać się w każdym napotkanym środowisku, będzie wymagał pełnego wykrywania 360 stopni w wielu typach czujników.
Ciekawym uzupełnieniem są predykcje portalu STATISTA dotyczącym % udziału nowych pojazdów w poszczególnych (0-2) poziomach autonomizacji:
Taksonomia poziomów została zaktualizowana w kwietniu 2021 przez SAE (Society of Automotive Engineers) – polecamy jako lekturę uzupełniającą.
Jeżeli szukasz narzędzi, które usprawnią Twój biznes i poprawią efektywność zarządzania pojazdami firmowymi napisz do nas:
3 thoughts on “Autonomiczne auta – poziomy autonomizacji jazdy.”
Comments are closed.