Wprowadzenie nowego elektronicznego systemu poboru opłat E-Toll nadal budzi wiele kontrowersji. Nie wszyscy menadżerowie flot, a zwłaszcza kierowcy, poprawnie rozumieją cała układankę płatnych odcinków dróg w Polsce.
Zacznijmy od początku. W Polsce mamy obecnie oddanych do użytku kilka tysięcy dróg o najwyższym standardzie – są to drogi ekspresowe oraz autostrady. Tworząc tę sieć połączeń, widzimy, jak z roku na rok staje się coraz większa i łączy się w imponującą całość. Tylko w 2021 roku do użytku oddano ponad 400 km nowych tras o parametrach drogi ekspresowej i autostrady. Nadchodzący 2022 rok to czas, gdy nowe kilometry tras pozwolą nam dotrzeć do każdego zakątka kraju w bardziej bezpieczny sposób.
Wszystkie drogi ekspresowe, tak samo jak krajowe, są w zarządzaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Instytucja ta dba o ich utrzymanie i bieżące zarządzanie. W przypadku sieci autostrad sprawa się bardziej skomplikowana. Gdyż Nie wszystkie odcinki najwyższej klasy dróg w naszym kraju są pod jurysdykcją GDDKiA.
Płatne autostrady w Polsce oraz zarządcy tych odcinków.
- Odcinek autostrady A2 Święcko (granica PL/DE) – Konin (z pominięciem odcinka autostradowej obwodnicy Poznania) : odcinek zarządzany przez koncesjonariusza jakim jest Autostrada Wielkopolska S.A.
- Fragment autostrady A1 na odcinku Toruń – Gdańsk: odcinek zarządzany przez koncesjonariusza jakim jest Amber ONE.
- Autostrada A4 na odcinku Myślenice – Balice (Kraków): odcinek zarządzany przez koncesjonariusza jakim jest Stalexport Autostrada Małopolska.
- Fragment autostrady A2 Konin – Stryków (Łódź): odcinek zarządzany przez GDDKiA.
- Autostrada A4 na odcinku Wrocław – Gliwice: odcinek zarządzany przez GDDKiA.
Firmy, które są koncesjonariuszami, nabyły prawa do czerpania korzyści materialnych z wybudowanych przez siebie dróg. To wynika z umowy z Państwem Polskim, w zamian za ich utrzymanie. Po upływie koncesji wybrane odcinki dróg przechodzą na własność Skarbu Państwa i dostają się pod zarządzanie GDDKiA. Wobec ww. odcinków 1-3 stanie się to:
- Autostradzie Wielkopolskiej koncesja kończy się w 2037 roku.
- Firmie Amber ONE kończy się w 2039 roku.
- Firmie Stalexport Autostrada Małopolska koncesja kończy się 13 marca 2027 roku.
Ponadto, w naszym kraju mamy również autostrady zarządzane przez GDDKiA, które są bezpłatne dla pojazdów osobowych. Nalezą do nich:
- Odcinek A4 na odcinku od Wrocławia do Zgorzelca (granica PL/DE).
- Autostrada A4 na odcinku od Gliwic do Myślenic (obwodnica GOP).
- Część A4 na odcinku od Balic (Kraków) do Medyki (granica PL/UA).
- Autostrada A2 od Strykowa (Łódź) do Mińska Mazowieckiego.
- Odcinek A1 od Torunia aż do granicy w Gorzyczkach (PL/CZ).
- Autostrada A6, A8 i A18 na całej długości.
Systemy poboru opłat na autostradach w Polsce.
Zarządcy odcinków płatnych autostrad ustalają swoje systemy poboru opłat i stawki za przejazd. Te muszą być zgodne z krajowymi i unijnymi przepisami. A trzeba przypomnieć iż: stawki nie mogą być dowolnie podnoszone, muszą odzwierciedlać sytuację gospodarczą i wskaźniki makroekonomiczne.
W praktyce wygląda to następująco:
- Odcinki zarządzane przez Autostradę Wielkopolską są zupełnie oddzielnym organizmem płatniczym z funkcjonującymi bramkami i opłatami ręcznymi. Na odcinkach A2 pod zarządem AWLKP nie ma żadnego systemu zautomatyzowanych opłat. Opłaty można realizować wyłącznie na PPO gotówką, karta lub kartą paliwową.
- Na odcinku A1 zarządzanym przez AMBER ONE istnieją PPO pobierające opłaty gotówką, kartą i kartą paliwową. Koncesjonariusz umożliwia zautomatyzowany przejazd pojazdom z aplikacjami/systemami powiązanymi płatniczo.
- Na odcinku A4 w zarządzaniu Stalexport AM obowiązują najpopularniejsze metody płatności, a dzięki wydzielonym pasom i videoidentyfikacji numerów rejestracyjnych jest możliwość zautomatyzowanego przejazdu przez PPO.
Można również korzystać ze specjalnych aplikacji, które są swoistymi integratorami płatniczymi, również dla klientów biznesowych. Jednym z przykładów jest Autopay, który umożliwia omijanie kolejek do bramek na odcinkach A1 i A4. To poprzez specjalne pasy oraz automatyczne odczytywanie numerów rejestracyjnych. Można także korzystać z systemu e-TOLL na odcinkach A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA.
System jest skomplikowany i niejednoznaczny, co sprawia problemy osobom korzystającym z kluczowych dróg okazjonalnie. Dla firm, których kierowcy regularnie jeżdżą po polskich drogach klasy A, integracja z systemem E-Toll jest absolutnie obowiązkowa.
E-Toll – które odcinki autostrad podlegają opłatom.
- od 1 października to jedyny obowiązkowy system poboru opłat drogowych w Polsce dla pojazdów powyżej 3,5t DMC i swoim zasięgiem, dla tej kategorii pojazdów, obejmuje ponad 4400 km dróg, w tym wybrane odcinki autostrad, dróg ekspresowych i krajowych.
- w systemie e-TOLL nie ma opłat za prywatne odcinki autostrad zarządzane przez koncesjonariuszy. To utrzymane będzie przez wiele lat. Są to odcinki A1 Toruń-Gdańsk (Amber ONE), A2 Konin – Nowy Tomyśl (Autostrada Wielkopolska) oraz A4 Mysłowice – Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska).
- w systemie e-TOLL od 1 października należy wnosić opłaty za odcinki płatnych autostrad będących w zarządzaniu GDDKiA, tj. A2 Konin – Stryków (Łódź) oraz A4 Wrocław – Sośnica (Gliwice). Obowiązek ten od 1 października dotyczy pojazdów ciężkich, tj. o DMC powyżej 3,5t.
- w system e-TOLL od 1 grudnia zostaną włączone pojazdy lekkiej, tj. motocykle, pojazdy osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Kategoria tych pojazdów w systemie e-TOLL za pomocą urządzeń OBU, ZSL, aplikacji e-TOLL lub biletu online będzie wnosiła opłaty wyłącznie za dwa odcinki autostrad w Polsce (A2 i A4 w zarządzaniu GDDKiA).
- od 1 grudnia nie będą działały szlabany na państwowych odcinkach najwyższej kategorii dróg w Polsce, tj. A4 Wrocław-Gliwice oraz A2 Konin-Łódź. Dla pojazdów lekkich obowiązują te same zasady rozliczeń na innych odcinkach autostrad. To dotyczy zarządzanych przez różne podmioty niż GDDKiA. Drogi ekspresowe, krajowe i niższych kategorii nadal pozostają bezpłatne.
- za brak opłaty, źle skonfigurowane konto lub błędne dane grozi mandat karny od 500 do 1500 PLN w przypadku kontroli.
- najbezpieczniejszym i najpewniejszym dostawcą usług e-TOLL jest Cartrack Polska. Na co dzień optymalizuje procesy biznesowe wobec ponad 40 000 pojazdów. Posiada także ponad 10 lat doświadczenia w zakresie usług telemetrycznych i BIG DATA dla flot. Usługi i urządzenia Cartrack Polska są certyfikowane i akredytowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową.
Płatne wszystkie autostrady w Polsce.
Z tego względu, na dzień dzisiejszy w Polsce mamy jeszcze setki kilometrów autostrad nie objętych żadnymi opłatami. Jest to jednak przejściowy stan rzeczy. Podczas otwarcia nowych odcinków autostrady A1 w województwie łódzkim minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił, że era darmowych autostrad się zamyka. Ta wypowiedź z początku stycznia 2021 pokazuje jasny kierunek Rządu w sprawie opłat za drogi publiczne w naszym kraju.
Finalnie Ministerstwo Infrastruktury planuje w tym roku powiększyć sieć płatnych odcinków dróg krajowych o 1500 kilometrów – przekazał podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury Jarosław Waszkiewicz. Dodał, że resort będzie działał we współpracy z resortem finansów.
Potwierdzeniem tego jest informacja na stronie GDDKiA: Zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie autostrady w Polsce będą płatne.
Minister Adamczyk podkreślił, że rozszerzenie opłat nie nastąpi w 2022-2023. Niemniej, zakończenie prac na kluczowych odcinkach dróg oraz przejęcie koncesjonowanych autostrad (2027, 2037, 2039) przybliżają jednolity system poboru opłat GPS. Taki system już działa pod nazwą E-Toll, wybierając ostatecznie system viaTOLL, który bazował na radiowej transmisji danych.
Redukcja kosztów floty pojazdów dzięki telemetrii z E-Toll
E-Toll posiada zasięg docelowy obejmujący wszystkie odcinki dróg w kraju. Stanie się jedynym i obowiązkowym systemem rozliczeń dla przejazdów w Polsce, z różnicami w zależności od kategorii pojazdów. Obecnie już możemy przygotowywać floty pojazdów oraz naszych kierowców do bezpiecznego, bezdotykowego i zautomatyzowanego poruszania się po autostradach w Polsce.
Finalnie system E-Toll dostępny jest w Cartrack Polska. Błyskawiczna instalacja certyfikowanego urządzenia przez KAS oraz Ministerstwo Finansów umożliwia automatyczne zarządzanie opłatami za kluczowe odcinki dróg w Polsce. To nie tylko optymalizuje koszty użytkowania pojazdów, ale także redukuje ślad węglowy i usprawnia procesy biznesowe. Z pewnością Cartrack Polska oferuje systemy BIG DATA do monitoringu pojazdów GPS, które w ramach swojej funkcjonalności oferują również integrację z E-Toll.