Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

EKG polskiej branży motoryzacyjnej – pełzający lockdown.

Lockdown odcisnął swoje piętno. Za nami niezwykle trudne i ciekawe 3 kwartały 2020 roku, które cechowały się przede wszystkim ekonomiczną niepewnością, fluktuacją popytu i podaży oraz niestabilnością wielu biznesów. 9 miesięcy, które podsumowujemy dla Was w ujęciu kluczowych sfer: rejestracji nowych pojazdów, importu pojazdów używanych, wzrostu cen samochodów, wyników branży leasingowej, wyników producentów samochodów oraz ogólnego spojrzenia na polska gospodarkę w okresie walki z koronawirusem.

COVID-19 a gospodarka.

Początek 2020 roku traktowany był przez analityków jako otwarcie okresu spowolnienia gospodarczego, które było zapowiadane. Światowa epidemia COVID19 całkowicie zmieniła dynamikę i polaryzację życia społecznego i gospodarczego, powodując znaczną destabilizację w bardzo wielu dziedzinach sfery biznesu i życia prywatnego. Po zakończeniu trzech kwartałów rozliczeniowych możemy na spokojnie spojrzeć na prezentowane przez bardzo wiele instytucji dane i sprawdzić jak głębokie straty w tym okresie wyrządził obecny na całym świecie wirus.

Lockdown, którego doświadczyliśmy w okresie wiosennym, był jedynie preludiom do tego co obserwujemy w ostatnich tygodniach. Na przełomie października i listopada kolejne kraje zamykają swoje gospodarki w znacznym stopniu i ograniczają swobody obywatelskie aby ratować zdrowie i życie ludzkie. Zmagania z koronawirusem w Europie doprowadziły do tzn. miękkiego lockwodnu (z wyłączeniem sklepów, kościołów, pracy) we Francji, Irlandii, Czechach, Niemczech i częściowo w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. W Polsce pełzający lockdown obserwowany jest od początku października, gdzie z każdym tygodniem wprowadzane są kolejne obostrzenia i ograniczenia, powodujące wyłączanie z aktywności kolejne sektory gospodarki. Taka dynamika jest przede wszystkim ogromnym wyzwaniem z punktu widzenia planistycznego i strategicznego – coraz to nowe zmiany i płynność planowania, realizowana „z tygodnia na tydzień” nie wprowadza przedsiębiorców w dobry nastrój. Zdaniem wirusologów zmagania z koronawirusem w „twardej formie” (czyli bez szczepionki na szeroką skalę) potrwają przynajmniej do drugiej połowy 2021 roku. Ekonomiści i finansiści są zdania, że pandemia koronawirusa przyczyni się do widocznej inflacji na rynkach europejskich, zwiększenia sektora ubóstwa i recesji, z której powolne wychodzenie zakończymy nie wcześniej niż w 2025 roku.

Rejestracje nowych aut w Polsce 2020; styczeń – wrzesień a lockdwon.

Zgodnie z danymi podawanymi przez IBRM SAMAR do końca września łącznie w pierwszych trzech kwartałach zarejestrowanych zostało 295 120 szt. (-28,16%) samochodów osobowych oraz 40 351 szt. (-20,98%) samochodów dostawczych. Rynek aut do 3,5 tony spadł o 27,37% (335 471szt.) Znacznie lepiej radzą sobie marki premium. We wrześniu odnotowano 6 700 szt. rejestracji (+13,81%), a w całym roku 52 510 szt. (-6,73%).

W pierwszych 3 kwartałach roku aż 86,7% rejestracji aut dostawczych i 71,1% aut osobowych realizowanych było przez podmioty gospodarcze. W tej części rynku dominuje marka SKODA, którą wybrało ponad 30 000 przedstawicielu biznesu. Najpopularniejszym modelem kupowanym „na REGON” jest Skoda Octavia, która tylko w tym roku, w liczbie ponad 10 000 zasiliła floty samochodowe w Polsce. Wśród klientów indywidualnych najpopularniejsza marką jest Toyota (15 400 rejestracji), a modelem – Toyota Yaris, która znalazła ponad 5700 nabywców w pierwszych 9 miesiącach tego roku. W ujęciu łącznym, marka Skoda w okresie Q1-Q3 2020 zrealizowała dostawy i sprzedaż nieco ponad 40 200 aut, Toyota – ponad 42 000, a Volkswagen – ponad 24 500.

W segmencie aut dostawczych zacięta walka o najlepsza sprzedaż trwa w najlepsze. Na podium po 9 miesiącach znalazły się 3 marki, które dzieli naprawdę niewielki wolumen, a są to kolejno: Renault (5632), Fiat (5517) i Ford (5468). Ponad 4600 sztuk zarejestrowanych w omawianym okresie egzemplarzy Renault Mastera czyni z tego dużego auta użytkowego najpopularniejszy wybór zakupowy w tej części rynku w Polsce.

Ceny nowych aut w Polsce 2020; styczeń – wrzesień.

IBRM SAMAR wskazuje, że pod koniec września średnia średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wynosiła 121 921 zł i była wyższa o 10,9% od tej sprzed roku. Obecny poziom i tak jest niższy od rekordowego kwietnia i maja, gdy średnia cena pojazdu w Polsce przekroczyła symboliczną granicę 130 000 złotych, co było spowodowane zamknięciem fabryk i kurczeniem się krajowych zasobów nowych aut na placach dilerskich. Obecnie można obserwować trend zwyżkowy – pojazdy będą drożeć.

Wśród marek, których modele najbardziej podrożały są: Porsche (+19%), DS (+13,8%), BMW (+12,2%), Ford (+10,8%) czy Opel (+10,1%).

Import aut używanych w Polsce 2020; styczeń – wrzesień.

Import aut we wrześniu 2020, pomimo pandemii, był o 8% wyższy niż w analogicznym okresie zeszłego roku – do naszego kraju sprowadzono ponad 88 000 pojazdów. Od początku roku na nasz rynek trafiło przeszło 630 000 używanych pojazdów, co finalnie jest o 17,5% mniej niż przez pierwsze 3 kwartały zeszłego roku – podaje IBRM SAMAR. W kwietniu import praktycznie zamarł z uwagi na zamknięte granice i ogólnoeuropejski lockwdown.

Obecna dynamika jest spowodowała głównie obawą przez zmianami w podatku akcyzowym oraz niepewnością związaną z innymi daninami powiązanymi ze sprowadzaniem, obrotem, sprzedażą i użytkowaniem aut. Średni wiek sprowadzanego z zagranicy auta wyniósł w 2020 roku 11 lat i 11 miesięcy.

Produkcja samochodów w Polsce 2020; styczeń – wrzesień.

Polska jest drugim krajem w Europie, po Niemczech, pod względem ilości ludzi zatrudnionych w fabrykach związanych z produkcja dla branży motoryzacyjnej. Zgodnie z danymi ACEA, w Polsce ponad 240 000 osób realizuje się zawodowo przy liniach montażowych. COVID19 spowodował, że wszystkie europejskie fabryki wstrzymały produkcję na okres od 4 do nawet 11 tygodni. W okresie wakacyjnym, pomimo wiosennego wstrzymania taśm, wiele zakładów również zastosowało 2-4 tygodniową przerwę konserwacyjną. Producenci samochodów również nie zamierzają odkładać przerwy technologicznej, która zazwyczaj przypada na okres świateczno-noworoczny i trwa w fabrykach od 4 do 5 tygodni. Efekt takich działań to ponad 4 miliony mniej samochodów na rynku w skali całego kontynentu. W Polsce, do końca września, wyprodukowano o nieco ponad 159 000 mniej samochodów niż w analogicznym okresie zeszłego roku.

Zakłady Volkswagen Poznań, Opel Gliwice i Fiat Tychy to największe zakładany na terenie naszego kraju. Jednak łącznie w obrębie naszych granic pracuje 16 zakładów, które wytwarzają również silniki, baterie i podzespoły.

European Automobile Manufactures Association (ACEA) prognozuje również, że z uwagi na pandemię w Polsce zagrożonych może być ponad 17 200 miejsc pracy, co związane będzie z restrukturyzacjami zakładów, optymalizacją procesów, robotyzacja i wprowadzaniem planów oszczędnościowych.

Branża leasingowa w Polsce 2020; styczeń – wrzesień.

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Leasingowego (ZPL) polska branża firm leasingowych sfinansowała aktywa o wartości 48,5 miliarda złotych w okresie I-IX 2020. To o 15,2% mniej niż przed rokiem. W tym portfelu ponad 47% aktywów stanowią pojazdy, a blisko 30% – maszyny. W trudnym dla branży okresie, jak podaje ZPL, ponad 170 000 podmiotów gospodarczych zostało objętych tzw. „wakacjami leasingowymi”, czyli różnymi formami wsparcia; wydłużony termin płatności, renegocjacja długości trwania kontraktu, zawieszenie rat odsetkowych. Pomimo łącznych strat, Q3 wyróżnił się 4% dynamiką wzrostu, co napawa optymizmem.

Niestety wprowadzane od początku października restrykcje gospodarcze negatywnie wpływają na nastroje konsumenckie i biznesowe i prognozuje się, że branża leasingu w tym roku zamknie rok notując 20% spadek portfela nowych aktywów.

Polska gospodarka w dobie koronawirusa po Q3 2020 a lockdown.

Agencja ratingowa Fitch we wrześniu utrzymała wynik polskiej gospodarki na poziomie A- (7 ocena na 20 stopniowej skali) co może być pozytywnym sygnałem dla rynku. Niestety znowelizowany budżet zakłada największy w historii Polski (od 1990) deficyt budżetowy na poziomie ponad 100 mld złotych, a to niestety negatywnie wpływa na poziom inflacji (według GUS we wrześniu wyniosła 3,2% i rośnie).

Mimo niewielkiego wzrostu bezrobocia, które na koniec września 2020 oscylowało na poziomie nieco ponad 6%, siła nabywcza cały czas maleje. Zgodnie z analizami NBP spadek PKB w 2020 wyniesie 3,1%. W 2021 prognozowany jest wzrost o 3,8, w 2022 – wzrost o 3,1%. Warszawski indeks WIG20 rozpoczął rok 2020 na poziomie 2200 punktów, aby w dramatycznym okresie lockdownu w Polsce zapikować w dół do 1340 punktów. Z miesiąca na miesiąc nastroje inwestycyjne były coraz lepsze, jednak w ostatnich miesiącach indeks notować 20 największych spółek na Warszawskiej Giełdzie nie przekroczył 1850 punktów. Ostatnie tygodnie to tendencja spadkowa – poniżej 1700 punktów, i to niezależnie od potężnego debiutu Grupy Allegro, która została wliczona w poczet TOP10 IPO roku 2020 na świecie, a łączna kapitaliazacja firm, na koniec października 2020, przekracza 100 mld złotych.

Kursy walut również nie pokazują optymistycznego trendu – polski złoty słabnie; Euro z poziomu 4,25 na początku roku pod koniec Q3 dobija do poziomu 4,6. Dolar amerykański nie zmienia swojej wartości wobec znaczącego spustoszenia gospodarczego, jakie COVID19 wyrządza w tym rejonie świata (USA notuje najwyższą liczbę aktywnych przypadków zachorowań na koronawirusa). Frank Szwajcarki z poziomu 3,90 na początku roku zbliża się do bariery 4,30.

Trudne tygodnie i pełne wyzwań miesiące przed biznesem i każdym z nas indywidualnie. Czas na bardzo wnikliwe obserwowanie ruchów elit politycznych i reakcji gospodarki. Okres koronawirusa nie musi być czasem stagnacji i kryzysu, a może być miejscem rozwoju i innowacyjności. Powodzenia!