Wpływ to potęga. Bez względu na to, kim jesteś, gdzie pracujesz i jakie są Twoje cele zawodowe, uzyskanie większego wpływu w miejscu pracy ma kluczowe znaczenie dla sukcesu. Uzyskanie wpływu na zespół może pomóc w efektywniejszej współpracy i na pewno ma znacznie w kontekście realizacji celów biznesowych.
Zdobywanie wpływu na stanowisku nadzorczym/kierowniczym może sprawić, że będziesz bardziej szanowany/na i doceniany/na. Uzyskanie wpływu na spotkaniu może zwiększyć prawdopodobieństwo, że Twój głos zostanie usłyszany i uznany.
Wpływ ma niezliczone zalety, ale zdobycie go, podobnie jak nauka umiejętności, wymaga czasu i wysiłku. W kontekście bardzo wielu pracowników zdalnych oraz zmiennego trybu pracy uzyskanie autorytetu i wpływu na ogromne znaczenie strategiczne i praktyczne. Oto nasze rekomendacje w tym zakresie:
1. Buduj zaufanie wśród współpracowników.
Wpływ najczęściej i najłatwiej przenosi się poprzez zaufanie. Tylko wtedy, gdy współpracownik ci ufa, będzie otwarty na twoje polecenia i wskazówki. Jeśli jesteś na wyższym stanowisku w hierarchii firmy, możesz przekazać żądanie lub przypisać zadanie, które musi wykonać Twój pracownik, ale prawdziwy wpływ sugeruje element wolnej woli. Gdybyś przydzielił to samo zadanie, ale nie miałbyś autorytetu, czy twój pracownik nadal słuchałby cię i wierzył, że zadanie jest konieczne do wykonania?
Ta hipoteza może nie mieć związku z twoją sytuacją, ale niezależnie od twojego stanowiska w porównaniu z pozycjami twoich współpracowników, jeśli chcesz mieć zdrowe i wpływowe relacje w pracy, będziesz musiał pielęgnować zaufanie. Najłatwiej to zrobić, będąc otwartym i uczciwym, bez względu na wszystko. Wyrażaj swoje opinie, ujawniaj swoje obawy i dochowuj tajemnic. To takie proste, a zarazem bardzo wymagające.
2. Pielęgnuj niezawodność poprzez konsekwencję.
Niespójność to najszybszy sposób na zrujnowanie Twojej reputacji. Z drugiej strony spójność jest powolna, ale pewna – jeśli wykonujesz swoje zadania skutecznie i na czas, dzień po dniu, w końcu ludzie zaczną na tobie polegać. To samo dotyczy konsekwentnego stylu przywództwa, ustalania spójnych oczekiwań wobec pracowników i określonego nagradzania za dobrą pracę. Ludzie zaczną polegać na twoim zachowaniu i będą oczekiwać, że będziesz konsekwentnie przewidywalny. To buduje bardzo skuteczną i zdrową pozycję w firmie.
Ta spójność jest niezbędna do budowania wpływu. W przeciwnym razie będziesz miał w swoim otoczeniu atmosferę nieprzewidywalności, a ludzie nie będą wiedzieli, czy ufać Twoim sugestiom, czy też nie. Jeśli konsekwentnie kierują Cię te same zasady, ludzie będą ufać, że Twoje pomysły są solidne i niezawodne, a to ułatwi przyciągnięcie ludzi na Twoją stronę. Konsekwencja jest szczególnie ważna, gdy jesteś na niższym stanowisku, ponieważ świadczy to o pewnym stopniu poświęcenia, zaangażowania i koncentracji.
3. Bądź asertywny, nie agresywny.
Bycie asertywnym to jedyny sposób, aby zwrócić uwagę na swoje pomysły, zwłaszcza gdy konkurujesz z innymi o widoczność, na przykład na spotkaniu. Istnieje jednak różnica między byciem asertywnym a agresywnym. Będziesz musiał przedstawiać swoje myśli i pomysły z dużą pewnością siebie, wskazując na swoje przekonania, ale każdy nadmierny stopień pewności może zostać pomylony z niepotrzebną arogancją, która zagrozi twojemu autorytetowi. Bądź ostrożny, zwłaszcza gdy nie znasz swoich odbiorców lub jeśli prezentujesz swoje przemyślenia w dziedzinie, której nie znasz.
Ta asertywność powinna być ogólną cechą wszystkich twoich interakcji, niezależnie od tego, czy rozmawiasz z pracownikami powyżej, poniżej, na swoim poziomie i niezależnie od formatu rozmowy. Bycie asertywnym, o ile naprawdę wierzysz w to, co mówisz, jest sposobem na pielęgnowanie reputacji autorytetu i zdobycie umiejętności wpływania na swoich współpracowników i podwładnych.
4. Bądź elastyczny.
Ważna jest również elastyczność. Chociaż może się to wydawać sprzeczne z potrzebą asertywności – w końcu trudno jest w pełni się bronić, jeśli jesteś otwarty na zmianę opinii – zbyt rygorystyczne lub nieugięte przekonania zadziałają przeciwko tobie. W takim przypadku ludzie będą cię widzieć jako upartego, monolitycznego, niezdolnego do uwierzenia w nikogo poza sobą. Może to zmniejszyć szacunek, jaki ludzie mają do Ciebie, i zagrozić Twojemu wpływowi.
Zamiast tego pracuj aktywnie, aby pokazać swoją elastyczność, jednocześnie trzymając się mocno swoich przekonań. Negocjacje i kompromisy to często najlepszy sposób na osiągnięcie tego celu. Pozostań sztywny w swoich przekonaniach, gdy ktoś ci zaprzecza, ale pracuj z nim, aby znaleźć wzajemnie akceptowalne rozwiązanie. Kiedy ludzie wierzą, że jesteś elastyczny, będą bardziej skłonni cię słuchać, nawet jeśli są uparci. To również bardzo dobra droga do budowania autorytetu i wpływu.
5. Bądź sobą.
Odrobina osobowości może wiele zmienić, zwłaszcza gdy próbujesz wywrzeć wpływ w miejscu pracy. Jest to szczególnie ważne, gdy jesteś na wyższym stanowisku, jako szef lub menadżer. Jeśli izolujesz się lub próbujesz budować swój autorytet poprzez dystansowanie się od innych, może to jedynie zrazić ludzi do ciebie, budować nieufność.
Zamiast tego zrób wszystko, aby mieć osobiste rozmowy z pracownikami i współpracownikami. Nie musisz budować przyjaźni, ale nie ma powodu, dla którego nie możesz się poznać. Osobiste relacje w pracy są ważne dla rozwijania poczucia zespołu. Ludzie będą bardziej otwarci, gdy ujawnisz swoje pomysły lub opinie. Kluczem jest wydawanie się niedoskonałym, przystępnym i ludzkim.
6. Skoncentruj się na działaniach, a nie na argumentach.
Próba wywierania wpływu za pomocą słów jest bezużyteczna. Nawet lider z doskonałą dykcją i doświadczeniem w strategii retorycznej nie może liczyć na zdobycie wpływu swoich współpracowników poprzez same przemówienia i argumenty. Jeśli masz zamiar budować wpływ w miejscu pracy, musisz mówić o swoich działaniach lub przynajmniej mieć ich historię, swoiste portfolio dokonań.
Ma to znaczenie, gdy budujesz spójność. Ciężka praca i konsekwentne uzyskiwanie dobrych wyników pokazuje ludziom, że jesteś merytorycznie silny. Demonstrowanie pomysłów na rzeczywistych przykładach to kolejny krok w tym procesie. Zamiast spierać się o to, jak twoja konstrukcja będzie działać w teorii, wystaw ją na próbę. Pokaż zamiast mówić.
7. Słuchaj innych.
Na koniec pamiętaj, że wpływanie jest dwukierunkowe. Im bardziej wierzysz w ludzi wokół ciebie i włączasz ich pomysły do swojej wizji, tym bardziej oni będą wierzyć w twoje pomysły i włączać je do swoich nawyków pracy. Jeśli chcesz budować tego rodzaju relacje ze współpracownikami i pracownikami, najpierw musisz ich słuchać. Wysłuchaj opinii wszystkich i zachęcaj ludzi do zabrania głosu, zwłaszcza jeśli rzadko wyrażają swoje opinie. Poświęć czas na szanowanie i uznanie opinii wszystkich i daj ludziom do zrozumienia, że ich cenisz.
Tworzy to atmosferę wzajemnego zaufania, wzajemnego szacunku i wspólnej pracy zespołowej. Jeśli jesteś liderem budowania takiego środowiska, twoje opinie zostaną w naturalny sposób wysłuchane, uznane i uszanowane.
Wpływ to niezwykła zaleta w świecie zawodowym, ale pamiętaj, że Twoim celem powinno być uzyskanie większego szacunku w miejscu pracy, a nie zwiększanie prawdopodobieństwa, że inni wykonają Twoje rozkazy. Powodzenia!