Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kiedy koniec aut z silnikami spalinowymi?

Czy to koniec aut z silnikami spalinowymi? Droga do zero emisyjności wśród producentów samochodów nabiera realnych kształtów. Wielkie koncerny ogłaszają plany, w których ogłaszają koniec produkcji pojazdów zasilanych silnikami konwencjonalnymi. Jak wyglądają deklaracje poszczególnych marek? Zebraliśmy te wątki dla Was.

FORD

Do połowy 2026 roku pełna gama samochodów osobowych w Europie będzie zdolna do poruszania się z zerową emisją – będą to pojazdy w pełni elektryczne lub hybrydowe plug-in, przejście na napędy w pełni elektryczne planowane jest do 2030 roku. W przypadku samochodów użytkowych, do 2024 r. cała gama pojazdów dostawczych Forda będzie zdolna do jazdy bezemisyjnej, a do 2030 dwie trzecie sprzedawanych pojazdów ma być w pełni zelektryfikowanych lub wyposażonych w napęd hybrydowy plug-in.

W realizacji tego celu ma pomóc inwestycja o wartości 1 miliarda dolarów w nowe centrum produkcji pojazdów elektrycznych w Kolonii. Pierwszy produkowany w Europie seryjny, całkowicie elektryczny samochód osobowy przeznaczony na rynek europejski zjedzie z linii montażowej w Kolonii w 2023 roku.

Volkswagen

Volkswagen jako pierwszy koncern samochodowy zobowiązał się do realizacji celów zawartych w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym i zamierza stać się do 2050 roku przedsiębiorstwem neutralnym dla klimatu. Koncern chce do 2025 roku zyskać pozycję globalnego lidera w produkcji aut elektrycznych. W tym czasie zamierza przeznaczyć 35 miliardów euro na inwestycje w dziedzinie e-mobilności i kolejne 11 miliardów euro na „hybrydyzację” oferowanych aut. Do 2030 roku koncern zamierza sprzedać 26 milionów samochodów napędzanych energią elektryczną z akumulatorów. Około 19 milionów z nich zostanie zbudowanych na modułowej platformie MEB, a większość pozostałych siedmiu milionów na tzw. High Performance Plattform (PPE). W tym samym czasie koncern zakłada też sprzedaż około 7 milionów samochodów hybrydowych. W planach tych nie uwzględniono jeszcze ewentualnych wymagań wynikających z polityki Zielonego Ładu Unii Europejskiej.

Na świecie w 2020 roku koncern Volkswagen dostarczył klientom 9.305.400 samochodów. Oznacza to spadek – spowodowany pandemią – o 15,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W grudniu dostawy okazały się mniejsze od tych z grudnia 2019 roku tylko o 3,2 procent, w całym czwartym kwartale zmalały natomiast łącznie o 5,7 procent. W sumie w ubiegłym roku koncern zwiększył nieznacznie udział w globalnym rynku samochodów osobowych.

Prowadzona przez koncern ofensywa aut elektrycznych przyniosła wiele nowych modeli i spotkała się, mimo pandemii, z dużym zainteresowaniem klientów. Grupa dostarczyła 231.600 samochodów w pełni elektrycznych, czyli ponad trzy razy więcej niż w 2019 roku. Dużą popularnością wśród nabywców cieszyły się również auta hybrydowe typu plug-in, których dostarczono 190.500 egzemplarzy (+175 procent). W Europie Zachodniej udział aut elektrycznych (BEV+PHEV) w całkowitych dostawach koncernu Volkswagen znacznie wzrósł, bo do 10,5 procent (w 2019 roku: 1,9 procent).

Volkswagen ID.4 oferuje zasięg do 540 km w cyklu WLTP.
Volkswagen ID.4 oferuje zasięg do 540 km w cyklu WLTP.

Volvo

Volvo Cars ma jeden z najbardziej ambitnych planów ochrony naszej planety w całej branży motoryzacyjnej. Firma zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Jej szczegółowo określone cele zostały zweryfikowane przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi), która dąży do realizacji celów zapisanych w porozumieniu paryskim.

Zapoczątkowany w ubiegłym roku kompleksowy plan klimatyczny Volvo Cars dotyczy emisji dwutlenku węgla we wszystkich swoich działaniach i produktach, zgodnie z wizją neutralności klimatycznej do 2040 roku.

Plan obejmuje szybką elektryfikację oferty i tym samym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z rur spalinowych każdego wyprodukowanego auta. Ale na tym nie koniec. Firma zajmie się również optymalizowaniem innych procesów działalności pod kątem redukcji CO2. Te zmiany dotyczą procesu produkcji, logistyki, łańcucha dostaw i recyklingu. Do 2025 roku emisja CO2 przypadająca na każdy samochód ma spaść o 40%.

Do 2025 roku średnia emisja CO2 z rur wydechowych naszych aut ma spaść o połowę. Do tego dochodzi 25% redukcja emisji dwutlenku węgla pochodzącego z produkcji i logistyki w przeliczeniu na każdy powstały pojazd. Kolejna redukcja o 25% ma dotyczyć łańcucha dostaw. Volvo Cars było jednym z pierwszych producentów samochodów, który zobowiązał się do całkowitej elektryfikacji i jest jedyną marką, która wszystkie swoje modele oferuje jako w wariancie PHEV (hybrydy ładowane z gniazdka). W nadchodzących latach wprowadzi również szereg modeli w pełni elektrycznych, począwszy od XC40 Recharge, którego dostawy rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Pierwsze efekty ekologicznej strategii już są widoczne. W tym roku hybrydy ładowane z gniazdka stanowiły prawie jedną czwartą naszej europejskiej sprzedaży. W tym okresie Volvo Cars było liderem sprzedaży tych aut w segmencie premium (według badań IHS). Do 2025 r. połowę sprzedaży naszych aut mają stanowić auta czysto-elektryczne, a drugą połowę – hybrydy.  

Volvo XC40  Recharge oferuje zasięg dzięki baterii o pojemności ponad 70 kWh oferować będzie najprawdopodobniej ok. 400 km zasięgu w cyklu WLTP.
Volvo XC40 Recharge oferuje zasięg dzięki baterii o pojemności ponad 70 kWh oferować będzie najprawdopodobniej ok. 400 km zasięgu w cyklu WLTP.

BMW Group

Dziesięcioletni plan zrównoważonego rozwoju podkreśla zaangażowanie BMW Group w realizację celów paryskiego porozumienia klimatycznego. Głównym elementem jest przy tym rozwój elektromobilności. Już teraz około 13,3 procent wszystkich nowo rejestrowanych samochodów marek BMW i MINI w Europie stanowią modele z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (źródło: IHS Markit New Registrations Juli 2020 Report). Jest to 1,5-krotność średniego wyniku wszystkich marek, który wynosi 8,0 procent. Firma szacuje, że do 2021 roku będzie to już jedna czwarta, do 2025 roku jedna trzecia, a do 2030 roku połowa.

Pojazdy marek BMW i MINI z napędem hybrydowym i elektrycznym są już oferowane w 74 krajach na całym świecie. Do 2019 roku sprzedano ponad 500 tysięcy zelektryfikowanych pojazdów, a do końca 2021 roku ma ich być ponad milion. Pomimo ograniczeń związanych z pandemią w pierwszej połowie 2020 roku sprzedano więcej zelektryfikowanych pojazdów BMW Group niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Cele BMW Group w zakresie zrównoważonego rozwoju zakładają, że do 2030 r. na drogach na całym świecie będzie jeździć ponad siedem milionów pojazdów hybrydowych i elektrycznych, z czego dwie trzecie będą w pełni elektryczne. Ogromny rozwój elektromobilności zmniejszy do roku 2030 emisję CO2 na kilometr przejeżdżany przez pojazdy BMW Group o około 40 procent.

BMW iX3 oferuje zasięg do 480 w cyklu WLTP dzięki baterii o pojemności 80 kWh.
BMW iX3 oferuje zasięg do 480 w cyklu WLTP dzięki baterii o pojemności 80 kWh.

KIA

Kia zamierza ugruntować pozycję światowego lidera rynku pojazdów elektrycznych i odpowiada na szybko rosnące zapotrzebowanie na tego typu auta na świecie. W tym celu marka wprowadzi do oferty różnorodną gamę pojazdów typu BEV i będzie współpracować z firmami, które zajmują się rozwojem sieci ładowania aut elektrycznych na świecie.

„Od czasu pojawienia się pierwszego masowo produkowanego auta typu BEV marki Kia w 2011 roku – Kia Ray EV – sprzedaliśmy na świecie ponad 100.000 samochodów elektrycznych” – powiedział Dyrektor Generalny marki Kia, Ho Sung Song. „Do dzisiaj nasza oferta aut typu BEV powiększyła się na świecie o szereg nowych modeli. Ogłosiliśmy również plan zwiększenia gamy pojazdów elektrycznych w nadchodzących latach. Dążymy do tego, aby do 2029 roku pojazdy typu BEV stanowiły 25 procent sprzedaży marki Kia na świecie”.

Zgodnie ze strategią rozwoju marki zawartą w „Planie S”, ogłoszonym na początku 2020 roku, Kia planuje poszerzenie gamy samochodów elektrycznych do 11 modeli w ciągu najbliższych 5 lat. W tym czasie Kia chce osiągnąć sprzedaż aut elektrycznych na poziomie 20 procent całkowitej sprzedaży na takich rynkach, jak Korea, Ameryka Północna i Europa. Siedem pojazdów typu BEV, przedstawionych dzisiaj na szkicach, zadebiutuje do 2027 roku.

Pierwszy z nich, o roboczym symbolu CV, pojawi się na rynku już w 2021 roku i będzie oferowany w wielu regionach na świecie. Także w Polsce. Nowy model będzie tak samo konkurencyjny pod względem jakości i designu, jak inne modele marki Kia i będzie zapewniał zarówno wysokie osiągi, jak i krótki czas i ładowania akumulatora.

KIA e-Niro pozwala na pokonanie aż 455 km w cyklu WLTP za sprawą baterii o pojemności 64 kWh. Cena modelu – od niespełna 170 000 brutto.
KIA e-Niro pozwala na pokonanie aż 455 km w cyklu WLTP za sprawą baterii o pojemności 64 kWh. Cena modelu – od niespełna 170 000 brutto.

Hyundai

Począwszy od premiery IONIQ 5 w 2021 roku, Hyundai planuje do 2025 roku sprzedawać 560 000 pojazdów elektrycznych rocznie. Firma zamierza wprowadzić 12 całkowicie elektrycznych modeli, w tym pojazdy zbudowane na platformie E-GMP – nowej platformie Hyundai Motor Group dedykowanej do pojazdów elektrycznych.

W perspektywie średnio- i długoterminowej Hyundai zamierza osiągnąć pozycję lidera na rynku pojazdów elektrycznych i z 8~10 procentowym udziałem w rynku światowym do 2040 r. Od 2030 r. firma będzie stopniowo rozszerzać ofertę pojazdów elektrycznych na kluczowych rynkach, takich jak USA, Europa i Chiny. Hyundai będzie także wspierać popularyzację pojazdów elektrycznych na rynkach wschodzących, takich jak Indie, Rosja i Brazylia, dzięki bardziej zróżnicowanej gamie modeli elektrycznych. Hyundai zamierza jednocześnie zwiększyć konkurencyjność produkcji poprzez zwiększoną standaryzację części i obniżenie kosztów. Aby sprostać zróżnicowanym potrzebom Klientów w poszczególnych regionach, firma planuje realizować lokalne strategie produkcji.

Oprócz wprowadzania wiodących modeli samochodów elektrycznych, Hyundai podejmie również wysiłki w zakresie infrastruktury ładowania, a także w obszarze akumulatorów. Firma planuje zbudować w Korei 20 szybkich stacji ładowania do 2021 r. Na rynkach zagranicznych natomiast nadal będzie realizować projekty sieci szybkiego ładowania z różnymi partnerami, na wzór współpracy z IONITY w Europie. Nowy model elektryczny luksusowej marki Genesis pojawi się w 2021 r. Poza rynkami Korei i Stanów Zjednoczonych, marka Genesis ma być rozwijana w Chinach i w Europie.

IONIQ 5 – nowość w ramach produktu i nowej submarki Hyundaia. Ceny w Polsce powinny oscylować na poziomie od 170/180 000, a zasięg 470/480 km WLTP.
IONIQ 5 – nowość w ramach produktu i nowej submarki Hyundaia. Ceny w Polsce powinny oscylować na poziomie od 170/180 000, a zasięg 470/480 km WLTP.

Mercedes

Przyjmując strategię Ambition 2039, Mercedes-Benz zobowiązał się, by za mniej niż 20 lat oferować flotę nowych aut neutralną w zakresie emisji CO2. Przejście na elektromobilność zwiększa jednak zapotrzebowanie na energię – w szczególności w łańcuchu dostaw. W porównaniu do samochodów z klasycznym silnikiem spalinowym, produkcja pojazdu całkowicie elektrycznego generuje dwa razy więcej dwutlenku węgla, a emisja ta przypada głównie na wytwarzanie akumulatorów litowo-jonowych. Mimo wyższego zużycia energii w trakcie produkcji hybrydy plug-in i samochody elektryczne Mercedes-Benz już dziś oferują wyraźną przewagę pod względem emisji CO2 względem aut z napędem konwencjonalnym. Realny obraz wyłania się po przeanalizowaniu całego cyklu życia pojazdów: samochody na prąd mogą w dużej mierze „odrobić” początkowo wyższą emisję CO2z uwagi na bezemisyjną jazdę. Współpracując z globalną siecią dostawców, Mercedes-Benz chce jednak dalej zmniejszać emisję dwutlenku węgla na etapie produkcji.

W ramach nowej strategii Mercedes-Benz chce produkować najbardziej pożądane samochody świata. Wiodącą zasadą we wszystkich jej założeniach jest zrównoważony rozwój, a ostatecznym celem – w pełni połączona w sieć,a jednocześnie całkowicie neutralna pod względem emisji CO2 flota pojazdów. Ambition 2039 wskazuje ten kierunek w całym procesie tworzenia wartości. Firma dąży do tego, by do 2030 r. hybrydy plug-in lub pojazdy w 100% elektryczne stanowiły ponad 50% jej sprzedaży. Główne etapy obejmują produkcję neutralną pod względem emisji CO2 we wszystkich fabrykach Mercedes-Benz AG od 2022 r., zaangażowanie w kształtowanie infrastruktury ładowania oraz uzgadnianie z dostawcami konkretnych działań dotyczących redukcji emisji CO2.

mercedes-Benz EQA to najmniejszy elektryczny pojazd z pod znaku trójramiennej gwiazdy oferujący do 417 km zasięgu w trybie WLTP.
mercedes-Benz EQA to najmniejszy elektryczny pojazd z pod znaku trójramiennej gwiazdy oferujący do 417 km zasięgu w trybie WLTP.

W Polsce dostępnych jest już ponad 20 różnych modeli aut elektrycznych. Czy to koniec aut z silnikami spalinowymi? Praktycznie co kwartał możemy się obecnie spodziewać nowych premier i ciekawych możliwości zakupowych. Oto lista modeli dostępnych na początek marca 2021:

Auta elektryczne to już nie 200 km maksymalnego zasięgu i ogromne wydatki. Powyższe zestawienie dobitnie pokazuje, że możliwości aut elektrycznych coraz bardziej są zbliżone do aut konwencjonalnych.
Auta elektryczne to już nie 200 km maksymalnego zasięgu i ogromne wydatki. Powyższe zestawienie dobitnie pokazuje, że możliwości aut elektrycznych coraz bardziej są zbliżone do aut konwencjonalnych.