Rozwój wodorowych ogniw paliwowych do zastosowań mobilnych zyskuje na popularności. A biorąc pod uwagę różne inicjatywy sektora publicznego i prywatnego mające na celu napędzanie mobilności wodorowej. Na całym świecie istnieją ogromne możliwości rozwoju ciężarówek na ogniwa paliwowe.

W segmencie pojazdów osobowych napęd wodorowy pozostaje w tyle za napędem bateryjnym. W sferze pojazdów dostawczych wodór jest szeroko testowany i wdrażany. Ale to wobec transportu długodystansowego i intermodalnego dostrzega się najwięcej możliwości rozwoju tej technologii.

ciezarowka hydrogen h2 cartrack - Ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi.

Imperatywy dekarbonizacji napędzają zainteresowanie, inwestycje i zachęty w ekosystemie wodorowym. Wodorowe ogniwa paliwowe długo reklamowane jako czyste i niezawodne źródło energii. Co sprawia, że stają się obiecującą alternatywą dla paliw kopalnych w pojazdach użytkowych.

Jednak droga do masowego przyjęcia na rynek wodoru jest pełna wyzwań. Zainteresowane strony będą musiały stawić czoła przeszkodom związanym z technologią. A także łańcuchem dostaw i infrastrukturą, nawet jeśli zwiększą tempo osiągania korzyści skali. Badania globalnych wywiadowni wskazują, że rozwój sektora wodorowego w zakresie transportu ciężkiego jest najbardziej dynamiczny i ekonomicznie uzasadniony.

Zachęty, ulgi podatkowe i wsparcie rządowe w celu zwiększenia absorpcji technologii wodorowej.

Prognozy Frost & Sulliwan wskazują, że globalna sprzedaż ciężarówek na ogniwa paliwowe osiągnie roczną skumulowaną sprzedaż na poziomie ok. 140 000 sztuk do 2030 roku, z czego Chiny będą stanowiły prawie 65% rynku. Pozytywne oznaki pojawiają się w Ameryce Północnej, Europie, Korei Południowej i Japonii. W tych regionach zachęty, dotacje oraz przepisy dotyczące emisji i oszczędności paliwa promują użycie ogniw paliwowych w transporcie komercyjnym.

Zachęty dla flot mają kluczowe znaczenie przy redukcji kosztów operacyjnych w początkowym etapie przejścia na ciężarówki z ogniwami paliwowymi. Badania pokazują, że floty preferują kompleksowe pakiety obejmujące koszty pojazdu, eksploatacji i infrastruktury. A płatności oparte są na na $/milę lub $/kg wodoru, co jest najbardziej atrakcyjne.

Podstawowym czynnikiem napędzającym technologię wodorową i pojazdy z ogniwami paliwowymi będzie dążenie rządu do sprzyjającego środowiska dla ciężarówek wodorowych. Na przykład chińska strategia energetyczna kontynuuje cele dotyczące gospodarki wodorowej w regionach Pekin-Tianjin-Hebei i Delty Rzeki Jangcy.

Ogniwa paliwowe – mapa drogowa unijnej legislacji.


Podobnie mapa drogowa wodorowa UE z 2020 r. zakłada ambitne cele transformacji dla Hiszpanii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch. Szwajcaria okazała się najszybsza, stając się pierwszym krajem europejskim, który uruchomił komercyjną eksploatację ciężarówek z ogniwami paliwowymi.

hydrogen h2 fhev cartrack - Ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi.

Producenci pojazdów ciężarowych rozwijają technologie wodorowe. Ogniwa paliwowe to przyszłość transportu?

Odzwierciedlając perspektywy, jakie oferuje rynek chiński, widać kilku wiodących rodzimych producentów OEM skupionych na rozwoju ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Dotyczy to zarówno segmentu średniego obciążenia, jak FAW, Dongfeng i JMC; oraz segment ciężkich, taki jak Foton, Shaanxi, JMC, Dayun, Dongfeng, CNHTC i SAIC. W Ameryce Północnej i Europie firmy takie jak Daimler, Volvo, MAN, Navistar, Kenworth i Hino rozwijają ciężarówki z ogniwami paliwowymi wodorowymi. Toyota i Hyundai ekspansywnie wprowadzają modele wodorowe również w segmencie aut osobowych.

Chociaż branża ciężarówek wykazuje zaufanie do ogniw paliwowych, ale istotny jest konkurencyjny TCO w porównaniu z innymi napędami. Takimi jak, np. silnikami wysokoprężnymi, gazem ziemnym i akumulatorowymi. Śledząc postęp technologiczny, wierzymy, że do 2028 r. w Ameryce Północnej i do 2027 r. w Europie długodystansowe ciężarówki z ogniwami paliwowymi o dużej ładowności prawdopodobnie zrównają się napędami konwencjonalnymi.

Akumulatory elektryczne czy ogniwa paliwowe – które z nich zostaną zwycięzcami?

Od dawna toczą się debaty na temat względnych zalet baterii w porównaniu z ogniwami paliwowymi. Wodór oferuje kilka wyjątkowych zalet — kompaktowość, większy zasięg, ładowność i szybszy czas tankowania. Mają one kluczowe znaczenie w przypadku konkretnych zastosowań w transporcie towarowym, mimo że są stosunkowo mniej wydajne niż rozwiązania akumulatorowe.

Zastosowanie ogniw paliwowych – czy wodór to paliwo przyszłości?

Dzięki stosowi ogniw paliwowych i dużym zapasom energii wodoru, ciężarówki z ogniwami paliwowymi są idealne do zastosowań wymagających dużej ładowności. Jednocześnie pozwalają na większą ładowność. Ulepszony asortyment jest wynikiem magazynowania wodoru w dużych ilościach, co czyni je idealnymi do zastosowań długodystansowych. Szybsze tankowanie oznacza krótsze czasy realizacji. Dzięki czemu ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi są niezwykle przydatne w zastosowaniach, w których liczy się czas. Takich jak łańcuch chłodniczy i logistyka. I wreszcie, wysoka dostępność oznacza, że ​​ciężarówki na wodorowe ogniwa paliwowe będą korzystne dla operacji dwuzmianowych. Oferując jednocześnie elastyczność na różnych trasach.

Można stwierdzić, że ciężarówki z napędem akumulatorowym mają również znaczące zalety. W związku z tym floty będą musiały ocenić swoją dynamikę operacyjną. Tak samo jak przypadki użycia i rentowność floty przed określeniem opcji, która najlepiej odpowiada ich potrzebom.

Nie oznacza to, że elektryczne ciężarówki nie mają przyszłości. Będą one wykorzystywane na krótkich trasach (do 200 km), co pozwoli wykorzystać ich inne atuty. Natomiast ciężarówki na ogniwa paliwowe będą preferowane w przypadku podróży długodystansowych i segmentów o napiętych celach operacyjnych i dostawczych.

volvo fuel cell wodor h2 cartrack - Ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi.

Skoordynowane wysiłki będą kluczowe dla rozwoju rynku – ogniwa paliwowe.

Postęp w technologii, infrastruktury, strategii i kosztów jest nadal wymagany. Zanim oczywiście możliwe będzie wdrożenie na skalę komercyjną ciężarówek z ogniwami paliwowymi. To z kolei będzie wymagało skoordynowanych wysiłków między rządami i sektorem prywatnym w zakresie rozwoju ekosystemu wodorowego. Koszt wodoru na stacjach tankowania to kluczowy czynnik dla wprowadzenia ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Przewiduje się, że ten koszt stanie się korzystny dzięki postępowi technologicznemu, badaniom i planom produkcji oraz dystrybucji.

W fazie przejściowej partnerstwa międzyregionalne i między markowe między producentami OEM będą również kluczowe dla osiągnięcia korzyści skali. Aby przyspieszyć rynek, interesariusze muszą priorytetyzować identyfikację kluczowych możliwości dla ciężarówek na ogniwach paliwowych w różnych segmentach i zastosowaniach.

Nowe technologie i ich rozwój to oś rozwoju globalnej motoryzacji. Światowe trendy wyraźnie wskazują, że obecnie realizowane prace badawcze i rozwojowe ukierunkowane są na zeromisyjne napędy. Tak samo jak wpływ producentów na ekosystem. Wodór, mimo mniejszego wpływu na rynki niż napędy bateryjne, jest niezwykle interesującą technologią. A dlaczego? Z uwagi na szybkość tankowania i mniejszy problem z produkcją samego surowca napędowego. Być może za kilka lat okaże się, że wodór finalnie będzie dominującym światowym paliwem.

Zarządzanie flotą samochodową z dowolnym rodzajem napędu – z Cartrack zrealizujesz wszystkie swoje cele biznesowe.

Niezależnie od tego czy Twoje pojazdy napędza benzyna, diesel, gaz czy prąd – wszystkie potrzebują technologii aby optymalnie wykorzystać ich potencjał. A także minimalizować ryzyka oraz koszty. Cartrack Polska jest dostawcą niezawodnych systemów BIG DATA, które wspierają menadżerów flot, spedytorów i właścicieli firm w codziennym zapewnieniu mobilności swoim kierowcom.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .