Na rynku dostępnych jest coraz więcej rodzajów stacji ładowania. Pojazd elektryczny można ładować w swoim prywatnym garażu, w stacji publicznej (płatnej lub bezpłatnej) lub w biurze. Zależnie od rodzaju napięcia oraz typu konwertera w naszym pojeździe możemy naładować nasz zero lub niskoemisyjny pojazd w kilkanaście godzin, lub zaledwie w kilkadziesiąt minut. Typy ładowarek, który jest wiele, to bardzo ważny element całego pojęcia elektryfikacji transportu.

Pojazdy elektryczne istnieją już od dłuższego czasu, a ich popularność rośnie skokowo. W Niemczech po drogach jeździ już ponad 1 000 000 aut czysto elektrycznych i hybryd plug-in, w Polsce – na początku wakacji 2021 na ulicach można było spotkać prawie 30 000 pojazdów tych dwóch typów. Komisja Europejska dokręca śrubę przygotowując ostateczną normę emisji spalin Euro 7, która wejść w życie ma w 2025 roku, ograniczając emisję do zaledwie 30 g CO2/km, co w praktyce oznacza przejście wyłącznie na pojazdy elektryczne i hybrydowe. Co więcej, w połowie lipca 2021 Komisja Europejska poinformowała, że wobec planu Green Deel oraz FitFor55 od 1 stycznia 2035 roku na terenie Unii Europejskiej będzie obowiązywał zakaz rejestrowania pojazdów z silnikami spalinowymi. Dotyczy to również pojazdów używanych.

Elektryfikacja to nieunikniony kierunek, pozostaje jeszcze szereg wątpliwości związanych ze źródłem prądu, który służy nam do zasilania „zielonych” samochodów. Jak pokazuje STATISTA, OZE absolutnie nie są miejscem powstawania energii elektrycznej, którą następnie właściciele i użytkownicy aut BEV i PHEV ładują swoje pojazdy – nadal widoczna jest gigantyczna powaga paliw kopalnych w tym zakresie, co zdecydowanie pcha nas w stronę pytań o skalę oraz szybkość transformacji energetycznej.

1626635560281 - Typy ładowarek do aut elektrycznych.

Zanim jednak kupimy samochód elektryczny warto sobie zadać podstawowe pytania użytkowe, na które odpowiedzi powinny nas nakierować na ostateczny wybór komplementarnego z każdym autem elektrycznym sposobu ładowania:

  • Jakiej ładowarki potrzebuję?
  • Ile czasu zajmuje naładowanie pojazdu elektrycznego?
  • Czy mogę użyć już dostępnego gniazdka, czy potrzebuję zupełnie nowej instalacji?

Typowy kierowca pojazdu elektrycznego ładuje 80% swojego samochodu w domu. Ładowanie pojazdu elektrycznego jest bardzo łatwym i intuicyjnym procesem. Wystarczy podłączyć pojazd do stacji ładującej, aby zatankować.

Różne typy stacji ładowania pojazdów elektrycznych – typy ładowarek.

Chociaż ładowanie pojazdu elektrycznego jest tak samo dobre, jak podłączenie dowolnego urządzenia elektrycznego do stacji ładującej, urządzenia do zasilania pojazdów elektrycznych lub stacje ładowania pojazdów elektrycznych to nie to samo. Niektóre urządzenia mogą wymagać niestandardowych instalacji, podczas gdy inne można łatwo zainstalować, podłączając do standardowego gniazdka ściennego. Czas ładowania również różni się w zależności od typu używanej ładowarki oraz przetwornika zastosowanego w samym pojeździe.

ladowarka do samochodu elektrycznego

Ładowarki AC: to powolne ładowarki, których naładowanie do pełnej pojemności pojazdu elektrycznego zajmuje nawet kilkanaście godzin (w zależności od pojemności baterii auta). Ładowarki AC to urządzenia korzystające z prądu przemiennego oraz napięcia w sieci wynoszącego 230 V. W tym przypadku można również ładować pojazd z gniazda trójfazowego, czyli tzw. siły (380 V). Auto w przypadku ładowarek AC można ładować z mocą od 2 do 4 kW w przypadku gniazdka jednofazowego, oraz z mocą od 7 do 13 kW gdy tankujemy prąd trójfazowy.

Ładowarka AC pozwala ładować pojazdy z większą mocą gdy stosowany jest moduł EVSE, który zabezpiecza sieć i pojazd przed przepięciami i awariami. Wtedy prądem przemiennym możemy ładować auta z mocą nawet do 22 kW. Takie stacje nazywa się również punktami Typu 1 (do 120 V) oraz Typu 2 (do 240 V).

Ładowarki DC: Pojazdy elektryczne są ładowane w mniej niż godzinę przy użyciu ładowarki DC. Stacje szybkiego ładowania zmieniają prąd przemienny w stały, a dzięki zastosowaniu specjalnych kabli oraz wejść ładujących można uzyskać moc przekraczająca 150 kW! W tym przypadku mówimy o ładowarkach Typu 2 i 3 (czyli do 240 V i do 480 V).

Jaki pojazdy naładujemy na stacjach szybkiego ładowania, w biurach, na stacjach publicznych i w domu? Na rynku rozróżniamy pojazdy: BEV (w pełni elektryczne) i PHEV (hybrydy plug-in) naładujemy właśnie za pomocą kabla i stacji ładowania. Producenci pojazdów oferują również auta typu mHEV (miękka hybryda), HEV (hybrydowy zespół napędowy) i FHEV (pojazd zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi).

Pojazdy typu PHEV posiadają standardowy silnik spalinowy oraz baterię, która pozwala w trybie w pełni elektrycznym przejechać zazwyczaj od 30 do nawet 80 km.

bev elektryczne cartrack - Typy ładowarek do aut elektrycznych.
phev hybryda cartrack - Typy ładowarek do aut elektrycznych.
Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .