Mobilność pracowników – rok 2021/22 będzie kolejnym okresem wyzwań dla transportu, logistyki i biznesu. Zapewnienie mobilności pracownikom, przy jednoczesnym szukaniu oszczędności i nowych dróg realizacji potrzeb przemieszczania się, będzie bardzo dużym wyzwaniem.

1.Mobilność pracowników: MaaS czy MOD?

Granice między MaaS i Mobility on Demand (MOD) będą się zacierać. Chociaż podejmowano i podejmuje się wiele wysiłków, aby zdefiniować oba te terminy, branża nadal dyskutuje o krytycznych cechach usług mobilności na żądanie. Trendy w mobilności na 2021 wyraźnie mają związek z budowaniem infrastruktury technologicznej umożliwiającej konstrukcję ekosystemu usługowego w zakresie transportu.

MaaS jest narzędziem zapewniającym dostęp do MOD. Jednak dyskusje dotyczące odpowiednich modeli biznesowych, wpływu MaaS i MOD na zachowania związane z podróżowaniem, trwałości platform MaaS / MOD, biorąc pod uwagę ich obecną zależność od kapitału podwyższonego ryzyka, rozwój i stosowanie odpowiednich ram oceny oraz określenie „gotowości” do MaaS będzie kontynuowana w 2021 r. Kluczowym zagadnieniem, które nie wątpliwie będzie analizowane, są kwestie przetwarzania danych osobowych i cyberbezpieczeństwa w tym obszarze.

Mobility as a Service (MaaS) i Mobility-On-Demand (MOD) to kluczowe kierunki rozwoju mobilności pracowników jakie fleet manager musi mieć na uwadze.
Mobility as a Service (MaaS) i Mobility-On-Demand (MOD) to kluczowe kierunki rozwoju mobilności pracowników jakie fleet manager musi mieć na uwadze.

2. Mobilność pracowników – opracowywanie standardów w zakresie technologii

Zgodnie z drugą prognozą dużo więcej pracy zostanie włożonych w harmonizację standardów, na których opierają się różne rodzaje mobilności zależące od technologii. Aby mówić o zapewnieniu naszym pracownikom mobilności firmy technologiczne i informatyczne muszą realizować pracę badawcze i rozwojowe w oparciu o klarowne matryce działań.

Standaryzacja podejmowanych akcji umożliwi kreowanie norm dla instytucji publicznych i rządowych, bez których wszelkie działania zmierzające do zapewnienia pracownikom bezwzględnej mobilności będą daremne. Ponieważ kwestie MaaS i MOD zakładają również proekologiczne inicjatywy, których realizacja będzie w jak najmniejszym stopniu oddziaływała na środowisko naturalne, konieczne jest zaangażowanie firm telemetrycznych o zaawansowanej strukturze oferowanych usług (nie tylko sama lokalizacja, ale i zaawansowana analityka danych pobieranych z bardzo różnych środków transportu).

Gigantyczną rolę w zakresie budowania systemu mobilności pracowników odegrają firmy technologiczne świadczące usługi o profilu SaaS, których profil biznesu charakteryzowany jest jako BIG DATA. Budowanie łatwych do implementacji interfejsów API, które następnie przez operatorów transportu będą implementowane do ich wewnętrznych CRMów jest warunkiem koniecznym, aby w ekosystemie MaaS znajdywało się jak najwięcej możliwości dla klienta końcowego.

Technologia od zawsze była, jest i będzie sprzymierzeńcem menadżera floty. Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań ułatwia strategiczne i analityczne zarządzanie mobilnością pracowników w przedsiębiorstwie.
Technologia od zawsze była, jest i będzie sprzymierzeńcem menadżera floty. Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań ułatwia strategiczne i analityczne zarządzanie mobilnością pracowników w przedsiębiorstwie.

3. Mobilność pracowników – wyrównywanie szans.

Trzecią prognozą jest uznanie dla podejmowanych już aktywności i wysiłek jaki należy włożyć dla wyrównania nasz w dostępie do technologii umożliwiającej korzystanie z usług mobilnościowych. Drugim aspektem są czynności, które na celu mają zebranie jak największej liczby osób w zasięgu oferowanych w systemach MaaS i MOB rozwiązań.

Ogromna rolę w umożliwieniu dostępu do usług odegrają ponownie firmy technologiczne, przy wsparciu inicjatyw sektora publicznego, bez którego wsparcia trudno mówić o masowości i powszechności. Sprawiedliwy i otwarty dostęp jest kluczowym czynnikiem wzrostu znaczenia pełnowartościowych usług MOD i MaaS, a to z kolei wpływa na zapewnienie mobilności pracowników.

W czasach zwiększonego rygoru sanitarnego konieczne jest znajdywanie sposobów realizacji celów biznesowych poprzez wykorzystywanie zróżnicowanych zasobów transportowych. Jeżeli przedsiębiorstwo ma działać, a łańcuchy dostaw towarów i interesów mają być utrzymane, nie unikniemy przemieszczania się. Epidemia koronawirusa wpłynęła jednak na mobilność pracowników i wymusiła zmianę modeli transportowych w firmach.

Trendem w mobilności pracowników na 2021/2022 na pewno będzie opracowanie takich technologii i sieci działania, aby każdy kto chce mógł skorzystać z bezpiecznych, nowoczesnych i ekologicznym metod przemieszczania się. Bardzo wiele firm wpisuje sobie podobne cele do swoich działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Pracownik jest najcenniejszym zasobem. Zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i nieskrępowanych możliwości realizacji zadań służbowych jest absolutną podstawą pracy dzisiejszego menadżera floty.
Pracownik jest najcenniejszym zasobem. Zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i nieskrępowanych możliwości realizacji zadań służbowych jest absolutną podstawą pracy dzisiejszego menadżera floty.

4. Mobilność pracowników – przyspieszenie procesu transformacji.

Kolejna prognoza jest związana z transportem publicznym. Sektor ten w idealnych warunkach powinien zapewniać centra przesiadkowe i siatkę połączeń umożliwiającą pracownikom zmianę kierunku, linii i środka lokomocji w przeciągu 2-3 minut. Przy obecnej infrastrukturze jest to absolutnie niemożliwe.

Taka elastyczność i zwinność będzie wymagana w celu dostosowania usług lub dostarczania społeczeństwu nowych informacji w razie potrzeby, zgodnie z czynnikami pandemicznymi, które mają wpływ na korzystanie z transportu publicznego. Dystans fizyczny, zatłoczenie i czystość pojazdu, stacji lub przystanku, modyfikacja usług w celu zapewnienia minimalnego poziomu usług dla pracowników o krytycznym znaczeniu oraz optymalizacja siły roboczej w transporcie – to kierunki zmian.

Transport publiczny tradycyjnie nie był elastyczny, szczególnie w dostosowywaniu poziomu usług i dostarczaniu nowych informacji w czasie rzeczywistym. Wraz z pojawieniem się nowych narzędzi, w tym wykorzystania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, analizy napędzające te innowacje można przeprowadzać bardzo szybko, a modyfikacje operacyjne wprowadzać praktycznie z dnia na dzień. Pamiętajmy, ze mobilność pracowników zaklęta w transporcie publicznym zakłada również ogromną rolę firm telemetrycznych, które dostarczają narzędzi umożliwiających planowanie, optymalizowanie i modyfikację tras. Technologia lokalizacji, wspierana przez zbieranie danych z licznych komputerów pokładowych, jest akceleratorem przemian w tym sektorze.

Na przykład Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA) w Bostonie udostępnił pasażerom nowe i krytyczne informacje o zatłoczeniu w czasie rzeczywistym w ciągu trzech miesięcy. Wysiłek wymagany do udostępnienia tych informacji opinii publicznej normalnie trwałby znacznie dłużej. Pomysł przekazania tych informacji zrodził się 9 kwietnia 2020 r. I został wdrożony w terenie 19 czerwca 2020 r. Pojawienie się i trwanie światowej epidemii znacząco wpływa na przyspieszenie prac nad nowoczesnymi rozwiązaniami, które w krytyczny sposób potrafią zapewnić ciągłość biznesu (ergo – zapewnić mobilność pracowników) przy jednoczesnym zachowaniu rygoru sanitarnego.

COVID-19 to globalne wyzwanie, z którego jednak nie płyną same negatywne skutki. Koronawirus zmienił środki ciężkości realizowanych inwestycji i kierunki prowadzonych prac rozwojowych. W kontekście mobilności pracowników koronawirus stał się katalizatorem pozytywnych przemian.

Zindywidualizowane środki transportu to nie tylko samochody na autostradzie. Skutery, małe auta elektryczne, rowery, car-sharing czy hulajnogi – to coraz częściej pojawiający się synonim aglomeracyjnego sukcesu transportowego.
Zindywidualizowane środki transportu to nie tylko samochody na autostradzie. Skutery, małe auta elektryczne, rowery, car-sharing czy hulajnogi – to coraz częściej pojawiający się synonim aglomeracyjnego sukcesu transportowego.

Wnioski dotyczące mobilności siły roboczej.

Rok 2021/2022 nie będzie ostatnim okresem występowania pandemii COVID-19, a skutki gospodarcze, polityczne i społeczne trwającej epidemii będziemy odczuwać prawdopodobnie do końca tej dekady. Jako menadżerowie flot odpowiadacie za zapewnienie sprawnych i skutecznych metod przemieszczania się. Poprzez „metody przemieszczania się” nie rozumiemy już tylko pojazdów. Koronawirus pokazał, ze samochód nie musi być jednym dobrym środkiem lokomocji. COVID-19 przyspieszył transformację technologiczna i zmodyfikował świadomość społeczną na temat mikromobilności i MOD (mobility-on-demand).

Polska jest częścią międzynarodowej organizacji Cartrack Holding, globalnego dostawcy usług telemetrycznych do pojazdów. Jesteśmy firmą technologiczną świadczącą usługi Saas w oparciu o urządzenia oraz oprogramowanie własnej produkcji. Globalnie obsługujemy ponad 1 500 000+ pojazdów w 24 krajach.

W Polsce, jako najczęściej wybierany dostawca usług telemetrycznych, Cartrack obecny jest od ponad 10 lat, każdego dnia wspierając operacyjnie , analitycznie i technologicznie przedsiębiorców i ich floty. Naszą rolą jest zapewnienie menadżerom flot nowoczesnych narzędzi do podejmowania strategicznych decyzji i czynny udział w tworzeniu nowego ekosystemu transportowego opartego o MaaS i MOD.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .