Auta elektryczne – trwa wyścig o dominację na rynku.

Auta elektryczne – nie ma praktycznie marki motoryzacyjnej, operującej na europejskim rynku, która nie łoży gigantycznych funduszy na opracowywanie napędów opartych o baterie, lub nie prowadzi już aktywnej sprzedaży w pełni elektrycznych modeli pojazdów.

Boom na pojazdy elektryczne.

W ciągu ostatnich pięciu lat pojazdy elektryczne (BEV) rozkwitły na całym świecie. „Global EV Outlook 2020”, coroczna publikacja Międzynarodowej Agencji Energetycznej, która dokonuje przeglądu globalnych zmian w sektorze mobilności elektrycznej, wykazała, że ​​sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczyła 2,1 mln w 2019 r., Co stanowi 2,6% światowej sprzedaży samochodów i około jeden procent światowych zapasów samochodów w tym samym roku.

Szybki wzrost popularności pojazdów elektrycznych doprowadził, być może nie jest to zaskakujące, do konwergencji tradycyjnych i nietradycyjnych technologii w sektorze mobilności, ponieważ technologia stosowana w pojazdach elektrycznych rozwijała się i rozwija, w szczególności w dziedzinie telekomunikacji, sztucznej inteligencja (AI) i informatyzacji (IoT).

Tradycyjni producenci pojazdów od wielu lat używają komputerów w powszechnym obecnie wdrażaniu systemów nawigacji satelitarnej, tempomatu, automatycznego parkowania, rozrywki na pokładzie i tak dalej. Jednak przejście od konwencjonalnych pojazdów do pojazdów elektrycznych jeszcze bardziej wzmocniło znaczenie komputerów w pojazdach, wraz z włączeniem wielu technologii niezwiązanych historycznie z transportem, takich jak łączność oraz internet rzeczy.

Auta elektryczne – ponieważ technologia wykorzystywana do produkcji i użytkowania pojazdów elektrycznych staje się szersza i bardziej wyrafinowana, producenci będą musieli zwracać coraz większą uwagę na porównanie ich pojazdów z pojazdami konkurencji i zapewnić, że wyprzedzają konkurencję. Bardzo ważnym aspektem przewagi konkurencyjnej staje się nie tylko sam design i pojemność akumulatorów, a spektrum dostępnych dla klienta końcowego technologii, która przekracza granice; pozwala łączyć pojazd z telefonem, stacjami ładowania, globalną siecią internetu i GPS.

Elektryczna gama Mercedesa jest wprost naszpikowana po sufit technologią, mikroprocesorami oraz kilometrami kabli. Mechanika ustępuje technologii.
Elektryczna gama Mercedesa jest wprost naszpikowana po sufit technologią, mikroprocesorami oraz kilometrami kabli. Mechanika ustępuje technologii.

Siła marki.

Producenci samochodów będą bardziej zwracać uwagę na swoje marki, aby informować konsumentów o swoich produktach i pomóc im wyróżnić się na zatłoczonym rynku. W wyścigu po elektryfikację i „porażenie prądem klienta” stanęli praktycznie wszyscy. W tym nieustannym natłoku informacji o kolejnych modelach elektrycznych, hybrydyzacji gamy i eko wyścigu trzeba wyróżnić się z tłumu. Marketing i wprawna komunikacja będą odgrywały ważną rolę w edukacji i budowaniu zaangażowania klientów wobec producentów aut zero i niskoemisyjnych.

Marki zawsze były potężnym narzędziem wpływającym na decyzje zakupowe, a wiele tradycyjnych marek samochodów, takich jak Ferrari i Porsche, było jednymi z najbardziej znanych i cennych istniejących znaków towarowych motoryzacji. Chociaż specyfikacje techniczne, takie jak rozmiar silnika, moc i niezawodność, są często ważnymi czynnikami przy wyborze samochodu, reputacja nieodłączna od marki samochodu może mieć urok, który jest trudny do zignorowania przez konsumentów. Marki samochodów są powszechnie znane i przekazują konsumentom oczekiwania co do prestiżu, jakości, osiągów i niezawodności.

Volvo to pionier i definicja silnej marki. Koncern ogłosił, że od 2030 będzie produkować wyłącznie pojazdy z napędem elektrycznym.
Volvo to pionier i definicja silnej marki. Koncern ogłosił, że od 2030 będzie produkować wyłącznie pojazdy z napędem elektrycznym.

Jest mało prawdopodobne, aby przejście na pojazdy elektryczne doprowadziło w większości do zmiany marki samochodu. Dla wielu entuzjastów innych niż samochodowe branding może być jednym z głównych czynników wpływających na decyzję o zakupie jednego samochodu zamiast innego, elektrycznego lub innego.

Jak widać z pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku, często są one określane przez odniesienie do nazwy producenta, np. Nissan, w połączeniu z nazwą modelu, np. Leaf, aby zidentyfikować go jako model elektryczny. Nic dziwnego, że producenci samochodów elektrycznych, z których duża część była i nadal jest tradycyjnymi producentami pojazdów, starali się zachować wartość marki, zaufanie i reputację budowaną w ich własnej marce przez wiele lat i zastosować je do swoich zasięg elektryczny jako sposób na edukowanie klientów, czego mogą oczekiwać od tych produktów.

W rzeczywistości branding może okazać się jeszcze ważniejszy dla decyzji zakupowych dotyczących pojazdów elektrycznych, ponieważ obejmuje technologię, z którą konsumenci są mniej zaznajomieni, co pozostawia im mniej możliwości rozróżnienia konkurencyjnych produktów. Widzimy trend powstawania nowych linii modelowych, jednak w obrębie jednego, historycznego znaku towarowego; Mercedes i modele EQ, Volkswagen i rodzina ID, SKODA i modele iV oraz Renault i pojazdy oznaczone Z.E.

Rola znaków towarowych w branży motoryzacyjnej a samochody elektryczne.

Niezwykle ważne jest, aby producenci pojazdów elektrycznych, i osoby zamierzające wejść na ten rynek, poszukiwały praw do znaków towarowych w celu ochrony swoich marek. Zarejestrowane znaki towarowe są potężnymi, potencjalnie nieokreślonymi (o ile są używane, utrzymywane i nie są anulowane) prawami, które umożliwiają właścicielowi zmonopolizowanie używania jego znaków towarowych (lub znaku towarowego łudząco podobnego) nie tylko w odniesieniu do identycznej działalności, ale również w odniesieniu do podobnych działań w okolicznościach, w których istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd lub skojarzenia między konkurującymi markami.

BMW to absolutnie silny znak towarowy. Aby z niego skorzystać nowa rodzina modeli elektrycznych z Monachium zyskała oznaczenie i i iX
BMW to absolutnie silny znak towarowy. Aby z niego skorzystać nowa rodzina modeli elektrycznych z Monachium zyskała oznaczenie i i iX

Daje to właścicielowi zarejestrowanego znaku towarowego możliwość zaznaczenia swojej marki i, co ważne, tworzy warstwę ochrony wokół marki, która wykracza poza podstawową działalność, dla której znaki towarowe mogą być zarejestrowane. Co jednak ważne, z nielicznymi wyjątkami większość znaków towarowych będzie ograniczona do stosunkowo wąskiego zakresu działalności.

Podczas gdy długoletni gracze w branży motoryzacyjnej prawdopodobnie będą mieli obszerne portfolio zarejestrowanych znaków towarowych chroniących ich podstawowe znaki towarowe w związku z ich kluczową działalnością, konwergencja technologii spowodowana pojawieniem się pojazdów elektrycznych może doprowadzić do tego, że portfele tych znaków staną się nieaktualne, a nie odzwierciedlające obecne lub planowane działania ich właścicieli.

Wielu większych producentów pojazdów podejmuje kroki, aby zaktualizować i zabezpieczyć na przyszłość swoje prawa do znaków towarowych, na przykład General Motors (właściciel m.in. znanych marek Chevroleta i Cadillaca) składa wniosek o zarejestrowanie swojego nowego logo w Wielkiej Brytanii jako znaku towarowego w związku z szeroką gamą nietradycyjnych działań, w tym usługami telekomunikacyjnymi i szeroką gamą oprogramowania związanego z pojazdami elektrycznymi. Podobnie Nissan zarejestrował swoje logo w 2016 roku w odniesieniu do szerokiej gamy towarów i usług, w tym oprogramowania związanego z ładowaniem pojazdów elektrycznych, a także usługami dystrybucji energii elektrycznej.

Niedawno Nissan zarejestrował również kolejne logo związane wyłącznie z różnymi towarami związanymi z oprogramowaniem komputerowym. Marki motoryzacyjne i koncerny, będą rozbudowywać portfolio swoich usług i produktów, daleko poza twory linii produkcyjnych fabryk. Sfera IoT, ładowarek, fotowoltaiki, banków energii, usług telekomunikacyjnych oraz recycling już teraz są na celowniku największych potentatów sfery automotive na świecie.

Ochrona wizerunku marki.

Rosnące wykorzystanie innych technologii w sektorze transportowym prawdopodobnie przyciągnie również nowych graczy na ten rynek. Mogą to być przedsiębiorstwa, które wcześniej nie byłyby uważane za należące do sektora motoryzacyjnego, na przykład firmy telekomunikacyjne i produkujące oprogramowanie.

Firmy te będą również musiały przeprowadzić audyt i rozszerzyć ochronę swoich znaków towarowych, ponieważ będą musiały uwzględnić zmiany w swojej działalności oraz sposobie, w jaki wytwarzają i dostarczają swoje produkty i usługi dla sektora motoryzacyjnego. Ponadto, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na energię elektryczną, w przyszłości prawdopodobnie nastąpi znacznie szersza współpraca między sektorami motoryzacyjnym i energetycznym. To z kolei może prowadzić do wkroczenia firm motoryzacyjnych w przestrzeń energetyczną i potencjalnie do dostarczania własnych rozwiązań energetycznych, we współpracy z dostawcami energii lub jako pierwsi dostawcy.

W wyścigu po klienta auta elektrycznego biorą udział prawie wszyscy. Dacia Spring to obecnie najtańsze w pełni elektryczne auto oferowane na polskim rynku – ceny zaczynają się od 67 200 PLN. Kompaktowy miejski crossover dostępny jest w sieci carsharingu Traficar.
W wyścigu po klienta auta elektrycznego biorą udział prawie wszyscy. Dacia Spring to obecnie najtańsze w pełni elektryczne auto oferowane na polskim rynku – ceny zaczynają się od 67 200 PLN. Kompaktowy miejski crossover dostępny jest w sieci carsharingu Traficar.

Ważną praktyczną konsekwencją dla rozwoju zarówno nowych, jak i istniejących przedsiębiorstw motoryzacyjnych jest to, że prawie nieuchronnie zwiększy się zakres powstawania sporów. Kwestie wizerunkowe, patentowe, prawno-skarbowe, będą niezwykle mocno weryfikowane i wykorzystywane przez firmy w tej innowacyjnej batalii.

Ponieważ pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej rozpowszechnione i atrakcyjne, będziemy nadal widzieć jeszcze większe wzajemne zależności między sąsiednimi technologiami zarówno w sektorze motoryzacyjnym, jak i poza nim. Nowe technologie będą nadal rozwijane, aby czerpać korzyści z pojazdów elektrycznych i zautomatyzowanych, takich jak inicjatywy Mobility-as-a-Service (MaaS) czy Mobility-on-Demand (MoD). Wobec ogromnej roli funduszy ratunkowych, po epidemicznych, rozwój elektromobilności oraz aspektów paliw alternatywnych będzie niezwykle interesujący i zajmujący.