Światowa epidemia koronawirusa to bardzo duże wyzwanie biznesowe, test wzajemnego zrozumienia i szacunku w relacji dostawca – klient. Kamil Jakacki, dyrektor rozwoju i sprzedaży Cartrack Polska, opowiada, co dla niego i jego zespołu jest priorytetem w kontaktach z klientami, jak obecnie postrzegany jest rynek telemetrii, jaka czeka go przyszłość oraz jak można współpracować z przedsiębiorcami, aby realizować nowe cele operacyjne i ekologiczne oraz te związane z optymalizacją kosztów.

Firma Cartrack oferuje swoje usługi w 24 krajach na pięciu kontynentach. Łącznie monitoruje ponad 1,2 mln pojazdów. Jak na tym tle wygląda sytuacja w Polsce? Ile firm Wam zaufało i korzysta z Waszych usług?

Cartrack obecny jest w Polsce od ponad 10 lat. Obecnie mamy pod opieką prawie 40 000 pojazdów, codziennie wspomagających proces zarządzania flotą klientów, z którymi współpracujemy długofalowo, z niektórymi od samego początku naszej obecności na polskim rynku. To dla mnie niezwykle ważne, że biznesy i osoby, które nam zaufały tyle lat temu, nadal są z nami.

Rozumiemy rynek, bo aktywnie współtworzymy go od wielu lat. Niezależnie od wielkości portfela klientów kładziemy nacisk na jakość naszej obsługi posprzedażowej. Jesteśmy dla fleet managera pomocą, doradcą i wsparciem analitycznym. Chcemy, aby managerowie flot pozwolili sobie czasem pomóc – są niezastąpieni w planowaniu strategicznym, a my, jako dostawca telemetrii możemy wygenerować wiele ciekawych danych wspierających rozwój biznesu i floty.

Pamiętajmy, że technologia GPS i monitoring pojazdów nie są obecnie żadnym odkry-ciem. Dzisiaj, aby móc oferować rozwiązania nowoczesne i wszechstronne, należy budo-wać portfel usług dodanych, który zawiera w sobie element geolokalizacji. W Cartrack stawiamy na rozwój tych elementów, które pozwalają klientowi wraz z telemetrią uzy-skać szereg dodatkowych benefitów.

Cartrack jest jedną z niewielu firm, które dostarczają rozwiązanie złożone z własnych urządzeń oraz oprogramowania. Dzięki temu jesteście w stanie zabezpieczyć wie-le potrzeb klienta. Co otrzymuje klient, który korzysta z Waszych usług? Jak udało się Wam pozyskać zaufanie największych spółek w kraju?

Kompleksowość – to słowo chrakteryzujące nasze działania. Dzięki takiemu podejściu bierzemy pełną odpowiedzialność za nasze usługi i działanie. Jesteśmy producentem oprogramowania i urządzeń, mamy ujednolicony proces instalacji wykonywany przez mobilne ekipy instalatorskie i precyzyjny proces koordynacji montażu i wsparcia posprzedażowego. Jako zespół Cartrack Polska przykładamy dużą wagę do wspomnianej obsługi klienta. Nie popieram rozwiązań typu „sprzedać i zapomnieć”. Naszą siłą jest biznesowa empatia, pasja i energia, z jaką podchodzimy do codziennych zadań i wyzwań. Mam przyjemność pracować w niezwykle zmotywowanym i energicznym zespole, który jest moim „paliwem” każdego dnia. Cały czas rozwijamy nasze struktury, obecnie zatrudniając ponad 80 osób w Polsce, i niezależnie od wyzwań spowodowanych koronawirusem cały czas przyciągamy do naszej organizacji ciekawych i ambitnych ludzi. Klienci, podpisując z nami umowę, zyskują parasol ochronny w postaci nie tylko zaawansowanego systemu telemetrycznego, ale i wsparcia zespołu analityków, specjalistów i naszego know-how. Nie limitujemy wiedzy – wierzymy w siłę i moc partnerstwa.

Naszym założeniem jest wdrożenie usługi bez ingerencji w bieżące procesy operacyjne klienta. Wdrożenie, instalacja i płynne rozpoczęcie realizacji wspólnych celów to nie problem – mamy znakomicie funkcjonujący dział koordynacji i kilkanaście mobilnych ekip instalatorskich oraz serwisantów. W dowolnym miejscu w kraju, o godzinie najlepszej dla użytkownika, realizujemy nawet setki instalacji tygodniowo. To nasza niezaprzeczalna siła.

Jak w ciągu czterech, pięciu lat zmieniło się zainteresowanie Waszymi usługami? Spotykacie się jeszcze z opiniami, że jest to dodatkowy koszt, który trzeba doliczyć do budżetu?

Świadomość rynku flotowego i biznesów z kategorii MŚP mocno się zmieniła. Mamy bardzo dojrzałych przedsiębiorców i doskonale wyedukowanych fleet managerów, którzy wiedzą, czego potrzebują i zdają sobie sprawę z postawionych przed nimi celów.

Wprawny fleet manager doskonale wie, że zadanie rewizji kosztów, zmniejszenia wydatków czy optymalizacji procesów musi odbywać się w sposób płynny, skoordynowany i nade wszystko – zaplanowany. Skończyły się czasy cięcia jak popadnie i gdzie popadnie – byleby zmniejszyć wydatki tu i teraz. W dzisiejszych realiach biznesowych liczy się wielowątkowe podejście do problematyki oszczędzania. Jak już wspomniałem – klienci nie kupują tylko dostępu do systemu, ale i możliwość korzystania z zaawansowanych systemów raportów zarządczych, porad i wsparcia zespołu analityków procesów i analityków rynku, całej ogromnej bazy wiedzy, jaką dla nich budujemy.

Już teraz angażujemy naszych klientów i partnerów biznesowych w realizowanie materiałów edukacyjnych. Myślę tu o serii podcastów „Biznesowe rozmowy flotowe” czy materiałach z cyklu „Bank inspiracji flotowych”. Wspólnie budujemy również ogólnodostępny bank wiedzy, jakim jest portal magazyn.cartrack.pl, stanowiący już teraz ogólnodostępną e-bibliotekę z kilkudziesięcioma materiałami edukacyjnymi i merytorycznymi. Cieszę się, że tak dużo dzieje się w tej materii, bo to tylko potwierdza naszą determinację i wiarę w reprezentowaną przez nas markę.

Jak z roku na rok zmienia się świadomość fleet managerów, korzystających z Waszych usług lub myślących o nich?

Skrót GPS to już bardzo potoczne sformułowanie, ponieważ lokalizacja oparta o światowy system geolokalizacji jest jedynie jednym z elementów systemu, który oferujemy. Fleet managerowie dostrzegają potencjał rynku telemetrii nie tylko z poziomu usług GPS, ale coraz częściej wybierają dostawcę, który oferuje im kompleksowe rozwiązania zarządcze, rozliczeniowe, analityczne, wspierające ideę ograniczania emisji CO2 czy umożliwiające generowanie oszczędności. Zauważamy bardzo mocny trend, który pokazuje, że fleet managerowie często korzystają z rekomendacji innych kolegów i koleżanek z branży oraz rozglądają się za inwestycjami w rozbudowane narzędzia teleinformatyczne.

Czasy epidemii pokazują słabość kontraktów, które oparte były jedynie na cenie. Tym bardziej nie można porównywać prostych rozwiązań GPS do zaawansowanej telemetrii opartej o strukturę SaaS (Software as a Service) i BIG DATA, która umożliwia integracje z zewnętrznymi systemami firm CFM, dostawców kart paliwowych, oprogramowania serwisowego czy optymalizujących biznes.

Dostęp do wielu danych na sekundę i korzystanie z najnowszych technologii ma wiele zalet. Poza optymalizacją kosztów jest to także zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. W jaki sposób pozyskane dane mogą na nie wpłynąć?

Rzeczywiście. Telemetria niesie ze sobą wielorakie możliwości, a jedną z nich jest poprawa bezpieczeństwa. Przestoje, spowodowane problemami zdrowotnymi i mechanicznymi wywołanymi przez zdarzenia drogowe, generują dla firmy straty. Co więcej, dbanie o jakość środowiska wpisuje się w politykę odpowiedzialnego biznesu, stanowiącą w działalności wielu firm coraz istotniejszy element.

System Cartrack Polska oferuje takie rozwiązanie jak Dzienny Asystent Jazdy, który umożliwia między innymi rozbudowane profilowanie kierowców. To aplikacja mobilna pozwalająca wprowadzić zdrową grywalizację biznesową w firmie, której celem jest minimalizowanie niepożądanych zachowań na drodze; gwałtownych przyspieszeń i hamowań, skrętów wywołujących duże przeciążenia, nadmiernej prędkości i agresywnego zachowania. Wielopoziomowe konkursy znakomicie motywują i poprawiają profil kierowcy. Dzięki analizowaniu ośmiu parametrów klienci mogą aktywnie modelować zachowania swoich kierowców. Rekomendujemy nagradzanie zarówno tych użytkowników pojazdów flotowych, którzy czynią największe pozytywne postępy, jaki i takich kierowców, którzy są w analizowanym okresie najlepsi.

Równie ważnym aspektem jest modelowanie zachowań kierowców zdefiniowanych przez klienta jako najczęściej łamiących określone zasady. To ci kierowcy niosą największe ryzyko. Profilowanie kierowców daje możliwość precyzyjnej obserwacji i reakcji na dowolnie ustalone zachowania mobilnych pracowników, a przez to – realnego wpływania na poprawę jakości ich pracy i spadek liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Styl jazdy kierowców jest bardzo wnikliwie analizowany w naszym systemie. Dzięki temu opublikowaliśmy w 2017 r. raport stylu jazdy kierowców, który w ramach kampanii społecznej „Odpowiedzialni na drodze” pokazywał praktyczne zalety implementacji telemetrii we flocie właśnie pod kątem poprawy bezpieczeństwa, a zatem i zmniejszenia poziomu szkodowości, spadku współczynnika urazów ciała oraz obniżenia opłacanych stawek ubezpieczenia pojazdów służbowych. Niebawem podzielimy się zaktualizowanym raportem. Już teraz mogę zdradzić, że z naszych analiz wynika, że długoletnie stosowanie monitoringu pojazdów z modułem pozwalającym modelować i analizować styl jazdy kierowcy ma zdecydowany wpływ na zmniejszenie liczby negatywnych zachowań na drodze.

Dzięki Waszym narzędziom można monitorować styl jazdy każdego kierowcy, co wprost przekłada się na wspomnianą wcześniej optymalizację kosztów, ale przede wszystkim na wzrost bezpieczeństwa na drodze, o którym właśnie wspomnieliśmy. Jednocześnie osoba zarządzająca otrzymuje jasny i czytelny raport, a więc oszczędza czas. Dla wielu pracowników monitoring GPS może jednak kojarzyć się z inwigilacją. Jak tego uniknąć? Jak przestawić się na inne myślenie?

Myślę, że takie obawy są już przeszłością. Stosowanie telemetrii jako narzędzia optymalizacyjnego we flotach jest już na tyle powszechnym zjawiskiem, że żaden pracownik się nie dziwi, jeżeli zastanie takie rozwiązanie w przedsiębiorstwie, w którym podejmuje pracę. Pracownicy doceniają również inne ważne elementy systemów telemetrycznych. W sytuacji krytycznej nasze Centrum Monitoringu, działające w trybie 24/7/365, ma możliwość reagowania na wcześniej zdefiniowane przez klienta parametry bezpieczeństwa, pomagając w razie czego kierowcy i powiadamiając managera floty. Współczesna telemetria to technologiczny anioł stróż i pracownicy o tym wiedzą.

O jakiej realnie optymalizacji kosztów możemy mówić przy zastosowaniu Waszych urządzeń i systemów? Skąd wynikają te oszczędności?

Nie podejmę się odpowiedzi na tak zadane pytanie, ponieważ każdy, kto podaje od razu liczby i wielkość oszczędności składa po prostu obietnicę bez pokrycia. Nie sposób mówić o konkretnych oszczędnościach, nie znając dokładnie charakterystyki danego przedsiębiorstwa czy profilu floty. Jestem pewien, że takie oszczędności będą i wynoszą od kilku do nawet kilkudziesięciu procent.

W Cartrack pokazujemy klientom przede wszystkim możliwość rewizji sposobu pro- wadzenia floty samochodowej. Wspólnie chcemy wypracować realne cele i dobrze doradzić, jak wykorzystywać nasz system w procesie weryfikacji sposobu użytkownania floty samochodowej.

Każda firma jest inna i stawia przed managerem floty odmienne cele. Aby świadczyć dobre usługi, najpierw poznajemy biznes klienta, aby następnie zająć się wspieraniem i analityką flotową przy użyciu nowoczesnej technologii. Jeżeli poznamy bardzo wnikli-wie zasady działania danej floty, na pewno wypełnimy swoje zadanie.

Dla kogo są przeznaczone rozwiązania Waszej firmy? Czy wielkość floty ma znaczenie?

Telemetria spełnia pozytywne zadania w wielu obszarach w firmie: optymalizacji kosztów, bezpieczeństwa, ograniczenia emisji CO2, ułatwienia i uporządkowania procesów oraz zarządzania samochodami, zadaniami i budżetami. Wielkość floty nie ma więc znaczenia. Dopasowujemy usługi do celów biznesowych zarówno mikroprzed-siębiorstw, MŚP jak i korporacji – niezależnie od liczby pojazdów we własnej flocie. Każdy klient otrzymuje od nas pełne doradztwo i wsparcie.

Trendy światowe jasno wskazują, że zmierzamy w stronę jeszcze większego kumu-lowania, opracowywania i analizowania danych – na skalę nieznaną do tej pory. Jak wpłynie to na proces zarządzania flotą i rolę fleet managera w firmie?

Wszystko zmierza w stronę digitalizacji i unifikacji. Według Global Fleet Survey, badania realizowanego przez Fleet Europe na próbie fleet managerów zarządzających flotami składającymi się z 1000+ pojazdów, aż jedna trzecia z nich już używa narzędzi telemetrycznych, w przeciągu 36 miesięcy kolejne 40% respondentów zamierza to zrobić.

Takie działanie podyktowane jest właśnie pójściem w stronę outsourcingu i zarządzania na poziomie BIG DATA. Dlatego też rola fleet managera ewoluuje i dziś osoba zarządzająca firmowymi pojazdami może być generatorem zmian w wielu obszarach – ekologia, bezpieczeństwo, zdrowie, jakość pracy, finanse…

Uważam, że stanowisko managera floty nie zniknie, a będzie ewoluować w stronę biznesowego stratega o eksperckiej wiedzy z zakresy fleet managementu. Już teraz świadomość i poziom wiedzy naszych klientów jest bardzo wysoki, co przekłada się na potrzebę szybkiego uzyskiwania pewnych danych dotyczących floty w przeróżnych zakresach – tutaj radzą sobie tylko firmy oferujące rozwiązania oparte na integracji z systemami firm CFM, dostawców kart paliwowych i systemów CRM.

Cartrack Polska od początku stawia na możliwości płynące z telemetrii daleko wykraczające poza podawanie samej lokali-zacji. Nasze rozwiązania oparte o technolo-gię SaaS wpisują się w ten trend.

Innym istotnym trendem jest zwrot w kierunku ekologii i ograniczania emisji CO2, w czym może pomóc właśnie telemetria. Jak w praktyce będzie mogło to wyglądać?

O ekologię dbają najwięksi gracze na rynku. Apple ogłosił, że przy produkcji nowego iPhone 12 zredukowali emisję CO2 o ponad 2 mln t w skali roku. Walka ze zmianami kli-matycznymi i dekarbonizacją to niezwykle ważny element społecznej odpowiedzialności biznesu. Tak jak wspominałem wcześniej – telemetria jest narzędziem zmiany i umożliwia bardziej ekologiczne użytkowanie pojazdów, co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. W praktyce uwzględniamy w tym temacie dwa czynniki: dzięki optymalizacji tras roczny przebieg każdego pojazdu flotowego bez uszczerbku na jego efektywności zmniejsza się o blisko 5%. Co więcej, odpowiednio wdrożony i zarządzany system monitoringu wpływa pozytywnie na spo-sób prowadzenia pojazdu. Eliminując gwał-towne przyspieszanie i hamowanie, możemy zredukować produkcję szkodliwych substancji nawet o 10%. Dzienny Asystent Jazdy, jako element naszego systemu, pozwala modelować nawyki pracowników, które wpływają na poziom bezpieczeństwa, szkodowości oraz parametry budżetowe firmowej floty.

A w praktyce? Dla czteroletniego okresu eksploatacji auta w firmie może to być obniżenie emisji CO2 o 2 tony w całym tym okresie. Gdy odniesiemy to do większych liczb możemy śmiało stwierdzić, że dzięki systemowi Cartrack Polska, w którym operuje prawie 40 000 pojazdów w naszym kraju, co roku do atmosfery trafia ponad 8 mln t CO2 mniej!

Telemetria znacznie wpływa więc na ograniczenie emisji CO2 i stanowi wspaniałe narzędzie proekologiczne w każdej firmie, która chce korzystać z jej dobrodziejstw i w tym obszarze.

Niedawno na rynku debiutował MiFleet – opracowany przez Was kompleksowy asystent do zarządzania i administrowania kosztami floty firmowej. Jakie są jego funkcje?

Rok 2020 jest dla nas rokiem przełomowym, mimo że z powodu Covid-19 rynek mocno wyhamował. Nie tak dawno temu w skali globalnej przekroczyliśmy liczbę 1,2 mln aktywnych subskrypcji, a w Polsce wielkimi krokami zbliżamy się do 40 000.

Sukcesywnie zwiększamy nasz zespół. Rośniemy również w zakresie usługowym. MiFleet to element naszej strategii opartej o ideę SaaS, gdzie chcemy dostarczać produktów teleinformatycznych pozwalających agregować dane kosztowe i nimi zarządzać. System został zbudowany tak, aby w inteligentny sposób konwerto-wać wszystkie zbierane informacje i prezentować je w formie raportów zarządczych. MiFleet pozwala budować centra kosztowe wokół pojazdów, ułatwiając administrowanie kosztami.

Cartrack zaprojektował rozwiązanie w taki sposób, aby w wyznaczonych warunkach narzędzie wysyłało wiadomości SMS-y, PUSH-e oraz e-maile automatycznie – to usprawnienie wielu procesów, jak choćby przypomnienia o przeglądach serwiso-wych, datach zakończenia polisy czy wszelkich opłatach licencyjnych. Użytkownik może dopasować ogromną liczbę ustawień do swoich wymagań i specyfiki prowadzenia polityki flotowej.

Komunikator Cartrack to kolejna nowość, którą prezentowaliście branży flotowej w ostatnich tygodniach. Dla kogo jest przeznaczony ten produkt? Nie boicie się wdrażać tylu nowości w pełnym wyzwań czasie epidemii?

Komunikator Cartrack to system wspierający każdego managera, nie tylko w obrębie firmowej floty samochodowej, ale pozwalający na wielowątkowe i wieloetapowe zarządzanie procesami w czasie i przestrzeni. Dzięki niemu już nie trzeba kupować drogich urządzeń lub inwestować w rozbudowane integracje z firmowym CRM-em – wystarczy telefon i biznes staje się bardziej efektywny. Komunikator Cartrack to kreator zadań pozwalający dowolnemu przedsiębiorcy skoordynować i ściśle kontrolować jakość, kompletność i sposób działań wykonywanych przez pracowników. Z poziomu dyspozytora dostępna jest webowa wersja komunikatora, z którą łączy się dowolna liczba pracowników za pomocą intuicyjnej aplikacji dostępnej w Apple Store i sklepie Google.

To zresztą nie wszystko. Dopiero się rozgrzewamy i rozkręcamy. Przed nami pasjo-nujące miesiące kolejnych premier. Nie poddajemy się – z dnia na dzień jesteśmy coraz bardziej aktywni. W tym niewątpliwie wy-magającym czasie nadal edukujemy rynek i dbamy o jego rozwój. Rolę w tym pełni nasz zmobilizowany zespół, do którego zaprasza-my dynamicznych i ambitnych ludzi.

Materiał oryginalnie pojawił się w magazynie Flota 10/2020.
Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .