Drogo, ale stabilnie – tak można podsumować miesiące wakacyjne pod kątem kosztów paliwa na polskich stacjach. Średnie ceny PB95 zeszły poniżej 6,60/l, a ON – poniżej 7,80/l. Jednak poziom cen paliw w Polsce cały czas drenuje budżety domowe i flotowe wszystkich, którzy muszą korzystać z samochodów. Europejskie trendy również nie są optymistyczne w tym aspekcie.

Skąd biorą się wysokie koszty paliwa?

Od połowy czerwca obserwujemy spadek cen gotowych paliw na światowych giełdach. Kontrakty benzynowe na nowojorskiej giełdzie towarowej, które kilka dni temu osiągnęły najniższe notowania od połowy lutego, teraz wyceniane są na niecałe 2,80 USD za galon. W tym przypadku ceny wróciły do ​​poziomu sprzed inwazji Rosji na Ukrainę. Problemem pozostaje jednak bardzo mocny dolar połączony ze słabością złotego. Waluta amerykańska jest o ok. 70 groszy droższa niż wtedy, gdy wybuchła wojna rosyjsko-ukraińska. Z drugiej strony notowania oleju napędowego na londyńskiej giełdzie ICE utrzymują się powyżej poziomów z 24 lutego.

Wysokie koszty paliwa biorą się również z wysokich cen energii (gaz, prąd), które są elementami łańcucha dostaw i procesu produkcji paliwa w rafineriach. Zgodnie z informacjami podawanymi przez portal wysokienapiecie.pl giełdowa cena MWh gazu w ujęciu rok do roku wzrosła o ponad 150% dla odbiorców instytucjonalnych, a cena kWh energii elektrycznej dla biznesu wzrosła o ok. 120%. To również ma przełożenie na wysokie koszty paliwa w Polsce.

koszty paliw, składowe ceny litra paliwa, podatek vat na paliwo

Promocja na paliwo – Orlen, BP, Moya i Circle K z programami rabatowymi.

Z końcem sierpnia PKN Orlen, największy operator paliwowy w Polsce do którego należy ponad 1 8000 stacji benzynowych, ogłosił, że akcję promocję na paliwa przedłuża o 2 tygodnie. Promocja na paliwo na Orlenie dotyczy, tak jak w wakacyjnych miesiącach, zarejestrowanych w programie lojalnościowym VITAY klientów, którzy mogą skorzystać z rabatu 30 groszy/litr, a w przypadku posiadaczy Karty Duża Rodzina – rabatu 40 groszy/litr od obowiązujących na stacjach cen paliw.

Za ciosem poszła również marka BP, posiadająca w Polsce prawie 570 stacji, która rabat na paliwo na BP przedłużyła bezterminowo. Warunki promocji są analogiczne jak w przypadku PKN Orlen – zarejestrowani w programie lojalnościowym PayBack klienci otrzymają na stacjach BP rabat na paliwo na poziomie 30 gr/litr (rabat dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny wynosi 40 gr/litr).

Inne marki już przed wakacjami sygnalizowały, że ze względu na wysokie koszty paliwa w Polsce wprowadzają promocję na tankowania do odwołania – mowa tutaj o sieci stacji paliw MOYA oraz Circle K. Każda z marek w nieco inny sposób motywuje do zakupów i oblicza rabaty na paliwo, jednak za każdym razem obniżenie kosztów paliwa na stacjach związane jest z udziałem w programach lojalnościowych.

Warto zauważyć, że w sierpniu 2022 średnie ceny paliw w Polsce kształtowały się na niższym poziomie niż pod koniec Q2 2022. Jak czytamy za analitykami portalu epetrol.pl za PB95 na początku czerwca `22 trzeba było zapłacić średnio 6,86 PLN/litr, a za ON – 7,75 PLN/litr. Okres wakacyjny przyniósł stabilizację i lekką obniżkę cen – PB95 w drugiej połowie sierpnia średnio kosztowała na stacjach paliw w naszym kraju 6,55 PLN/litr, a ON – 7,59 PLN/litr. Koszty paliwa ponoszone przez klientów indywidualnych i firmy niestety wracają na kurs „wzrostowy” – oceniają analitycy rynku paliw płynnych.

Pomimo promocji na stacjach, i cen baryłki ropy BRENT na światowych giełdach poniżej 100 dol./baryłka rosnące ceny energii (gaz, prąd) będą powodowały zwiększone koszty rafineryjne i logistyczne związane z przetwórstwem i transportem paliw. Względnie stabilna sytuacja międzynarodowa, pomimo cały czas mocnych kryzysów wojennych, energetycznych i ekonomicznych, nie ma tak znaczącego wpływu na niższe koszty paliwa widoczne na pylonach na stacjach benzynowych.

Koszty paliwa a rosnące wydatki utrzymania pojazdów w firmach.

W przypadku biznesów, których zdolność operacyjna, zaufanie klientów, sprzedaż i przewagi konkurencyjne zależą w dużej mierze od zachowania stałej liczebności i mobilności swoich pracowników stoją przed wielkimi problemami. Wysokie ceny paliw w drastyczny sposób drenują budżety flotowe firm. Względem zeszłego roku koszty paliwa wzrosły o 25-40%. Jeżeli założymy, że pojazdy w firmach pokonują średniorocznie 35 000 km ze średnim spalaniem na poziomie 6l/100 km wzrost cen o 1,5 PLN/l powoduje w ujęciu rocznym to ponad 3100 PLN więcej wydatków na paliwo na każdym pojeździe osobowym we flocie. Gdy mówimy o flotach składających się z kilkudziesięciu, a nawet kilkuset, pojazdów – wtedy straty spowodowane wysokimi kosztami paliw liczone są w setkach tysięcy złotych.

źródło: Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita

Pamiętajmy również, że koszty paliwa w Polsce należą do najniższych w Europie. Jest to jednak w głównej mierze spowodowane wspomnianymi wyżej rabatami oraz interwencjonizmem Rządu, który w ramach Tarczy Antyinflacyjnej obniżył podatek VAT i akcyzę na wskazane w ustawie paliwa płynne. Są to wszystko środki czasowe i doraźne, których nie należy budżetować i planować w przypadku predykcji kosztów na kolejne miesiące czy kwartały.

Z wyższymi kosztami utrzymania floty będzie trzeba się zmagać nadal – w sierpniu inflacja przekroczyła 16%, a członkowie RPP już zapowiadają, że wrześniowa podwyżka stóp procentowych nie będzie ostatnią w cyklu. Co więcej, coraz głośniej mówi się o inflacji przekraczającej 20% na początku 2023 z uwagi na galopujące ceny nośników energii (gaz, prąd). Studzone są również powoli nastroje, bowiem jeszcze w czerwcu wskazywano, że wrócimy do celu inflacyjnego w 2024 roku (2-3%). Obecnie, mówi się o 2025/2026 roku.

Koszty użytkowania pojazdów firmowych w Polsce wzrosły o ponad 25% – podaje Rzeczpospolita. TCO rośnie w rekordowy szybkim tempie, co przekłada się często na niestety mało przemyślane decyzje decydentów flotowych i zarządów. Należy pamiętać, że koszty paliwa są jednym z głównych składników portfela wydatków ponoszonych na pojazdy w firmie.

tco, ceny paliw, koszty utrzymania pojazdu

Jak zapanować nad kosztami we flocie?

Biznesu nie można realizować w oparciu o kompromisy realizowane w strategicznych obszarach. Redukcja zatrudnienia, zmniejszenie liczebności floty czy nakładanie rygorystycznych limitów bardzo szybko przełoży się na spadek motywacji, jakości i zadowolenia Klientów. Trzeba zachować bezwzględną gotowość organizacji do zmian i dynamiki rynkowej.

źródło: Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita

Aby skutecznie podejmować decyzje i panować nad kosztami trzeba zainwestować w zaawansowany monitoring GPS floty – technologię telemetryczną BIG DATA od Cartrack Polska. Dzięki GPS do floty w skalowalny i nowoczesny sposób można kontrolować koszty paliwa i optymalizować procesy biznesowe. Dzięki autorskiej technologii Cartrack gwarantuje błyskawiczną redukcję kosztów i ROI. Wielokrotnie nagradzane rozwiązania, z których w Polsce korzysta ponad 50 000 aktywnych użytkowników i tysiące firm, są gwarantem podejmowania słusznych decyzji w oparciu o odpowiednio pobrane, skatalogowane i zaprezentowane dane.

Wypełnij poniższy formularz aby móc osobiście sprawdzić możliwości systemu Cartrack i korzyści jakie telemetria oraz monitoring GPS floty dają Twojemu biznesowi:

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .