Kryzys energetyczny w Chinach zmusza firmy motoryzacyjne do zamykania fabryk. Po lockdownalch spodowanych epidemią COVID-19 oraz falą niedoboru półprzewodników chińska produkcja po raz kolejny mierzy się z kryzysem. Tym razem winny jest prąd – a bardziej jego niedobór z uwagi na niskie moce produkcyjne elektrowni wodnych w Państwie Środka.

Brak prądu w Chinach i wpływ zjawiska na branżę motoryzacyjną.

W maju 2022 r. całkowite zużycie energii elektrycznej podczas ładowania pojazdów elektrycznych w całych Chinach wyniosło około 1,56 mld kWh miesięcznie. Oznacza to wzrost o 140 milionów kWh w porównaniu z poprzednim miesiącem i wzrost o 83,1% rok do roku przy wzroście miesiąc do miesiąca o 10%. Ten duży wzrost zapotrzebowania na moc zbiegł się z czynnikami klimatycznymi, które zmniejszyły moce elektrowni wodnych, co doprowadziło do ograniczenia dostaw prądu.

Przerwy w dostawie prądu w Syczuanie przyczyniły się do złych nastrojów u producentów, w tym Toyota Motor Corp. i producenta akumulatorów Contemporary Amperex Technology Co., które musiały zamknąć fabryki. Teld New Energy, który obsługuje około 300 000 słupów ładowania w całym kraju, prosi kierowców o sprawdzenie, czy usługi są dostępne online przed wyjazdem, ponieważ lokalne władze energetyczne zażądały zamknięcia niektórych obiektów. Firma oferuje również preferencyjne stawki dla użytkowników, którzy pobierają opłaty późno w nocy lub wcześnie rano, aby uniknąć szczytu zapotrzebowania na energię.

W międzyczasie Nio wzywa użytkowników w Syczuanie, aby dzielili się swoimi domowymi ładowarkami do 20 września, podczas gdy niektórzy kierowcy wymieniają w pełni naładowane akumulatory na prawie wyczerpane na stacjach wymiany, aby pomóc innym właścicielom.

Według mediów decyzja o zamknięciu fabryk i linii produkcyjnych będzie dotyczyła m.in. Foxconn Technology, Toyota Motor Corporation, Volkswagena i CATL, dostawcy akumulatorów dla Tesli. Podczas gdy niektóre obszary doświadczają fali upałów, inne prowincje właśnie doświadczyły powodzi.

Kryzys energetyczny w Chinach – źródła problemu.

Syczuan doświadcza najgorętszej pogody od 60 lat, co prowadzi do niedoboru wody, która zasila jego tamy hydroelektryczne, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla łańcuchów dostaw, które wciąż nie zostały w pełni zregenerowane od czasu wybuchu globalnej pandemii koronawirusa.

Średnie temperatury w Syczuanie w sierpniu wynoszą zwykle około 30°C, ale najwyższy poziom 40°C osiągnięto 15 sierpnia, a maksymalne temperatury mają przekroczyć 35°C do nawet 24 sierpnia.

Władze Syczuanu nałożyły nakaz zamknięcia fabryk na sześć dni w celu utrzymania dostaw energii do domów ze zwiększonym zapotrzebowaniem na chłodnictwo i klimatyzację, które podniosło krajowe zapotrzebowanie na energię o 93,3%. To działanie dodatkowo zakłóci dostawy półprzewodników, których i tak brakuje na całym świecie, a także litu do ogniw akumulatorowych i innych komponentów samochodowych.

Podobnie jak w Europie, kluczowym czynnikiem kryzysu jest susza. Syczuan opiera się na elektrowniach wodnych w ponad 80% swojej mocy, a przy niskich poziomach rzek wydajność spadła elektrowni spadła drastycznie.

Kryzys energetyczny w Chinach a motoryzacyjne łańcuchy dostaw na świecie

Toyota i Foxconn potwierdziły, że zostały w sierpniu zmuszone do zamknięcia swoich fabryk w Syczuanie, a chińskie media poinformowały, że CATL wstrzymał produkcję. Niektóre firmy z regionu twierdzą, że udało im się złagodzić wpływ rządowych restrykcji energetycznych. Dostawca półprzewodników BOE Technology powiedział, że będzie obsługiwał linię montażową o mniejszej mocy, ale nadal będzie prowadzić swoją fabrykę.

Niemniej jednak szacuje się, że wpłynie to na około 50-60% produkcji w prowincji, a produkcja litu prawdopodobnie spadnie o około 1200 ton. To spowodowało wzrost cen, a Syczuan był głównym ośrodkiem produkcyjnym tego metalu, oprócz ponad pięciokrotnego wzrostu jego ceny w 2021 roku. Kryzys energetyczny w Chinach pokazuje, że nawet największe gospodarki świata są zależne od zmian klimatycznych.

ceny litu gielda - Kryzys energetyczny w Chinach – opóźnienia w dostawach nowych samochodów

Niedobory wody mogą stanowić dłuższy problem.

Zmiana klimatu spowodowała, oprócz wysokich temperatur, niskie opady w Europie i Azji. Upał oznacza, że ​​termika nad lądem zapobiega kondensacji i opadaniu deszczu.

Jest to odwrotność normalnego cyklu wodnego, w którym parowanie wody morskiej ostatecznie tworzy chmury deszczowe, które rozproszą się po lądzie i oczekuje się, że w nadchodzących dziesięcioleciach będzie to powtarzać się częściej. Projekt monitorowania wody Grace NASA przewiduje, że do 2025 r. „stres wodny” dotknie około połowy światowej populacji. Warto w tym miejscu zwrócić się w stronę naszej rozmowy z Kamilem Wyszkowskim z UN Global Compact Network Poland aby dowiedzieć się więcej na temat powiązania kwestii klimatu z motoryzacją i wielkim biznesem.

Zaopatrzenie w energię staje się kluczową kwestią dla firm stojących za masą gigafabryk powstających na całym świecie. Kryzys energetyczny i presja związana z embargiem na surowce z Rosji stawia przed producentami samochodów kolejne wyzwania. Zmiany klimatyczne, których jesteśmy świadkami, powodują realne zawirowania w rzeczywistości biznesowej.

Świat, gospodarka, polityka i rynek stają się coraz mniej przewidywalne co powinno skłonić każdego przedsiębiorcę do wyposażenia się w narzędzia i technologie pozwalające elastycznie i dynamicznie reagować na nowe stresory.

Cartrack to globalny gracz, który od ponad 13 lat rozwija na ponad 20 światowych rynkach autorskie rozwiązania telemetryczne BIG DATA. Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa Twojego biznesu, a w szczególności – obszarów operacyjnych związanych z firmową flotą.

telemetria, monitoring pojazdow gps, cartrack

Zobacz co możemy zrobić dla Twojego biznesu, wypełnij poniższy formularz aby umówić się z naszym analitykiem i doradcą:

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .