Euro NCAP to europejska renomowana i niezależna instytucja badawcza, która od 1996 wyznacza i weryfikuje standardy bezpieczeństwa poddając rygorystycznym testowe nowe auta. Samochody laboratoryjne poddawane próbom zderzeniowym to produkty, które trafiają na europejski rynek.
Pierwotnie Euro NCAP powstało w Wielkiej Brytanii, jednak szybko zostało zaaprobowane przez inne kraje, a finalnie – Unię Europejską. Obecnie instytucja dysponuje 8 placówkami badawczymi certyfikując nowe pojazdy w znanym „gwiazdkowym” systemie oceniającym w skali 0-5. Co roku tworzone są nowe procedury badawcze oraz schematy weryfikacji systemów. Euro NCAP nadąża za rynkiem i technologicznymi zmianami, którymi szczycą się producenci, poddając je brutalnym i niezależnym testom. W 2020 roku Euro NCAP wypracowało nowy system oceniania pojazdów dostawczych, w którym oceniane są technologie wspomagające jazdę automatyczną oraz nowoczesne rozwiązania odciążające i wyręczające kierowcę w trakcie krytycznych momentów. Wyniki, które w grudniu zaprezentowała instytucja Euro NCAP, są ocenami na 2021 rok i stanowią uzupełnienie ogólnych „gwiazdkowych” odznaczeń.
Bezpieczeństwo samochodów flotowych.
Auta dostawcze, będące częścią firmowych car parków, średnio miesięcznie pokonują od 25 do nawet 40 tysięcy kilometrów. Auta użytkowe stały się stałym punktem naszego drogowego i biznesowego ekosystemu. W samym 2020 roku, zgodnie z danymi IBRM SAMAR oraz CEPiK, zarejestrowano w naszym kraju, od początku stycznia do 20 grudnia 2020 56 395 nowych aut dostawczych.
Kierowcy, których codzienną pracą jest realizacja zleceń i zadań wymagających poruszania się autami dostawczymi, co bardzo cenny zasób firmowy. Ci specjaliści, wyszkoleni eksperci i reprezentanci biznesu w terenie muszą mieć bezpieczne i nowoczesne warunki pracy, aby móc wywiązywać się z powierzonych zadań w taki sposób, aby klienci byli zadowoleni z obsługi. Wyposażając naszych pracowników w nowoczesną technologię, często rodem z filmu Star Trek, pomijamy kwestie kluczowe.
Użytkownik pojazdu służbowego dysponuje zazwyczaj nowoczesnym komputerem, niezwykle dobrym internetem, wieloma ekranami w postaci tabletów i telefonów oraz niezwykle nowoczesnym oprogramowaniem, które pozwala komunikować mu się z koordynatorem/spedytorem/menadżerem. Pracownik jest zakuty w technologię, która ułatwia mu poruszanie się, realizację zadań i komunikację. To co jednak jest absolutnie istotne, to zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w odniesieniu do środka transportu, od którego to przecież w głównej mierze zależy powodzenie realizacji postawionych przed pracownikiem zadań.
Bezpieczne dostawcze auto flotowe to nie tylko takie wyposażone we wspomaganie kierownicy i monitor martwego pola. Nowoczesne pojazdy, które przypomnijmy pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów miesięcznie, powinny na pokładzie posiadać szereg systemów pozwalający w sposób automatyczny (autonomiczny) ustrzec samochód przed wypadkiem, kolizją drogową, potrąceniem pieszego lub rowerzysty, lub awaryjnie wyhamować.
Ocena aut dostawczych Euro NCAP – co badano?
Nowa kategoria badania obejmuje zautomatyzowane systemy, które pozwalają technice i elektronice szybciej i skuteczniej reagować w niebezpiecznych sytuacjach. Co badani eksperci niezależnej instytucji weryfikującej Euro NCAP? Sprawdzali czy są systemy (oraz jak działają), które pozwalają: wykryć i wyhamować auto przy zbliżaniu się do przeszkody stacjonarnej, w ruchu, poprzedzającej i hamującej. Badano wykrywanie i reagowanie pojazdu na pojawiającego się na jezdni pieszego, na pieszego poruszającego się wzdłuż pasa ruchu oraz pojawiającego się zza przeszkody. Weryfikowano również systemy pozwalające wykrywać i zapobiegać kolizji z rowerzystami.
Weryfikacji poddawano również asystenta pasa ruchu, tempomat i kontrolę zapiętych pasów, oraz dostępność poszczególnych systemów jako standardowe, opcjonalne lub niedostępne wyposażenie.
Finalnie, szystko okraszano obszernym komentarzem. Każdy z wyżej wymienionych parametrów był oceniany na 5 stopniowej skali. Łączna waga punktów była następnie prezentowana zbiorczo, co owocowało ostatecznym werdyktem i nadaną odznaką: PLATINUM (dla aut które spełniają ponad 80% kryteriów badawczych, są znakomicie przystosowane automatycznie do ochrony kierowców i pieszych) GOLD (dla najlepszych aut), SILVER (dla kategorii dobrze prezentujących się modeli), BRONZE (dla modeli, w których nie wszystkie parametry wypadły korzystnie) oraz NOT RECOMMENDED 2021 (dla aut, które nie spełniły oczekiwań w zakresie automatycznych systemów wspomagających kierowcę). Co ważne, w pierwszej turze badawczej ŻADEN pojazd nie uzyskał najwyżej noty – PLATINUM, a jedynie 3 modele wyróżnione zostały odznaką GOLD (wyniki pozytywne w zakresie 60-80%). Co znamienne, aż 5 modeli uzyskało ocenę NOT RECOMMENDED co oznacza, że spełniły mniej niż 20%.
Nowe oceny aut dostawczych Euro NCAP.
3 modele zostały najwyżej ocenione i wyróżnione emblematem GOLD w nowej procedurze badawczej aut dostawczych Euro NCAP:
5 modelu uzyskało oceny, które pozwoliły im zająć miejsce w kategorii SILVER. To Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel Vivaro, Peugeot Expert i Volkswagen Crafter.
Po „BRONZE” sięgnęło ogółem 6 modeli. Są to: Citroen Jumpy, Citroen Jumper, Fiat Ducato, IVECO Daily, Peugeot Boxer i Toyota ProAce.
I na koniec smutny obrazek, ponieważ aż 5 modeli, w kontekście realizowanego badania, uzyskało skumulowany wynik poniżej 20% łącznej puli punktów, i zyskało niechlubny tytuł NOT RECOMMENDES przez Euro NCAP. W tej grupie są: Fiat Talento, Nissan NV400, Opel Movano, Renault Master i Renault Traffic.
Co ciekawe, wśród grupy najgorzej ocenionych aut dostawczych znajdują się modele, które w grupie polskich przedsiębiorców są najczęściej realizowanym zakupem w okresie I-XI 2020: Renault Master to lider ze sprzedażą na poziomie 6336 sztuk, a na drugim miejscu podium jest Fiat Ducato z liczbą 5452 dostarczonych egzemplarzy.
Zbiór wyników, wraz ze szczegółowymi kartami ocen, dostępny jest pod LINKIEM.
One thought on “Euro NCAP – tych aut nie kupuj do floty!”
Comments are closed.