Ustawa Polski Ład wprowadza wiele nowych zasad, którymi zainteresowani są przede wszystkim przedsiębiorcy. Wygląda bowiem na to, że to właśnie oni mają najwięcej do stracenia. Między innymi niekorzystne dla nich modyfikacje obecnych regulacji dotyczą wykupu samochodu po leasingu, zasad rozliczania ryczałtu za używanie auta służbowego do celów prywatnych, a także ustalenia wartości początkowej samochodu przy wprowadzaniu go do majątku przedsiębiorstwa.

Cartrack polskilad 1200x628 4 - Polski Ład a leasing i firmowa flota.

Polski Ład – wykup samochodu z leasingu po 1 stycznia 2022 r.

Obecnie przedsiębiorca po zakończeniu umowy leasingu ma dwie możliwości:  może albo wykupić auto do prowadzonej przez siebie działalności albo wykupić je do swojego majątku prywatnego. W tym pierwszym przypadku zwykle wprowadza samochód do ewidencji środków trwałych, amortyzuje je i używa dla celów prowadzonej działalności. Z kolei druga opcja jest stosowana w sytuacjach, gdy przedsiębiorca jest zainteresowany zbyciem takiego auta – może on tego dokonać całkowicie bez obciążeń podatkowych po upływie 6 miesięcy od momentu jego wykupu.

Niestety tę możliwość nowe przepisy od 1 stycznia całkowicie wyłączą. Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu i przekazanego do majątku prywatnego będzie powodowała obowiązek podatkowy, jeżeli między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik ten zostanie wycofany z działalności i dniem jego odpłatnego zbycia, nie upłynie 6 lat.

Co przy tym istotne, ustawodawca  w stosunku do tej regulacji nie przewidział przepisów przejściowych. Powyższe oznacza, że będzie trzeba stosować tę ustawę także do umów leasingowych, które już zostały zawarte. Jedyną możliwością uniknięcia nowego reżimu prawnego, jest wykupienie przedmiotu leasingu do 31 grudnia 2021 r. – nowe przepisy będą dotyczyły składników majątku wykupionych z leasingu po tej dacie.

Przedsiębiorcy, którym pozostał stosunkowo krótki okres leasingu powinni zatem zastanowić się, czy nie renegocjować warunków wcześniej zawartej umowy i nie dokonać wykupu auta jeszcze w tym roku.

Na marginesie – jeżeli samochód wykupiony z leasingu jest przekazywany w formie darowizny (np. członkowi rodziny – w tzw. zerowej grupie podatkowej taka darowizna co do zasady korzysta ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn), zdarzenie to nie powoduje powstania przychodu podatkowego. Tak jest obecnie i tak też będzie w przyszłym roku. W tej sytuacji zmiana przepisów nie będzie miała więc żadnego znaczenia.

Polski Ład – zmiana zasad rozliczania ryczałtu za używanie auta służbowego.

Zmianie ulegną także zasady rozliczania ryczałtu za używanie auta służbowego. Obecnie powszechną praktyką jest to, że pracodawca pozwala pracownikowi korzystać z samochodu służbowego do celów prywatnych. Często jest to traktowane jako dodatkowy benefit zachęcający pracownika do podjęcia pracy u danego przedsiębiorcy.

Wykorzystywanie przez pracownika auta do celów prywatnych jest jednak opodatkowane. Odpowiednie zapisy w tym zakresie znajdują się zarówno w politykach samochodowych, jak i w regulaminach używania pojazdów służbowych. Takie używanie auta w celach prywatnych powoduje po stronie pracownika powstanie przychodu.

Przychód ten jest określany ryczałtowo, a jego wysokość jest zależna od pojemności silnika auta, z którego korzysta pracownik. W przypadku  pojazdów o pojemności silnika do 1600 cm3 wysokość ryczałtu wynosi 250 złotych, a w przypadku aut większych niż 1600 cm3 to 400 złotych.

Istotne jest przy tym to, że póki co wysokość ryczałtu nie była uregulowana w odniesieniu do aut elektrycznych. To się jednak zmieni, ponieważ nowe przepisy wprowadzą zmianę wskaźnika, od którego uzależniona jest wysokość ryczałtu. Nastąpi odejście od pojemności silnika na rzecz jego mocy. W odniesieniu zatem do pojazdów o mocy silnika do 60 KW ryczałt ma wynieść 250 złotych, a dla pozostałych 400 złotych. Prywatne korzystanie z samochodów z elektrycznych oraz napędzanych wodorem będzie skutkowało doliczeniem do przychodu kwoty 250 złotych.

W praktyce zatem u większości pracowników nastąpi podwyższenie tego ryczałtu. Większość użytkowanych dzisiaj aut oferuje z reguły wyższą moc niż 60 KW.

Przedsiębiorcy muszą więc pamiętać o tym, by poinformować swoich pracowników, że od 1 stycznia 2022 r. ryczałt  za używanie samochodu służbowego w celach prywatnych wzrośnie.

Polski Ład – wprowadzenie do przedsiębiorstwa prywatnego środka trwałego a jego amortyzacja.

Obecne przepisy nie regulują e kwestii ustalania wartości początkowej dla środków trwałych, które pierwotnie zostały nabyte do celów prywatnych przedsiębiorcy, a potem zostały wprowadzone do jego działalności. Za ich wartość początkową przyjmuje się cenę nabycia – jeżeli zostały odpłatnie nabyte.  Od nowego roku i w tym zakresie zostaną wprowadzone zmiany.  Wartość takiego składnika majątku ma być ustalana według ceny jego nabycia, nie wyższej jednak od jego ceny rynkowej. Zasady amortyzacji takich składników majątku pozostaną jednak bez zmian.

Posłuchaj również naszego podcastu, gdzie rozmawiamy z autorką tekstu – Anną Szkudlarek, o opisanych w tym materiale zmianach podatkowych, które bezpośrednio dotyczą fleet managerów oraz przedsiębiorstwa, które użytkują pojazdy firmowe.

Jak zminimalizować skutki wprowadzanych zmian podatkowych dla flot?

Koszty reform podatkowych, które w połowie listopada podpisał Prezydent RP Andrzej Duda, poniosą przede wszystkim przedsiębiorcy. W pewnych ustalonych ustawą okolicznościach, od 2022 roku, wiele firm czeka diametralna zmiana konstrukcji budżetowej i zupełnie inne podejście do planowania kosztów.

Dla firm, które chcą w sposób rzetelny, nowoczesny i kompleksowy przygotować się do rewolucji podatkowej, która czeka nas wszystkich, kluczową rzeczą powinna być możliwość agregacji, grupowania i analizowania danych, aby podejmować decyzje biznesowe w sposób prawidłowy i skuteczny.

Jeżeli szukacie zaufanego technologicznego partnera biznesowego, dzięki któremu zminimalizujecie skutki finansowe wprowadzanych zmian podatkowych w odniesieniu do firmowej floty – Cartrack Polska to jedyny słuszny wybór.

Jeżeli na tym etapie poszukujecie firm, które dostarczą Wam technologii i wsparcia w procesach integracji z systemem E-Toll lub pozwolą Wam skutecznie realizować dekarbonizację firmowej flotyCartrack Polska również w tych obszarach dostarcza autorskich i wielokrotnie nagradzanych rozwiązań.

Cartrack polskilad 1200x628 1 - Polski Ład a leasing i firmowa flota.

Autorem tekstu jest Anna Szkudlarek. Materiał powstał dla Cartrack Polska, a treści w nim zamieszczone są aktualne na dzień 8.12.2021.

Napisz do nas i porozmawiajmy o benefitach jakie damy Twojemu biznesowi i flocie:

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .