Strefy czystego transportu stają się nieodłącznym elementem dzisiejszego krajobrazu europejskich miast. To one odgrywają kluczową rolę w walce z zanieczyszczeniem powietrza i poprawie jakości życia mieszkańców. W niniejszym artykule przyjrzymy się historii oraz zasadom funkcjonowania trzech kluczowych stref czystego transportu w Europie. Finalnie prześledzimy planowane inwestycje w Polsce, ze szczególnym naciskiem na strefę czystego transportu w Warszawie, która ma być otwarta już w 2024 roku. Na koniec, poznasz lepiej technologię, dzięki której dekarbonizacja i redukcja emisji CO2 w Twojej flocie jest możliwa i skalowalna.
Strefy czystego transportu w Europie.
1. Strefa Czystego Transportu w Londynie, Wielka Brytania
– Data powstania: 2008
– Zasady korzystania: Wstęp do strefy jest płatny, a pojazdy napędzane tradycyjnymi silnikami są opodatkowane. Zachęca się do korzystania z pojazdów elektrycznych.
2. Strefa Niskiej Emisji w Sztokholmie, Szwecja
– Data powstania: 2010
– Zasady korzystania: Dopuszczone są tylko pojazdy o niskich emisjach, takie jak hybrydy i elektryki. Strefa obejmuje centrum miasta, promując zrównoważony transport publiczny.
3. Zona a Traffico Limitato (ZTL) we Florencji, Włochy
– Data powstania: 1991
– Zasady korzystania: Dostęp do strefy jest ograniczony dla pojazdów niezbędnych do codziennego życia, a reszta podlega surowym restrykcjom. Wprowadzenie systemu opłat za dostęp do strefy.
Strefy Czystego Transportu w Europie funkcjonują od ponad 30 lat. Proces dekarbonizacji europejskich ulic, miast i obszarów trwa od wielu dekad.
Strefy Czystego Transportu w Europie: lista Top 10
1. Londyn, Wielka Brytania (2008)
2. Sztokholm, Szwecja (2010)
3. Florencja, Włochy (1991)
4. Madryt, Hiszpania (2018)
5. Amsterdam, Holandia (2008)
6. Oslo, Norwegia (2017)
7. Berna, Szwajcaria (2007)
8. Hamburg, Niemcy (2008)
9. Ateny, Grecja (1982)
10. Bruksela, Belgia (2018)
Planowane Strefy Czystego Transportu w Polsce.
Strefy Czystego Transportu w Polsce jeszcze nie istnieją (stan na koniec 2023 roku). Polska jest śmietnikiem motoryzacyjnym zachodniej Europy. Pomimo rejestracji ponad 400 000 nowych pojazdów rocznie, z czego ok. 65-70% to zakupy dla firm, średni wiek pojazdu osobowego w naszym kraju wynosi ponad 12 lat! Sprawia to, że na drogach w Polsce dominują pojazdy o wysokim poziomie emisji spalin, nie spełniające już nawet norm Euro 4, Euro 5 i więcej.
Debata na temat Stref Czystego Transportu trwa od lat, a przygotowania do jej wprowadzenia są najbardziej zaawansowane w największych aglomeracjach w Polsce. Wiele kontrowersji dotyczy wprowadzenia Strefa Czystego Transportu Warszawa, która została przegłosowana w grudniu 2023 przez Radę Miasta m.st. Warszawy.
W Polsce również rozwija się trend tworzenia stref czystego transportu, a wśród planowanych projektów wyróżnia się szczególnie dwa:
1. Stefa Czystego Transportu Warszawa (2024)
– Data planowanego otwarcia Strefy Czystego Transportu w Warszawie: Wrzesień 2024
– Zasady korzystania: Strefa obejmie ścisłe centrum Warszawy. Wjazd będzie możliwy jedynie pojazdom o niskich emisjach, a korzystanie z transportu publicznego będzie zintensyfikowane.
Planowana Strefa Czystego Transportu w Warszawie:
- Ochrona Środowiska. Strefa ma na celu znaczące ograniczenie emisji szkodliwych substancji, poprawiając jakość powietrza w stolicy Polski.
- Promocja elektrycznych środków transportu. Przewiduje się zachęty finansowe dla kierowców korzystających z pojazdów elektrycznych oraz rozbudowę infrastruktury ładowarek.
- Konsultacje społeczne. Planowanie strefy odbywa się przy aktywnym uczestnictwie społeczności lokalnej, aby uwzględnić różnorodne perspektywy i potrzeby.
- Edukacja i kampanie społeczne. Przed otwarciem strefy planowane są kampanie informacyjne, aby poinformować mieszkańców i przedsiębiorców o korzyściach wynikających z wprowadzenia strefy czystego transportu.
2. Strefa Czystego Transportu Kraków (2024)
Kraków, idąc śladem stolicy, również Kraków planuje wprowadzić strefę czystego transportu. Otwarcie tej strefy, wzorowanej na warszawskim modelu, ma być kluczowym krokiem w kierunku zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska mobilności miejskiej. Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma objąć strategiczne obszary centrum miasta, a jedynie pojazdy o niskich emisjach będą uprawnione do wjazdu. Planowane są intensywne inwestycje w rozwój infrastruktury transportu publicznego oraz zachęty finansowe dla kierowców pojazdów elektrycznych.
1 lipca 2024 wejdzie w życie pierwszy etap Strefy Czystego Transportu (SCT). To zmieni wiele – choć na tym etapie ograniczenia obejmą bardzo niewielu. Według badań dotyczyć to będzie zaledwie 2% aut jeżdżących po Krakowie.
Podobnie jak w przypadku Warszawy, ochrona środowiska pozostaje kluczowym celem. Strefa czystego transportu w Krakowie ma na celu znaczące zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza w tym historycznym mieście. Planuje się również aktywną współpracę z lokalną społecznością poprzez konsultacje społeczne, co pozwoli uwzględnić różnorodne perspektywy i potrzeby mieszkańców.
W ramach inicjatyw edukacyjnych i kampanii społecznych, planowane są przed otwarciem strefy. Celem tych działań jest skuteczne przekazanie informacji o korzyściach wynikających z wprowadzenia strefy czystego transportu, zarówno dla mieszkańców, jak i przedsiębiorców. Kraków stawia na zaangażowanie społeczne i edukację, by uczynić zieloną przyszłość dostępną i zrozumiałą dla każdego mieszkańca. W ten sposób, strefa czystego transportu w Krakowie staje się nie tylko środkiem walki z zanieczyszczeniem powietrza, ale także inspiracją dla innych miast, które pragną przekształcić swoją mobilność w bardziej zrównoważony sposób.
Kraków, Warszawa i reszta Europy – Strefa Czystego Transportu.
Strefy czystego transportu w Europie to krok w stronę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Polska, dołączając do tej inicjatywy, nie tylko przyczynia się do globalnych wysiłków, ale także tworzy lepsze warunki dla swoich mieszkańców. Czekamy z niecierpliwością na otwarcie strefy czystego transportu w Warszawie i strefy czystego transportu w Krakowie, które zaplanowane są na 2024 rok. Będzie to przełomowy moment dla polskiego transportu i środowiska. Kiedy strefa czystego transportu stanie się rzeczywistością w Warszawie i Krakowie, wpiszą się one w historię zrównoważonego rozwoju polskich miast.
Coraz więcej miast planuje i aktywnie działa na rzecz stworzenia strefy czystego transportu. Do grupy miast, które pracują na tym rozwiązaniem można zaliczyć Gliwice, Wrocław, Gdańsk i Sopot, Lublin.
Rewolucja w Europejskiej Motoryzacji czyli droga ku niskoemisyjnemu transportowi.
Europejska motoryzacja przeżywa rewolucję, która ma fundamentalny wpływ na sposób, w jaki przemieszczamy się. Unijne prawo, zwłaszcza w kontekście Fit for 55, oraz zobowiązania dotyczące dekarbonizacji transportu, kształtują przyszłość branży motoryzacyjnej.
Fit for 55 i transformacja motoryzacji.
W 2021 roku Unia Europejska wprowadziła ambitny pakiet klimatyczny – Fit for 55, który obejmuje szereg środków mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku. Jednym z kluczowych elementów tego pakietu jest dekarbonizacja transportu. Oznacza to, że branża motoryzacyjna jest zobowiązana do rewolucji w zakresie ekologiczności swoich pojazdów.
Od momentu wprowadzenia Fit for 55, europejscy producenci samochodów zmuszeni są do zmiany swojego podejścia. Firmy motoryzacyjne, takie jak Volkswagen, BMW czy Renault, ogłosiły ambitne plany na rzecz elektryfikacji swoich flot. W ciągu najbliższych lat spodziewamy się znaczącego wzrostu produkcji pojazdów niskoemisyjnych, a samochody z silnikami spalinowymi znikną z rynku.
Zakaz nowych aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku.
Jednym z kamieni milowych w tej transformacji jest planowany zakaz rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi już od 2035 roku. To zobowiązanie rzucone przez UE jest kluczowe dla zmiany krajobrazu europejskich dróg. Kierując się w stronę niskoemisyjnego transportu, Unia Europejska stawia przed producentami wyzwanie, ale również otwiera nowe możliwości rozwoju.
Strefy Czystego Transportu jako skutek transformacji.
W ramach tych przemian, strefy czystego transportu stają się nieodłącznym elementem urbanistycznym. Europejscy liderzy zaczynają wprowadzać ograniczenia dotyczące dostępu do centrów miast dla pojazdów emitujących znaczne ilości szkodliwych substancji. To krok w kierunku poprawy jakości powietrza, a także stymulacji popytu na pojazdy niskoemisyjne.
Aby wesprzeć rozwój niskoemisyjnego transportu, planowane są znaczne inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. Unia Europejska wspiera budowę stacji ładowania w miastach oraz na trasach międzymiastowych, aby umożliwić swobodne podróżowanie pojazdami elektrycznymi.
Europejska motoryzacja przechodzi przez transformację, która odmienia sposób, w jaki postrzegamy transport. Fit for 55, zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku i rozwój stref czystego transportu to elementy tej nieuniknionej rewolucji. Firmy motoryzacyjne nie mają wyboru – muszą podążać w kierunku niskoemisyjnego transportu. Finalnie to również strefy czystego transportu są kluczowym narzędziem w osiągnięciu tego celu. Zmiana, która dzieje się obecnie, kształtuje przyszłość europejskich dróg, czyniąc je bardziej zrównoważonymi i przyjaznymi dla środowiska.
Technologia telematyczna w transformacji motoryzacji: klucz do zielonej przyszłości.
W erze rewolucji w motoryzacji, technologia telematyczna staje się niezastąpionym narzędziem zarządzania zieloną transformacją. Oparta na danych, umożliwia precyzyjne monitorowanie i optymalizację flot, wspierając cele zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście, Cartrack Polska wyróżnia się jako lider w dziedzinie usług telematycznych. Oferujemy nie tylko monitoring GPS pojazdów, ale również kompleksowe wsparcie dla zielonych inicjatyw w motoryzacji.
Technologia telematyczna a zielona transformacja.
1. Dane jako kluczowy element biznesu. Technologia telematyczna dostarcza bogate źródło danych dotyczących zużycia paliwa, emisji i efektywności pojazdów. Te informacje są niezbędne do monitorowania postępów w kierunku zielonych celów oraz identyfikacji obszarów do optymalizacji.
2. Precyzyjne zarządzanie flotą samochodów w firmie. Dzięki technologii telematycznej, floty samochodów mogą być zarządzane w sposób efektywny. Systemy monitorujące pozwalają na dokładne określenie trasy, optymalizację czasu pracy i redukcję zużycia paliwa, co ma kluczowe znaczenie dla zielonych strategii.
3. Cartrack Polska: lider w telematyce na Polskim rynku. W Polsce, Cartrack jest liderem w dziedzinie telematyki. Zdobywając tytuł Gazeli Biznesu w latach 2021, 2022 i 2023, firma potwierdziła swoją niekwestionowaną pozycję jako najbardziej zaufany dostawca usług telematycznych w Polsce.
System GPS dla Firm: Cartrack Polska.
1. Usługi Cartrack dla flot. Cartrack Polska oferuje kompleksowe rozwiązania telematyczne dla firm, obejmujące zarówno sprzęt, jak i usługi. System GPS dla flot dostarcza danych na temat lokalizacji, trasy, a także monitoruje parametry pojazdów.
2. Zaawansowane funkcje analizy danych. Platforma Cartrack Polska umożliwia zaawansowaną analizę danych, umożliwiając flotom identyfikowanie obszarów do poprawy w celu zwiększenia efektywności i zminimalizowania wpływu na środowisko.
3. Wsparcie dla zielonych inicjatyw. Cartrack Polska aktywnie wspiera zielone inicjatywy klientów poprzez dostarczanie narzędzi do świadomego zarządzania flotą w aspekcie ekologicznym. Raportowanie ESG oraz kwestie CSRD, wspierane przez system GPS Cartrack, mogą być realizowane profesjonalnie i kompleksowo.
Kluczowa rola technologii telematycznej w motoryzacji przyszłości.
W dobie ekologicznych przemian, technologia telematyczna staje się kluczowym wsparciem dla motoryzacji. Cartrack Polska, jako lider w tej dziedzinie, nie tylko umożliwia precyzyjne zarządzanie flotami, ale również wspiera klientów w osiągnięciu ich zielonych celów. Dzięki zdobytym tytułom Gazeli Biznesu, Cartrack Polska potwierdza swoją doskonałość i zaufanie, jakim cieszy się wśród polskich fleet managerów.
Finalnie to technologia telematyczna odgrywa kluczową rolę w transformacji motoryzacji w kierunku zrównoważonego rozwoju. Cartrack Polska, jako wiodący dostawca usług telematycznych, nie tylko dostarcza narzędzi do monitorowania flot, ale również wspiera przedsiębiorstwa w realizacji ich zielonych strategii. Wspólnie, technologia telematyczna i liderzy rynkowi takiej klasy, jak Cartrack Polska, rysują przyszłość motoryzacji, która łączy efektywność z troską o środowisko.
Wypełnij poniższy formularz, jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat technologii wspierającej dekarbonizację transportu, flot i firm: