Wynajem krótkoterminowy – dynamiczne, zmienne, płynne i nieprzewidywalne – tak najczęściej teraz określa się płaszczyzny działań biznesowych w dominującej liczbie branż. Pełzający lockdown polskiej gospodarki, twarde zamknięcie kilku europejskich rynków, pierwsze doniesienia o szczepionce oraz cały czas bardzo trudna sytuacja epidemiologiczna sprawiają, że planowanie i strukturyzowanie działań w perspektywie długoterminowej jest bardzo trudne.

W kontekście firmowego car parku rekomenduje się aby cześć składu ruchomości zmieniło formę użyteczności. W praktyce oznacza to mocniejszy zwrot w stronę pojazdów pullowych oraz wynajmu krótkoterminowego. To pierwsze rozwiązanie wymaga wsparcia systemów informatycznych (rezerwacyjnych), które co prawda są w wielu firmach CFM standardem, jednak stanowią dodatkową barierę wejścia (szkolenia, implementacja, uruchomienie). W przypadku wynajmu krótkoterminowego można niezwykle elastycznie podejść do okresu użytkowania pojazdu, a zdywersyfikowane kompleksowe umowy nawet z kilkoma dostawcami zapewnią solidne wsparcie mobilności i niesamowita elastyczność użytkowania.

Umowa wynajmu krótkoterminowego w czasach epidemii – kluczowe aspekty:

– gwarancja dostępności samochodów – potrzeba zwiększenia firmowej floty może pojawić się nagle, z dnia na dzień. Z dostawcą usług wynajmu krótkoterminowego należy uzgodnić czas w jakim, nawet w trybie awaryjnym (kilka godzin) dostępny będzie samochód określonej klasy (np. min. Segment C). Nie wywiązanie się z umowy musi być obłożone karami umownymi i posiadać scenariusz B – interesy floty, mobilności pracownika i naszego biznesu muszą być absolutnie kompleksowo zabezpieczone.

– kilometraż i wstawki per kilometr – warto ustrukturyzować również kwestię średniego dziennego/tygodniowego/miesięcznego przebiegu pojazdów, wobec których obowiązywać będzie jedna, stała opłata abonamentowa lub kilometrażowa. Warto uzgodnić stawki za nad przebieg, co zminimalizuje ilość dokumentów, które należy przygotowywać przy każdym przekazaniu pojazdu.

– wielkość floty dostawcy – to jeden z parametrów który powie nam z jak dużym „graczem” mamy do czynienia. Jeżeli wypożyczalnia posiada jedynie kilkadziesiąt pojazdów na terenie całego kraju wtedy wątpliwe jest zabezpieczenie przez taki podmiot naszych interesów transportowych. Setki pojazdów we „flotowym krwioobiegu” są bezpieczną ilością, aby niezależnie od sytuacji nagłych, cały czas oferować operacyjną wydolność.

– czas dostawy samochodu pod wskazany adres (usługa concierge) – powinniśmy określić strefy w których samochód dostarczany jest pod wskazany adres, oraz takie, które umożliwiają jego osobiste odebranie. W przypadku usługi dostawy trzeba określić stawkę oraz czas realizacji usługi, co z perspektywy planowania spotkań i płynności biznesu jest kluczowym wymogiem.

– punkty zwrotu pojazdów – często zakończenie okresy wynajmu czy finisz realizacji projektów do których potrzebne było auto następuje nagle i w różnych miejscach. Warto sprawdzić czy nasz dostawca zezwala na zostawienie pojazdu poza parkingami lotnisk. Warto znaleźć wspólne rozwiązania, które obecnie dotyczą przede wszystkim okolic dużych hubów logistycznych jak dworce kolejowe, parkingi wielopoziomowe w cantrach miast czy przy dużych parkach biurowych.

– stałe opłaty w wybranych segmentach – wypożyczalnie opierają swoją ofertę na wielu markach i szerokiej gamie modelowej. Aby zapewnić dobry poziom środowiska pracy naszym specjalistom (użytkownikom aut służbowych) warto w umowie zapisać segmenty aut, które mogą być nam udostępniane. To zapewnienie komfortu i odpowiedniego poziomu narzędzi pracy dla naszych kierowców.

– udział własny w szkodzie – szkody będą się zdarzać, dlatego już na poziomie budowania umowy trzeba określić poziom udziału pracownika i firmy w ewentualnych kosztach naprawy, oraz ilość szkód po jakich nastąpi rekalkulacja stawek wynajmu dla nas. To dobra praktyka prewencyjna, która zaoszczędzi nam wielu nerwowych sytuacji w przypadku wystąpienia kolizji i wypadków z udziałem naszych pracowników.

– samochód zastępczy – mobilność pracownika i komfort jego pracy są priorytetem i muszą być zabezpieczone. Dlatego niezależnie od czynników zewnętrznych musimy zagwarantować naszym kierowcom dostęp do środków transportu, co przełoży się na szybsze i lepsze realizowanie zleceń, spotkań i działań.

– standard samochodów – mimo, że jest to ostatni punkt na naszej liście, należy dołożyć szczególnej staranności w jego dookreśleniu z dostawcą usług. Samochody oferowane w ramach wynajmu krótkoterminowego w dużej części są pojazdami z bardzo podstawowym wyposażeniem. Zależnie od marki pojazdu, bazowe wersje modelowe oferują różne opcje, jednak ich brak może bardzo rozczarować i drastycznie wpłynąć na komfort podróży naszych kierowców. Pamiętajmy, że standardem nie jest klimatyzacja automatyczna, regulowany w więcej niż jednej płaszczyźnie fotel kierowcy, fabryczna nawigacja, tempomat czy podgrzewane fotele przednie. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo należy weryfikować wersje silnikowe przekazywanych nam aut i wystrzegać się tych absolutnie najsłabszych, które nadają się do miasta, jednak w trasie mogą bardzo rozczarować. Zalecamy również aby zwrócić uwagę na wiek przekazywanych pojazdów oraz przebieg (np. pojazdy 3+ lat z przebiegiem 200 000+ km można wręcz wykluczyć z przekazywania umową).

To co konieczne jest do przedyskutowania to z pewnością kwestia kart paliwowych na okaziciela. Takie rozwiązania muszą być gotowe dla pracowników użytkujących auta w ramach wynajmu krótkoterminowego. Nadmienić należy, że ten rodzaj utrzymania firmowej floty, zakłada wypożyczanie pojazdów na krótkie, maksymalnie 30-dniowe, okresy. Jeżeli zdecydujemy się na dłuższy wynajem, do 6 miesięcy, mowa wtedy o wynajmie średnioterminowym. To wygodna forma, ponieważ menadżer floty zdecydowanie nie jest zajęty kosztami serwisowymi, sezonową wymianą opon, opłatami ubezpieczeniowymi, naprawami blacharsko-lakierniczymi i przestojami spowodowanymi epizodycznymi wizytami w ASO czy innych punktach mechanicznych.

Oto lista wypożyczalni, które na polskim rynku – ogólnopolskie wypożyczalnie samochodów – short term rental – wynajem krótkoterminowy.

99rent – na polskich rynku firma świadczy usługi od 2008 roku operując obecnie w 34 oddziałach w Polsce. Firma należy do grupy rent a car w ramach struktur PZWLP i jest oficjalnym Partnerem Piłkarskiej Reprezentacji Polski: https://99rent.pl/

Carnet – to weterani polskiego rynku usług short term rent z blisko 20 letnim stażem. 40 oddziałów i prawie 2000 pojazdów we flocie, od segmentu A przez SUVy po vany, umożliwiają bardzo dobre dobranie parametrów usługi: https://carnet.pl/

Abacus Car Rental – 14 oddziałów regionalnych i 40 punktów wydań czyni z tej propozycji ofertę warto rozważenia. Flota liczy ponad 1600 pojazdów i nie ogranicza się tylko do aut osobowych. Abacus wypożycza również busy, vany, suvy: https://www.abacuscars.pl/

AVIS – to bardzo dobrze znana w Polsce marka, która już od ponad 70 lat obecna jest w USA. Sieć AVIS działa w ponad 170 krajach na całym świecie. AVIS ma bardzo rozbudowaną sieć wydań i zwrotów opartą głównie na lotniskach i dużych miastach. Firma stawia na nowoczesne samochody i niezwykle szybkie formalności: https://www.avis.pl/

PANEK – to 2 kraje, 13 miast, 17 lotnisk i flota ponad 2000 pojazdów. Panek to polska firma, która oferuje również usługi car sharingu, co pozwala bardzo ciekawie skonstruować umowę o współpracę pomiędzy firmami: https://www.ipanek.pl/

Europcar – to ogólnopolska sieć wypożyczalni pojazdów, która w Polsce oferuje ponad 20 punktów pobrań i zdań samochodów. Kilkadziesiąt różnych modeli i konfiguracji sprawia, że firma dysponuje jedną z najbogatszych ofert na rynku: https://www.europcar.com.pl/

Express – ćwierć wieku doświadczenia na rynku wynajem krótkoterminowy, ponad 12 000 pojazdów we flocie i zespół przeszło 600 osób. Te liczby robią wrażenie, a dodatkowym atutem jest fakt, że w ramach jednej grupy kapitałowej możliwy jest też carsharing (Traficar): https://www.express.pl/

Leaseplan (wynajem krótkoterminowy) – w ramach usługi FlexPlan jeden ze światowych liderów na rynku car fleet management oferuje bogatą gamę pojazdów i potężne know-how w aspekcie procesów i doradztwa. Leaseplan na pewno nie ma tak rozbudowanej struktury punktów dostawy i zwrotu pojazdów jak firmy skupione na usługach wynajmu krótkoterminowego, jednak warto brać pod uwagę ich usługi: https://www.leaseplan.com/pl-pl/wynajem-krotkoterminowy-flexplan/

NFM (Hertz) – działa na polskim rynku od 2002 roku oferując kilkanaście kluczowych lokalizacji pobrania i zdania pojazdu. W ramach portfolio usług oferuje również zarządzanie flotą, co jest również wyznacznikiem standardów i dobrze zaprojektowanych procesów. Warto poznać ich bliżej: https://nfm.com.pl/

Rentis – to firma posiadająca ponad 15-letnie doświadczenie w Polsce. Wyróżnia ją ilość punktów obsługi/zdań/wydań, która obecnie zawiera ponad 100 lokalizacji. 1500+ pojazdów we flocie z portfolio 10 marek czyni z tego biznesu dobrego Partnera do rozmów: https://rentis.pl/

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .