eTOLL dla aut osobowych1 października 2021 elektroniczny system poboru opłat eTOLL stał się jedynym obowiązkowym sposobem płatności za drogi w Polsce dla pojazdów powyżej 3,5t DMC, które podlegają zarządowi GDDKiA. Od 1 grudnia 2021 system eTOLL obejmie również opłaty za autostrady dla pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5t DMC.

etoll dla aut osobowych w Polsce
Przenieś flotę pojazdów osobowych i dostawczych do eTOLL z Cartrack Polska już dzisiaj!

eTOLL dla aut osobowych – koszty i technologia.

System eTOLL wszedł w życie zgodnie z pierwotnymi założeniami 1 października 2021. Mimo licznych protestów i apeli środowisk przewoźników, kierowców oraz przedsiębiorców, Krajowa Administracja Skarbowa – administrator systemu, pozostała nieugięta. Rewolucja dla branży TSL i polskiej motoryzacji stała się faktem, a stary system viaTOLL, oparty na kratownicach i radiowej transmisji danych, przestał obowiązywać. Zastąpił go eTOLL, który wsparty jest na technologii geolokalizacyjnej.

Stary system viaTOLL został wprowadzony w 2011 roku, a koszt jego budowy przekroczył 1,7 miliarda złotych. Przez 10 lat swojego funkcjonowania koszty utrzymania i bieżącej eksploatacji, tego opartego na komunikacji radiowej systemu, wyniosły ok. 3,1 miliarda złotych – jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa. Przygotowanie nowego systemu eTOLL pochłonęło nieco ponad 215 milionów złotych, a koszty jego bieżącego utrzymania będą wielokrotnie mniejsze niż w przypadku wygaszonego już viaTOLL.

eTOLL dla aut osobowych – okres przejściowy.

eTOLL oficjalnie zaczął działać pod koniec czerwca 2021 roku nie wzbudzając ani entuzjazmu ani fali transferów z wygaszanego viaTOLL. Przez 3 miesiące trwał okres przejściowy, w którym jednocześnie działały dwa systemy, a od 1 października br. system e-TOLL jest jedynym systemem do wnoszenia opłaty elektronicznej. Od tego dnia nie działają też urządzenia viaBOX i viaAUTO.

Zgodnie z wyliczeniami CEPiK obowiązkiem rejestracji w systemie eTOLL objętych jest około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów i samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony. Z danych KAS i MF wynika, że pod koniec pierwszego tygodnia działania systemu eTOLL zarejestrowanych było około 900 tysięcy pojazdów.

Pod koniec okresu przejściowego, w którym działał zarówno eTOLL jak i wycofywany viaTOLL, środowiska przewoźników, kierowców i przedsiębiorców apelowały do Premiera Mateusza Morawieckiego, szefowej KAS i resortu finansów o przedłużenie okresu przejściowego i nie wygaszanie systemu viaTOLL. Takie stanowisko argumentowano rozlicznymi problemami i niewielkim poziomem świadomości środowiska branży TSL, która dopiero w ostatnich kilku tygodniach skierowała swoje zainteresowanie na tą kwestię.

Zdanie urządzeń viaTOLL – kaucja. Dopłaty do zakupu eTOLL.

Okres przejściowy dotyczy również zdania urządzenia starego systemu viaTOLL. Tutaj przedsiębiorcy i przewoźnicy mają czas do końca września 2022 roku. Przez kolejne można bez problemu zdawać nie działające urządzenia i spokojnie odzyskać kaucję, którą wnosiło się w chwili ich wydania.

Znamienny jest również fakt ulgi podatkowej związanej z zakupem urządzeń systemu eTOLL. Krajowa Administracja Skarbowa oraz Ministerstwo Finansów zdecydowali, że ów ulga polega na odliczeniu od dochodu (przychodu) z pozarolniczej działalności gospodarczej lub od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej ustalonego na podstawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych (PIT) albo od dochodu z innych źródeł niż zyski kapitałowe (CIT):

  • wydatków poniesionych na nabycie zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego,
  • opłat poniesionych z tytułu umowy na obsługę zewnętrznego systemu lokalizacyjnego albo urządzenia pokładowego,
  • opłat poniesionych z tytułu umowy leasingu, najmu lub dzierżawy zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego lub innej umowy o podobnym charakterze, na podstawie której taki system albo takie urządzenie zostały oddane do używania.

W uldze są uwzględniane wydatki i opłaty netto, tj. bez podatku od towarów i usług. Ważne jest to, że uldze podlegają wydatki poniesione w tym zakresie wyłącznie w 2021 roku. Maksymalnie można odliczyć kwotę stanowiącą iloczyn 500 zł oraz liczby systemów lokalizacyjnych lub urządzeń pokładowych. Liczba tych systemów i urządzeń nie może być większa niż liczba pojazdów, które wykonały w 2021 roku co najmniej jeden przejazd, za który została zapłacona opłata elektroniczna z wykorzystaniem tego systemu lub urządzenia.

Oznacza to, że poniesiony wydatek, np. na jedno urządzenie do jednego pojazdu w kwocie 400 zł uprawnia do jego odliczenia w całości (mieści się w limicie 500 zł), a wydatek, np. na jedno urządzenie do jednego pojazdu w kwocie 700 zł uprawnia do odliczenia w kwocie 500 zł (do wysokości przysługującego limitu). Więcej o uldze podatkowej warto przeczytać na stronie eTOLL.

Szybka, profesjonalna i bezpieczna integracja floty osobowej i dostawczej z eTOLL od Cartrack Polska. Nie daj się zaskoczyć nowym przepisom – działaj!
Szybka, profesjonalna i bezpieczna integracja floty osobowej i dostawczej z eTOLL od Cartrack Polska. Nie daj się zaskoczyć nowym przepisom – działaj!

Problem z użytkowaniem i luki w systemie – eTOLL dla aut osobowych.

Wdrożenie systemu eTOLL i wygaszenie viaTOLL nie obyły się bez problemów. Mimo 3-miesięcznego okresu przejściowego zdecydowana większość branży TSL i flotowej zdecydowała się na wymianę urządzeń i systemu w ostatnich dniach września. Efektem tego było duże zamieszanie, negatywne emocje i niepotrzebny stres zarówno ze strony twórców rozwiązania eTOLL, jak i przewoźników i świata biznesu. Główne problemy jakie występowały w ostatnim czasie z system eTOLL i integracją to:

  • mizerna kampania informacyjna – wielu przewoźników i osób związanych z transportem dowiedziało się o nowym systemie dopiero po intensywnej kampanii radiowej. Mimo, że na autostradowych bramownicach informacja ta pojawiała się już w sierpniu, wiele osób nie zwróciło na to uwagi. Przedsiębiorcy i osoby odpowiedzialne za transport ciężki mają żal do strony rządowej, że za tak potężną operacją stała zaledwie 3-4 tygodniowa intensywna kampania informacyjna.
  • niewielka ilość zasobów edukacyjnych – dopiero na 2-3 tygodnie przed ostatecznym wygaszeniem systemu viaTOLL w kanałach komunikacji KAS i MF pojawiło się wiele samouczków i filmów instruktażowych dotyczących rejestracji w eTOLL oraz wszelki wymaganych dokumentów. Ponownie – cała ta baza wiedzy została udostępniona za późno, a jej promocja – była zbyt słaba.
  • wadliwa aplikacja mobilna – jedną z metod rozliczania przejazdów była instalacja aplikacji eTOLL na smartofonie. Na taki krok zdecydowało się w pierwszym okresie ponad 250 tysięcy kierowców. Niestety aplikacja została bardzo źle oceniona przez tysiące użytkowników – 1.3/5. Aplikacja eTOLL okazała się mało intuicyjna, awaryjna i błędnie skonstruowana. Niestety dla wielu osób była jedyna alternatywą wobec braku urządzeń OBU/ZSL na rynku.
  • brak urządzeń na rynku – przewoźnicy i kierowcy licznie zgłaszali problem z dostępnością urządzeń ZSL/OBU u swoich dostawców usług eTOLL. Wobec rynku 3 milionów pojazdów zapotrzebowanie było, i nadal jest, ogromne. Niestety proces akredytacji podmiotów świadczących usługi eTOLL był mozolny, przez co dopiero w połowie września do oficjalnych list dołączyły dziesiątki podmiotów. To jednak nie zniwelowało problemu z dostępnością urządzeń do montażu, co kierowało ruch na wadliwą aplikację.
  • protesty środowisk biznesowych i TSL – głos polskich przewoźników i kierowców we wrześniu 2021 wybrzmiewał bardzo mocno. Organizacje, stowarzyszenia i zrzeszenia poszczególnych grup zawodowych i interesu słały apele i pisma do Premiera Morawieckiego, KAS i MF o przedłużenie okresu przejściowego. Stawiano bardzo czarne wizje zatrzymania transportu i problemów z dostawami, wobec niewydolnego i nie w pełni przetestowanego nowego systemu. Poziom niezadowolenia użytkowników również był dobitnym przykładem, że wdrożono system, który faktycznie był produktem nie w pełni przetestowanym i dopracowanym.
  • kontakt z agendami rządowymi odpowiedzialnymi za eTOLL – wobec ogromnego ruchu, panicznej potrzeby informacji i wielu nieprecyzyjnych instrukcji bardzo wielu klientów systemu eTOLL starało się uzyskać porady i wskazania od KAS. Niestety infolinie były notorycznie przeciążone, komunikacja mailowa nie była szybką metodą uzyskania odpowiedzi.

eTOLL wzbudzał i nadal wzbudza bardzo wiele kontrowersji. Nie ma jednak od niego odwrotu – to jedyny obowiązkowy system poboru opłat drogowych w Polsce i tak już zostanie. Rejestracja do eTOLL to dla wielu ustawowy obowiązek, a dla licznych – przymus przed którym już niedługo staną również samochody osobowe. eTOLL dla aut osobowych jest kolejną turą oplatania siecią geolokalizacji całej sieci polskich dróg.

FBAO2eIVgAA3AL5 - eTOLL dla aut osobowych

eTOLL kary i mandaty.

Przypomnijmy, że dla kierowców i firm, które posiadają pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony rejestracja w systemie eTOLL jest obowiązkowa. Dotyczy to również pojazdów, które nie poruszają się po drogach płatnych lub po prostu stoją na placu. Obowiązek dotyczy bez wyjątku każdego zarejestrowanego pojazdu w PL.

Za brak dopełnienia tego obowiązku, w razie kontroli GITD lub Policji Celno-Skarbowej, grozi mandat w wysokości 1500 złotych. Za źle wprowadzone dane pojazdu, błędne przypisanie go do kategorii wagowej oraz inne błędy formalno-administracyjne grozi mandat w wysokości 500 złotych.

Na chwilę obecną KAS i MF przewidują, że w przypadku pojazdów osobowych, po 1.12.2021, za przejazd płatnymi odcinkami autostrad w zarządzaniu GDDKiA bez ważnego biletu oraz bez systemu eTOLL będzie groził mandat karny w wysokości 500 PLN.

W pierwszym etapie funkcjonowania systemu eTOLL kary i mandaty maja być stosowane w ostateczności. Jak napisała w piśmie do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Sekretarz Stanu Szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska, tym samym uwzględniając prośbę Adama Abramowicza o niekaranie przewoźników:  „lontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL będą się odbywać w oparciu o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu”. Pismo KAS to efekt interwencji Rzecznika MŚP w sprawie o przedłużenie okresu przejściowego w zakresie równoczesnego działania systemu viaTOLL oraz e-TOLL dla branży transportowej.

Cartrack eTOLL 11200x628 8 - eTOLL dla aut osobowych

eTOLL dla pojazdów osobowych.

eTOLL dla pojazdów osobowych jest już dostępny. Włączenie całego systemu w czerwcu 2021 umożliwiło również pojazdom osobowym włączenie się do nowego systemu poboru opłat drogowych. Na razie jest to rozwiązanie dobrowolne.

System eTOLL dla pojazdów osobowych dotyczyć będzie wyłącznie płatnych odcinków autostrad we władaniu GDDKiA, tj. A4 Wrocław-Gliwice oraz A2 Konin-Łódź. Na ten moment system eTOLL dla aut osobowych nie będzie w ogóle dotyczył dróg innej klasy. Docelowo, za wiele lat, system eTOLL, ma być metodą rozliczania kierowców i firm, których pojazdy poruszają się drogami klasy A i S (autostrady i drogi ekspresowe). Na razie jest to perspektywa 2030+.

Cartrack eTOLL 1200x628 13 - eTOLL dla aut osobowych

Pamiętajmy, że od 1 grudnia 2021 roku system eTOLL zastąpi na ww. wskazanych odcinkach autostrad manualny pobór biletów. Dlatego też od 1.12.2021 jadąc autostradą A2 Konin-Łódź oraz A4 Wrocław-Gliwice będziemy mieli kilka opcji:

  • zainstalujemy aplikację eTOLL i przejdziemy krok po roku rejestrację wraz z wprowadzeniem danych pojazdu oraz płatności.
  • zainstalujemy urządzenia OBU/ZLS od jednego z dostawców usług akredytowanych przez KAS i MF.
  • zakupimy online bilet.

Od 1.12.2021 nie będzie możliwości (i konieczności) zatrzymywania się na zarządzanych przez GDDKiA bramkach autostradowych. Aby zachęcić do korzystania z nowego systemu poboru opłat MF zdecydowało, że do końca 2021, dla wszystkich użytkowników systemu eTOLL przejazd płatnymi odcinkami dróg w PL we władaniu GDDKiA będzie tańszy o 30% (tj. do 31.12.2021).

Już teraz warto zweryfikować trasy swoich pracowników i oszacować ilu z nich potrzebować będzie integracji z systemem eTOLL. Reprezentanci firmy, którzy często poruszają się wskazanymi odcinkami autostrad A2 i A4 już teraz powinni przejść na eTOLL – opłaty w tym systemie do końca roku objęte są bonifikatą.

eTOLL z Cartrack Polska.

W Cartrack Polska jesteśmy gotowi aby pomóc Twojej flocie i biznesowi bezpiecznie, profesjonalnie i szybko zintegrować się z nowym systemem poboru opłat drogowych w Polsce. eTOLL z Cartrack Polska to najlepszy wybór dla Twojej floty i transportu.

Jesteśmy gotowi na eTOLL zarówno dla aut osobowych jak i ciężarowych. Posiadamy własne mobilne ekipy instalatorów, które realizują montaże w dowolnym miejscu i czasie, bez ingerencji w procesy biznesowe naszych klientów. Oferujemy najwyższy poziom obsługi, wsparcia i doradztwa na rynku – nie tylko sprzedajemy ale i dbamy o poprawne działanie systemu u naszych klientów, nigdy nie zostawiając pytań bez odpowiedzi i potrzebujących wsparcia bez należytej opieki.

Świadczymy usługi wysokiej klasy, na własnym systemie, przy użyciu naszych urządzeń, które są certyfikowane przez KAS i MF. eTOLL od Cartrack Polska to najlepsze rozwiązanie na rynku – pozwala nie tylko zaopatrzyć się w odpowiednie rozwiązania, ale i daje dostęp do całego portfela usług BIG DATA dla flot i transportu, dzięki którym łatwiej będzie można zarządzać kosztami, pracownikami, pojazdami i procesami. Usługi Cartrack Polska to również sposób na realizację założeń CSRowych w zakresie dekarbonizacji floty, ekologii, bezpieczeństwa i wellbeing pracowników.

eTOLL – jak wybrać dostawcę?

Jeżeli pilnie szukasz dostawcy urządzeń, technologii i integracji z systemem eTOLL nie powinieneś/aś kierować się tylko pięknymi sloganami reklamowymi. Jest kilka kluczowych aspektów na które musisz zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy eTOLL:

  1. Czy jest na liście akredytowanych przez KAS dostawców technologii – to absolutna podstawa do rozmów. Na oficjalnej liście sprawdź swojego potencjalnego kontrahenta, aby mieć pewność, że oferowane przez niego warunki, urządzenia i cena spełniają wymagania KAS i MF.
  2. Czy jest producentem urządzeń i usługi – warto aby zweryfikować, czy oferowane przez Twojego kontrahenta urządzenia nie pochodzą z rynku wtórnego, czy są to urządzenia z homologacja i certyfikacją UE oraz czy w razie awarii otrzymasz niezbędne wsparcie i szybki serwis. Przestój systemu eTOLL to również przestój Twojego biznesu.
  3. Czy otrzymasz gwarancję na usługi i technologię – w awaryjnych sytuacjach upewnij się co do procedur i opcji wsparcia, jakie masz gwarantowane. Czas reakcje oraz
  4. Czas instalacji i jej koszt – sam koszt abonamentu to nie wszystko. Sama cena usługi instalacji może wielokrotnie przewyższać standardy rynkowe i być miejscem potencjalnego ryzyka finansowego. Upewnij się co do kosztów instalacji oraz późniejszych usług dodatkowych – przekładki z pojazdu na pojazd oraz demontażu. Zapytaj o gwarantowany czas montażu oraz kwestie miejsca instalacji urządzeń; kluczowy jest fakt, czy Twój tabor będzie musiał pojechać w określone miejsce czy wykwalifikowany monter zjawi się w dowolnie umówionym miejscu i czasie.
  5. Wsparcie po wdrożeniu – czy Twój dostawca usług eTOLL przeprowadzi Cię krok po kroku przez gąszcz zapisów i technologicznych pułapek? Czy kontrakt który podpisałeś na dostawę usługi eTOLL umożliwia Ci wsparcie, pomoc, edukacje i doradztwo już po okresie instalacji i startu projektu? Znajdź odpowiedzi na te pytania aby odpowiednio zarządzać ryzykiem w zakresie systemu eTOLL dla pojazdów ciężarowych i osobowych.
  6. Skalowalność dostarczonych usług – sprawdź czy Twój dostawca posiada również inne usługi, które mogą być przydatne dla Twojego transportu, spedycji i floty. Warto nawiązać współpracę z takimi podmiotami, które oferują nie tylko rozwiązania eTOLL
  7. Renoma i prestiż na polskim rynku to ważne elementy składowe wyboru oferenta. Przestrzegamy przed współpracami z nowo powstałymi podmiotami, które zostały zarejestrowane wyłącznie na potrzeby systemu eTOLL. Warto powierzyć swoją flotę fachowcom i specjalistom – sprawdzaj opinie, dorobek i historię firmy, z którą chcesz współpracować w zakresie eTOLL.

Pamiętaj, że cena abonamentu, czy nawet instalacji, nie powinna być kluczowym wskaźnikiem atrakcyjności oferty. Decydując się na dostawcę usług eTOLL dla flot wiążesz się wielomiesięcznymi umowami – zweryfikuj wiarygodność, rekomendacje i know-how na wielu płaszczyznach.

Cartrack eTOLL 11200x628 10 - eTOLL dla aut osobowych

eTOLL dla aut ciężarowych i osobowych od Cartrack Polska.

Cartrack Polska jest wiodącym dostawcą usług telemetrycznych BIG DATA do flot. W Polsce monitorujemy, zabezpieczamy i wspomagamy procesowo ponad 40 000 pojazdów. Jesteśmy akredytowanym przez KAS dostawcą usług eTOLL, który dysponuje własnymi mobilnymi ekipami instalatorów, bardzo dobrze zorganizowanymi procedurami wdrożeniowymi i obsługowymi oraz daje dożywotnią gwarancję na urządzenia i technologię.

Optymalizujemy procesy i dynamizujemy biznes dzięki usługom SaaS, które pozwalają redukować koszty generowane przez floty pojazdów służbowych, zwiększać efektywność procesów biznesowych, redukować ślad węglowy firmowego car parku i zwiększać bezpieczeństwo kierowców. Oferujemy skalowalne, nowoczesne i wielokrotnie nagradzane rozwiązania dla każdej firmy, która swoje działania opiera na samochodach służbowych. eTOLL dla pojazdów osobowych i dostawczych od Cartrack Polska to najlepszy wybór dla Twojego transportu i floty.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .