W Polsce znajdziemy kilkadziesiąt firm zajmujących się montażem jednostek monitorujących pojazd opartych na prostej technologii GPS. Cena GPS (usługi) są różne i uzależnione są od specyfiki kontraktu. My zebraliśmy w jeden poradnik kwestie, na które musisz zwrócić uwagę w trakcie wyboru swojego dostawcy usług telematycznych.
Pierwszą kwestią, przed która za każdym razem musisz stanąć, jest analiza zarządzanego przez Ciebie car parku. Do wnikliwej weryfikacji masz takie obszary jak: ilość pojazdów we flocie, pokonywane miesięcznie kilometry i obszary działania operacyjnego aut. Miej na uwadze fakt, że należy przy wyborze dostawcy nałożyć na flotę strategiczne działania i obszary jakie chcesz monitorować (mówimy o perspektywie 2-3 lat, bo tyle zazwyczaj trwają kontrakty). Musisz zatem stworzyć „mapę drogową” swojej floty, najlepiej konsultując ją z działami personalnym, handlowym oraz księgowym. Doprecyzuj jakie parametry winny znaleźć się w nowo kupowanym systemie, aby beneficjentami było jak najwięcej departamentów w firmie. Pamiętaj, aby nie kupować nic pod wpływem emocji i impulsu. Każde zobowiązanie wobec floty musi posiadać nie tylko ekonomiczne, ale i analityczne podstawy.
Drugą kwestią, o jaką powinieneś się zatroszczyć, jest element posiadanych przez wybierane rozwiązanie podstawowych funkcji. Pamiętaj, że monitorowanie floty na podstawie jedynie prędkości i geolokalizacji pojazdów, to z punktu widzenia skutecznej flotowej analityki bardzo niewiele. Sam GPS to baza, która w oderwaniu od innych obliczeń obecnie nie ma zbytnio racji bytu. Zwróć uwagę na produkty, które oprócz lokalizacji pojazdów, oferują również analitykę ogromnej ilości parametrów zaczytywanych z komputera pokładowego samochodu i samego zachowania auta na drodze. Mowa tutaj choćby o użyciu pedału przyspieszenia, zapięciu pasów, prędkości, przeciążeniach, otwarciu drzwi, pracy na włączonym zapłonie itd. Pamiętaj, że skuteczni flotowcy starają się delegować różne kwestie rozliczeniowe właśnie na podmioty zewnętrzne – prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców, księgi pojazdów, kilometry prywatne, przewidywanie sytuacji awaryjnych i serwisów, kontrolowanie efektywności podróży pracowników – to wszystko może zostać zautomatyzowane, a niewiele systemów telemetrycznych ma tego typu funkcjonalności.
Kolejnym zagadnieniem na jaki musisz zwrócić uwagę jest kwestia technologiczna – montażu urządzenia. Na rynku dostępne są zestawy „zrób to sam”, które możesz odebrać nawet w paczkomacie. To negatywne zjawiska, a produkty te wpinane samodzielnie w szynę CAN lub podpięte pod klemy akumulatora. Tego typu zestawy budzą wątpliwości pod kątem prawidłowego montażu (nie każdy zrobi to prawidłowo), i już na pewno zostawiają zbyt duże pole do manipulacji ze strony samych użytkowników. Najbardziej zaawansowane rozwiązania oferują mobilnych instalatorów, dostosowując kalendarz implementacji do Twojej firmy, montując urządzenia pod deską rozdzielczą, w trudnym dostępowo miejscu zarówno dla samego użytkownika pojazdu jak i złodzieja. Pamiętaj też, że w przypadku zestawów „pay `n` install” kwestie utrzymaniowe i serwisowe mogą być dodatkowo płatne, podczas gdy profesjonalne firmy, montujące urządzenie w sposób zaawansowany, takiego wsparcia udzielają nieodpłatnie w trakcie trwania kontraktu.
W tym miejscu nie sposób również pominąć kwestii serwisowania i samej obsługi technicznej. Zadaj sobie pytanie co zrobisz gdy w autach, w Twojej flocie, dojdzie do konieczności przepięcia urządzenia, awarii lub problemu wymagającego konsultacji merytorycznej/technicznej. Firmy oferujące tanie systemy często konstruują tak kontrakty, aby każda akcja i reakcja z ich strony, w trakcie obowiązywania umowy, była dodatkowo płatna – w tym dojazd serwisanta czy porada telefoniczna. W efekcie, mimo niskiej ceny abonamentowej, możesz tak naprawdę przepłacić otrzymując więcej problemów komunikacyjnych i proceduralnych niż w przypadku firm oferujących „wszystko w ramach umowy”.
Nie sposób pominąć również kwestii rozwojowych. Czy firma, od której chcesz kupić system telemetryczny, w ostatnim czasie wdrożyła, lub planuje wypuścić na rynek dodatkową funkcjonalność, nową wersję, ekstra produkt? Zweryfikuj deweloporskie zaangażowanie firmy abyś wiedział, że będziesz współpracować z zaangażowanymi profesjonalistami, a nie jedynie z firmą handlującą usługami.
Kolejnym punktem, który ma też wpływ na finalną cenę oraz jakość usługi, jest oferowane wsparcie posprzedażne. Pamiętaj, że w przypadku zestawów „zapłać raz, zamów i zainstaluj”, na opłaceniu rachunku kończy się wsparcie ze strony sprzedawcy. Jako fleet manager musisz zadbać nie tylko o sam zakup i wdrożenie rozwiązania, ale i jego bezawaryjne utrzymanie o prezentację wyników jego działania. Co zrobisz, jeżeli zostaniesz zostawiony „na lodzie”, bez żadnego wsparcia, a czas reakcji na Twoje zapytanie lub prośbę, będzie mierzony nie w godzinach, a dniach? Pomyśl o tym, ponieważ, tak jak w przypadku powyższych punktów, to również składowa ceny dobrego zestawu służącemu monitorowaniu i analizowaniu kluczowych parametrów Twojej floty.
I „last, but not least” jest oczywiście cena. Obecnie na rynku mamy dostępne produkty, które kuszą nas jednorazową opłatą zakupu urządzenia, a następnie – nic tylko użytkować. Takie oferty można znaleźć już poniżej 400 PLN za urządzenie. Są również dostępne niewiarygodnie atrakcyjne okazje, pozwalające użytkować monitoring floty od niespełna 18 złotych w comiesięcznej, abonamentowej opłacie. I w jednym i w drugim przypadku mówimy o suchej opłacie za produkt, który po zakupie będzie dostarczał nam pewny wycinek danych z pojazdu. A teraz pomysł o wszystkich wyższych punktach pomyśl, ile dopłacisz za wszystkie sytuacje wymagające wsparcia (o ile je otrzymasz) ze strony dostawcy rozwiązania.
Cena GPS – czyli za ile usługa?
Jakie są zatem ceny monitoringu GPS w Polsce? Odpowiedź na to pytanie można odnieść szerzej do rynku motoryzacyjnego – ceny są takie jak samochodów typu SUV. Zadaniem takich samochodów jest bycie uniwersalnymi na drodze i w terenie, posiadać nadal dużą przestrzeń bagażową, o wysokim progu załadunku oraz mieć przestronne wewnętrze. Podniesiona charakterystyka SUVa ułatwia pokonywanie mniej dostępnych terenów, i ułatwia wsiadanie. Wysoka pozycja za kierownicą daje poczucie bezpieczeństwa, a możliwość zabrania nawet 7 pasażerów potrafi nie jeden przedstawiciel tego gatunku. To warunki brzegowe SUVa, które spełnia kilkadziesiąt modeli, a rozpiętość cen zakupu tychże możeli zaczyna się od 80 000 i kończy się na kilkuset tysiącach złotych. To ogromna różnica, jak za auta o podobnie zdefiniowanych zadaniach. To co jednak odróżnia jednego SUVa od drugiego to poziom komfortu, wyposażenia, silnik, prestiż marki, wsparcie posprzedażne oraz rozbudowana siatka serwisowa. Tą analogię można odnieść do świata telemetrii – pozycje pojazdu pokaże każde urządzenie, jednak który system zapewni Ci rozbudowane wsparcie serwisowe w cenie, centrum monitoringu 24/7/365, pomoc analityków w tworzeniu skomplikowanych opracowań, dostęp do kilkudziesięciu raportów oraz dedykowanego opiekuna wraz dającą wiele satysfakcji obsługą posprzedażną? Zainteresuj się produktami Cartrack Polska, który jest najczęściej wybieranym dostawcą usług telemetrycznych w Polsce.
Przy wyborze dostawcy usług telemetrycznych weź pod uwagę wszystkie opisane wyżej czynniki, i pamiętaj, że często zdecydowanie się na usługę za 15-20 PLN w miesięcznym abonamencie, równa się potem rozliczonym dopłatom z tytułu eksploatacji, niższymi standardami obsługi i ograniczoną funkcjonalnością. Oferty z jednorazową opłatą, oraz opcją do samodzielnego montażu „raz, a dobrze”, sprawią Ci satysfakcję jedynie w tabeli początkowych kosztów. Cena GPSu (systemu wraz z usługą) nie może determinować Twojego wieloletniego wyboru.
Kuszenie ceną zawsze musi iść w parze z analizą wszelkich aspektów obsługowych/usługowych. Wybierz zaufanych Partnerów, najlepiej z międzynarodową reputacją, posiadający know-how i personel dedykowany Twoim problemom.
Wtedy wydatek dodatkowych kilkunastu złotych miesięcznie za każdy pojazd wyda Ci się uzasadnione i gwarantujące bezpieczeństwo Twojej floty w każdym aspekcie.
Ile kosztuje dobry system telemetryczny w Polsce? Tyle aby bez problemu bardzo szybko się zwrócił i zaczął przynosić realne flotowe oszczędności w aspekcie mniejszego zużycia paliwa, ograniczonej eksploatacji podzespołów, efektywniejszych spotkań handlowych i biznesowych, bezpieczniejszych podróży pracowników, lepszej analityki flotowej i większej wartości rezydualnej pojazdu. Czy każdy produkt to potrafi? Wątpię – dlatego SPRAWDŹ CARTRACK. Do dzieła!
O nas:
Cartrack Polska jest firmą, która od ponad 10 lat dostarcza swoim klientom niezawodnych rozwiązań telematycznych własnej produkcji. W Polsce monitorujemy i optymalizujemy koszty kilkudziesięciu tysięcy pojazdów, a w skali globalnej w portfelu marki znajduje się ponad 1,1 mln aktywnych samochodów. Cartrack Polska oferuje darmowe raportowanie z wachlarza kilkudziesięciu gotowych opracowań przez cały okres umowy, bezpłatną możliwość tworzenia autorskich raportów, wsparcie dedykowanego opiekuna, centrum monitoringu 24/7/365, mobilną sieć instalatorów w całej Polsce, 5 lat historii danych o pojazdach i zdarzeniach wstecz oraz nieustanny dostęp do analityków wraz z wysokiej jakości obsługą posprzedażną. Oferujemy również komplementarne dodatki jak MiFleet pozwalające agregować i zarządzać wszystkimi danymi floty, włącznie z kartami paliwowymi, kwestiami podatkowymi oraz rozrachunkami, oraz Komunikator, który pozwala zarządzać zadaniami i zleceniami służbowymi w czasie rzeczywistym optymalizując efektywność pracy użytkowników. Pomagamy audytować, usprawniać i doradzać w codziennym zarządzaniu flotą.
6 thoughts on “Cena GPS w Polsce. Co zrobić aby nie przepłacić?”
Comments are closed.