Prowadzenie pojazdu to zadanie wykonywane przez wielu pracowników. Pojazdy mogą być wykorzystywane do pracy na placach budowy i na drogach publicznych. Po polskich drogach jeżdżą miliony pojazdów, codziennie dochodzi do kolizji, wypadków i dramatycznych w skutkach sytuacji na drodze. Bezpieczeństwo kierowców to bardzo ważny obszar pracy menadżera floty .

Zgodnie z najnowszym raportem NIK: Korzystający z dróg w Polsce są ponad trzy razy bardziej narażeni na utratę życia w następstwie wypadku niż podróżujący po drogach Szwecji czy Norwegii. Brak spójnego i kompleksowego systemu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozproszenie odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa ruchu, niska skuteczność egzekwowania prawa, stanowiący szczególny problem nietrzeźwi kierowcy, niewystarczająca jakość dróg – zwłaszcza niższej kategorii czy też niezadowalający poziom szkolenia kierowców to – obok niebezpiecznych zachowań kierowców – główne przyczyny dużej liczby wypadków drogowych.

Dla wielu jazda samochodem jest najbardziej niebezpiecznym elementem dnia pracy. Jako pracodawca, niezależnie od stosunku pracy jako łączy reprezentowaną przez Ciebie organizację z kierowcą, musisz zadbać o odpowiedni poziom bezpieczeństwa pracowników oraz sprawność ich narzędzi pracy. Jako pracodawca ważne jest, abyś zrozumiał swoje obowiązki i podjął kroki w celu zapewnienia bezpieczeństwa swoim pracownikom i członkom społeczeństwa.

Aby pomóc pracownikom w zrozumieniu zagrożeń i ich obowiązków, warto opracować politykę prowadzenia pojazdów w Twojej organizacji. Warto również sporządzić ocenę ryzyka danych stanowisk oraz zaznajomić kierowców z zagrożeniami jakie wynikają z poszczególnym elementów ich codziennych operacyjnych obowiązków. Pamiętaj – raz zaprezentowana lista/spis będzie absolutnie bezużytecznym dokumentem, jeżeli w ślad za nim nie pójdą szkolenia, prewencja, technologia oraz regularny audyt i powtarzanie przekazu.

Bezpieczeństwo kierowców – polityka i regulacje.

Opracowując politykę dotyczącą prowadzenia pojazdów lub ryzyka drogowego, albo programu szkoleniowego dla pracowników, należy upewnić się, że rozumiesz, w jaki sposób Twoja organizacja korzysta z pojazdów drogach publicznych i wobec specjalistycznych zadań (serwis, utrzymanie, budowa, dostawy). Twoja polityka powinna jasno określać, w jaki sposób zapewnisz bezpieczne warunki pracy przez cały czas. Aby napisać dobry i szczelny dokument w tym zakresie musisz odpowiedzieć sobie na pytania:

  • jak Twoja organizacja korzysta z pojazdów na miejscu (tereny firmy) i na drogach publicznych?
  • jakie jest ryzyko prowadzenia pojazdów w poszczególnych obszarach operacyjnych różnych pracowników?
  • jak określisz obowiązki związane z utrzymaniem pojazdów w stanie zdatnym do ruchu (w tym obowiązki pracowników korzystających z własnych pojazdów)?
  • jakie są procedury użytkowania pojazdów starszych (pokontraktowych, tj. powyżej 4/5 oraz 8+ lat)?
  • jakie masz procesy informowania o tym, że pracownicy muszą informować swojego bezpośredniego przełożonego o wszystkim, co może wpłynąć na ich zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdu, takich jak: punkty karne, zmiany sytuacji osobistej, stosowanie leków na receptę lub problemy zdrowotne?
  • jak wygląda u Ciebie proces obowiązkowej informacji o wszelkich usterkach oraz respektowanie zakazu jazdy uszkodzonym pojazdem?
  • czy pracownicy i Ty wiecie jakie działania podjąć w sytuacji awaryjnej?
  • czy pracownicy wiedzą, że powinni skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, czy leki wydawane na receptę będą miały negatywny wpływ na ich zdolność do prowadzenia pojazdów?
  • Jak rozwiązujesz u siebie zagadnienia konieczność regularnych badań wzroku i noszenie wszelkich niezbędnych okularów korekcyjnych?
  • co kwalifikuje się jako czasy bezpiecznej jazdy między przerwami?
  • jakie jest stanowisko firmy w sprawie korzystania z telefonów komórkowych w trakcie jazdy? Jakie są wytyczne co do zewnętrznych lub fabrycznych zestawów głośnomówiących i czy jako organizacja w jakiś sposób premiujecie/karzecie określone rodzaje zachowań pracowników w tym zakresie?

Dobrą praktyką jest wspieranie personelu i kierownictwa, zasady dotyczące miejsca pracy, które nie zezwalają na korzystanie z telefonów trzymanych w ręku (i najlepiej bez użycia rąk) podczas jazdy i wyjaśniają, że na telefony odebrane podczas jazdy należy odpowiadać tylko wtedy, gdy kierowca może bezpiecznie zatrzymać pojazd.

Warto opracować:

  • opracowanie odpowiednich polityk i regulaminów w wersji spisanej oraz interaktywnej do nieograniczonego dostępu dla pracowników
  • przykładowe oceny ryzyka dla stanowisk wobec których dostępne są pojazdy służbowe,
  • niedoświadczeni kierowcy – proces i technologie wspierające ich monitoring, naukę oraz profilowanie,
  • zestaw narzędzi i zasobów do regularnego szkolenia kierowców,
  • dzienniki kierowcy w formie użytkowania nowoczesnych narzędzi telemetrycznych, które wielowymiarowo pozwalają agregować, analizować i realizować strategiczne decyzje.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .