Kiedy po raz pierwszy szkolisz nowego pracownika, wezmą sobie do serca komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, ale bez dodatkowego szkolenia z pewnością wpadną w niebezpieczne nawyki. To naraża ciebie, nich i wszystkich na drodze z nimi na ryzyko. Musisz sprawić, by szkolenie w zakresie bezpieczeństwa stało się stałym elementem w Twojej firmie i flocie. Szkolenia kierowców to krytyczny element onboardingu pracownika, ale i stałego wzrostu jakości codziennych działań.

Kwestia bezpieczeństwa flot jest nadal mało popularnych i mało mainstreamowym tematem. Obok redukcji kosztów i ekologii niewiele jest teraz obszarów, które są tak mocno omawiane i eksponowane medialnie. Nie mniej jednak, to bezpieczeństwo jest jednym z podstawowych mierników dobrostanu firmowej floty.

bezpieczenstwo kierownica samochod cartrack - Szkolenia kierowców z zakresu bezpieczeństwa.

Ale jaki jest najlepszy sposób na prowadzenie bieżących szkoleń z zakresu bezpieczeństwa? Jak często powinieneś to robić?

Jeśli chcesz chronić swoich ludzi i zmniejszyć liczbę wypadków, szkolenie w zakresie bezpieczeństwa musi być procesem ciągłym. To nie tylko wydarzenie wprowadzające. Skuteczny program szkoleń z zakresu bezpieczeństwa:

  • Wykorzystuje comiesięczne spotkania dotyczące bezpieczeństwa, aby zmniejszyć liczbę największych liderów strat (kierowców sprofilowanych jako niebezpieczni)
  • Codziennie dostarcza ważne komunikaty dotyczące bezpieczeństwa
  • Zawiera większe imprezy szkoleniowe przez cały rok

Comiesięczne spotkania dotyczące bezpieczeństwa

Comiesięczne spotkania dotyczące bezpieczeństwa to ustalony czas, w którym kierowcy zbierają się, aby omówić najpilniejsze tematy dotyczące bezpieczeństwa. Jeżeli wykształcisz w pracownikach ten rytuał nie będziesz miał problemu z frekwencją oraz potrzebami zrozumienia organizowania tego typu zebrań.

Te spotkania i ich tematy są z góry ustalone, obowiązkowe i muszą być traktowane jako niezwykle ważne przez wszystkich w Twojej firmie. Nie podlegają one negocjacjom dla Twoich kierowców. Zarząd i pracownicy muszą znać powagę i wagę poruszanej problematyki – zdrowie i życie ludzi oraz ekwiwalent odpowiedzialności finansowej.

Spotkania skupiają się na jednym temacie, który jest wiodącym wskaźnikiem strat dla Twojej firmy. Na przykład, jeśli w Twojej firmie dochodzi do wielu szkód parkingowych koszty ponoszone w trakcie realizacji napraw typu SMART będą nieustannie rosły.

Aby uzyskać najlepsze wyniki, powinieneś skupić się na temacie przez cały miesiąc — nie tylko na spotkaniu. Kontynuuj kontakt ze swoimi kierowcami przez cały miesiąc. Zapytaj ich, jak stosują to, czego nauczyli się na spotkaniu. Zadaj im pytania, aby sprawdzić ich zrozumienie tematu.

Następnie korzystaj z mediów, takich jak plakaty, deklaracje bezpieczeństwa i krótkie filmy przez cały miesiąc, aby utrzymać zaangażowanie kierowców w temat. Większość systemów zarządzania nauczaniem ułatwia to — mają możliwość wysyłania dwu- lub trzyminutowych filmów do całej firmy. Doskonałym i znamiennym przykładem w tym temacie jest program Cartrack ECODRIVING, który umożliwia nie tylko profilowanie kierowców, prowadzenie ciekawej grywalizacji oraz scoringu, ale daje możliwość analityki poziomu bezpieczeństwa, zarządzania zachowaniem pracowników oraz prowadzenia angażującej komunikacji i edukacji użytkowników pojazdów służbowych.

pasy bezpieczenstwa ruch cartrack - Szkolenia kierowców z zakresu bezpieczeństwa.

Przekazuj codziennie wiadomości dotyczące bezpieczeństwa

W połączeniu z comiesięcznymi spotkaniami dotyczącymi bezpieczeństwa powinieneś codziennie przekazywać komunikaty dotyczące bezpieczeństwa. W końcu bezpieczne zachowania w miejscu pracy i praktyki prowadzenia pojazdów nie zaczynają się i nie kończą na spotkaniu dotyczącym bezpieczeństwa. Powinny być zakorzenione w każdej chwili spędzonej w pracy.

Oto kilka wypróbowanych i prawdziwych sposobów, aby bezpieczeństwo stało się częścią codziennego życia w Twojej firmie:

  • Rozpocznij każdy dzień od instruktażu bezpieczeństwa. Zbierz pracowników i poświęć pięć minut na rozmowę na istotny temat dotyczący bezpieczeństwa.
  • Wysyłaj codzienne wiadomości dotyczące bezpieczeństwa poprzez urządzenia mobilne do wszystkich kierowców.
  • Spędź czas każdego dnia, rozmawiając z niektórymi kierowcami na temat zasad bezpiecznego prowadzenia pojazdu.
  • Wysyłaj codzienne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa e-mailem do wszystkich swoich kierowców. Dołącz quiz lub ankietę, aby upewnić się, że ludzie rzeczywiście je czytają.
  • Zawieś komunikaty dotyczące bezpieczeństwa fizycznego w całej firmie. Mogą to być ulotki, plakaty, zdjęcia itp. Nie chcesz jednak zostawiać ich zbyt długo. Po pewnym czasie stają się tapetą, a ludzie będą przechodzić obok nich bez namysłu. Wymień je, aby uzyskać najlepsze wyniki.

Aby uzyskać najbardziej jasne i skuteczne komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, należy połączyć te strategie z tematem poruszanym na comiesięcznych spotkaniach dotyczących bezpieczeństwa. Skoncentruj swoje rozmowy, media fizyczne i codzienne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa na tym, czego uczą się Twoi kierowcy podczas spotkania na temat bezpieczeństwa.

Szkolenie jako wydarzenie specjalne.

Dzięki cyklicznym szkoleniom, takim jak comiesięczne spotkania dotyczące bezpieczeństwa i codzienne komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, nadszedł czas, aby zaplanować większe wydarzenia.

W ciągu roku zalecamy zaplanowanie od dwóch do trzech specjalnych szkoleń, aby skupić się na większych koncepcjach. Organizacja tych specjalnych wydarzeń zapewni kilka rzeczy:

  • Twoi kierowcy zauważą, że skupiasz się na szkoleniu i sami uznają to za ważniejsze.
  • Twoi kierowcy docenią zasoby włożone w ich bezpieczeństwo, które sprawią, że będą chcieli pozostać w Twojej firmie.
  • Twoje wskaźniki wypadków gwałtownie spadną, jeśli poświęcisz czas na rozwiązywanie złożonych problemów związanych z bezpieczeństwem.

Oto dwa pomysły na dobry początek:

Coroczny test umiejętności jazdy

Raz w roku wyciągnij pomarańczowe szyszki, zbierz wszystkich i przeprowadź kurs umiejętności. Nie rób jednak kolejnego dnia w pracy. Spraw, aby było to zabawne, wyjątkowe wydarzenie.

Organizuj konkursy z nagrodami, aby zobaczyć, kto z powodzeniem ukończy większość wyzwań. Ustaw stoły na piknik i zamów jedzenie dla każdego. Daj ludziom szansę na rozmowę, nadrobienie zaległości i osobistą interakcję. Prowadzenie tego w ten sposób sprawia, że ​​czujesz się jak nagroda, a nie tylko trening.

Co najważniejsze, podczas gdy Twoi pracownicy łączą się i ulepszają kulturę Twojej firmy, będą się uczyć w tym procesie.

Przejażdżka menedżerem

Powinieneś przeprowadzić przejażdżkę menedżerem, aby upewnić się, że kierowcy wykorzystają swoje szkolenie.

Dwa razy w roku każdy kierowca powinien mieć przełożonego, który spędza z nim kilka godzin w pojeździe. Ta indywidualna sesja coachingowa to doskonały sposób na otrzymanie przez kierowców konkretnych wskazówek, jak mogą poprawić swoją jazdę. Jest to również dla nich szansa na nawiązanie kontaktu z przełożonym, poprawienie relacji i porozmawianie z przełożonym o wyzwaniach, jakie napotykają w pracy. Twoi kierowcy docenią czas i uwagę podczas doskonalenia swoich nawyków jazdy.

Całoroczne szkolenia kierowców.

Tak jak nie możesz utrzymać formy przez rok, ćwicząc przez tydzień, nie możesz oczekiwać, że liczba wypadków spadnie, jeśli będziesz szkolić swoich pracowników dopiero po zatrudnieniu.

Organizuj comiesięczne spotkania dotyczące bezpieczeństwa, aby zredukować największe straty liderów. Spraw, aby szkolenie w zakresie bezpieczeństwa stało się częścią codziennego życia zawodowego dzięki codziennym wskazówkom i instrukcjom na temat bezpieczeństwa na początek dnia. Organizuj większe szkolenia kierowców kilka razy w roku, aby zagłębić się w złożone kwestie bezpieczeństwa.

bezpieczenstwo wypadek cartrack brd - Szkolenia kierowców z zakresu bezpieczeństwa.

Jeśli wdrożysz te strategie razem, twoje wskaźniki wypadkowości spadną, twoi ludzie będą codziennie bezpiecznie wracać do domu, a twoje wyniki finansowe drastycznie się poprawią.

I na koniec pamiętaj, że aby zmultiplikować pozytywny efekt wprowadzonych zmian warto posiłkować się nowoczesną technologią telemetryczną BIG DATA, która pozwala kompleksowo i szczegółowo zarządzać projektami mającymi bezpośredni wpływ na poziom bezpieczeństwa Twoich kierowców.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .