Komercyjne wykorzystanie danych pojazdów ma dwa podstawowe cele: generowanie dochodu i redukcję kosztów. Jak można realizować te cele poprzez dane? O tym piszemy poniżej.

Mimo że producenci OEM (Orginal Equipment Manufacturer – pierwotny i oryginalny producent pojazdu) od kilku lat zbierają dane z pojazdów, niechętnie je udostępniali ze względu na delikatność komercyjną oraz europejskie prawo RODO. Być może też producenci pojazdów po prostu nie rozumieli wartości niektórych przetwarzanych danych. Z czasem jednak utworzyły się specjalne dyskursy w zakresie transportu, logistyki, mobilności i zintegrowanego zarządzania ruchem, których głównych źródłem napędowym są właśnie dane. Teraz nadszedł czasy aby informacje pochodzące z pojazdów, generowane przez kierowców oraz masę innych systemów zostały odpowiednio skategoryzowane i wykorzystane dla ogromnej biznesowej korzyści.

wykorzystanie danych w motoryzacji i transporcie

Różne rodzaje danych z pojazdu.

W artykule: Automotive Data Sharing, KPMG dzieli dane pojazdu na trzy różne typy: dane niezróżnicowane, dane zróżnicowane pod względem marki/pochodzenia i dane osobowe. W ramach tych trzech typów istnieje pięć podkategorii: dane dotyczące poprawy bezpieczeństwa ruchu, informacje dotyczące usług obejmujących wiele marek, dane dotyczące usług specyficznych dla marki, informacje do analizy komponentów i ulepszania produktów oraz dane osobowe. Przyjrzyjmy się im bardziej szczegółowo.

Typ 1: Zróżnicowane i nieoznaczone dane.

Dane te pochodzą z pojazdów i czujników w infrastrukturze transportowej, które mogą zapewnić korzyści społeczne, takie jak lepsze zarządzanie ruchem i bezpieczeństwo. Te zdefiniowane zestawy danych obejmują różnych producentów samochodów i składają się (zazwyczaj) z anonimowych danych pojazdu dla potencjalnych usług komercyjnych stron trzecich, takich jak informacje w pojeździe (temperatura, średnia prędkość, natężenie ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych i parkowanie na ulicy).

Oprócz władz publicznych i lokalnych dane te są przydatne dla komercyjnych stron trzecich, takich jak twórcy aplikacji i dostawcy usług na rynku wtórnym.

Typ 2: Oznaczone dane z pojazdów

Dane te pochodzą z czujników i komponentów w pojazdach. Takie dane mogą pomóc w określeniu warunków drogowych i środowiskowych, algorytmów oprogramowania i wielu danych silnika (działanie skrzyni biegów, dane siłownika, wydajność pompy paliwa, stan akumulatora, stan klocków hamulcowych itp.).

Oprócz producentów pojazdów informacje te są przydatne dealerom, filiom, dostawcom, partnerom, a zwłaszcza menedżerom flot, którzy chcą obniżyć koszty i usprawnić operacje. Udostępnienie tych danych wymaga uzgodnienia pomiędzy klientami indywidualnymi a uczestnikami zewnętrznymi. To w tym zakresie dostawcy usług telemetrycznych są w stanie usprawnić i maksymalnie wykorzystać możliwości tego sektora danych.

Cartrack Polska, jako wiodący i najczęściej wybierany dostawca usług telemetrycznych w Polsce, będący producentem systemu oraz urządzeń, doskonale zna potrzeby menadżerów flot i biznesowe realia prowadzenia biznesu, dlatego nasze usługi są elastyczne i rosną wraz z potrzebami klientów.

Typ 3: Dane osobowe

Są to dane, które pochodzą od kierowcy lub klienta (a w wielu przypadkach będą to jedno i to samo). Wymaga to identyfikacji indywidualnego użytkownika i pojazdu. Ten zestaw danych jest przydatny w przypadku usług lokalizacji pojazdów, profilowania ruchu, wykrywania prędkości, nawigacji, systemów informacyjno-rozrywkowych, stylu i zachowania jazdy, ustawień w samochodzie i tak dalej.

Informacje te mogą być wykorzystywane wyłącznie przez upoważnione strony, które posiadają indywidualną zgodę klienta i te upoważnione strony muszą przestrzegać najnowszych przepisów o ochronie danych.

inteligentne miasto iot maas cartrack - Wartość i znaczenie danych.

Możliwości generowania dochodu z danych pojazdu.

Carpooling, współdzielenie samochodów peer-to-peer, mobilność na żądanie i subskrypcje mogą być elementami MaaS, które wielu właścicieli flot i operatorów chce wykorzystać. Transformacja modelu mobilnośc, wywołana epidemią COVID-19 dodatkowo przyspieszyła i uwypukliła potrzeby związane z nowymi metodami zapewnienia pracownikom mobilności.

Ubezpieczenia to kolejny obszar, w którym technologia i dane umożliwiają korzystanie z nowych usług typu „pay-as-you-drive” i innych usług jako nowych możliwości generowania przychodów dla podmiotów w branży. Korzystając z technologii czarnej skrzynki, dostawcy technologii są w stanie dostarczać proaktywne powiadomienia, wykrywanie awarii, alarmy, zarządzanie wypadkami w ramach długo-, średnio- i krótkoterminowych polityk, które odpowiadają rynkowi MaaS.

W niedalekiej przyszłości zobaczymy dane z prowadzenia spostrzeżeń umożliwiających ukierunkowaną reklamę i promocje produktów, planowanie i optymalizację tras, monitorowanie użytkowania pojazdów i punktację. Nad takim rozwiązaniem już teraz pracują największe koncerny motoryzacyjne, a TU i leasingodawcy pilotażowo realizują projekty, których osią technologiczną jest waśnie wykorzystywanie danych  z pojazdu.

Możliwości obniżenia kosztów.

Możliwościami obniżenia kosztów floty są przede wszystkim usługi sterowane zapotrzebowaniem, takie jak: predykcja serwisowania, wczesne wykrywanie przywołań, odzyskiwanie po kradzieży, bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i monitorowanie stanu pojazdu. Wymagane są tutaj dane typu 1 i 2.

Zarządzanie flotą (lub zarządzanie flotą jako usługa), zarządzanie cyklem życia inżynieryjnego, badania i rozwój w oparciu o informacje pomogą zoptymalizować flotę, a tym samym obniżyć koszty. Telemetria i usługi typu BIG DATA od Cartrack Polska wpisują się w ten trend i zaspokajają potrzeby zarządców flot w zakresie optymalizacji kosztów oraz zarządzania ryzykiem na polu finansowym.

Energia i środowisko: monitorowanie/szkolenie stylu jazdy, zachęty i optymalizacja, monitorowanie i planowanie ładowania pozwolą zaoszczędzić pieniądze i przyniosą istotną wartość CSR (Corporate Social Responsibility). Wszystkie trzy rodzaje danych będą tutaj wymagane, ponieważ kierowcy będą musieli zostać zidentyfikowani, a zatem wymagana będzie ich zgoda.

Potencjał zmniejszenia kosztów floty i generowania dochodów przy użyciu danych z pojazdów jest atrakcyjny, ale wymaga strategii, planowania i współpracy z odpowiednimi partnerami biznesowymi. W tym zakresie nie ma drogi na skróty – im pewniejszego i bardziej stabilnego partnera biznesowego wybierzemy, tym lepsze wyniki finansowe i zarządcze uzyskamy.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .