Trendy w zarządzaniu flotą – rok 2021 z pewnością nie zapiszę się w Waszej pamięci jako łatwy, bezproblemowy i standardowy. Światowa epidemia COVID-19 oraz wywołane nią liczne perturbacje dotykają łańcuchy dostaw, gospodarkę oraz życie społeczne. Rok 2022 będzie nadal stał pod wielkim znakiem niepewności co do skutków koronawirusa. Dużym stresorem będzie również wojna na Ukrainie oraz perturbacje światowej gospodarki.
1. Problematyczne łańcuchy dostaw.
Wiele osób z branży flotowej odczuło skutki niedoborów w łańcuchu dostaw, od części zamiennych po zakupy pojazdów. Podczas gdy niektórzy skupili się na procesach składowania często używanych części, by ograniczyć zakłócenia w działalności. Inni w tym czasie wzmacniali konserwację zapobiegawczą (PM), by przedłużyć żywotność aktywów. Fabryki na całym świecie przeszły w stan hibernacji, co wydłużyło dostawy i spowodowało niepewność co do ceny pojazdów.
W tym roku problem nie zniknie. Niepewne dostawy komplikują floty i wpływają na budżet – używane auta drożeją, zamówione mogą kosztować więcej. Zaburzony łańcuch dostaw to również potencjalnie problem z serwisowaniem pojazdu. Standardowe usterki elektroniki mogą okazać się
Eksperci branżowi prognozują stopniową poprawę łańcucha dostaw w 2022/23. Niemniej jednak, problem ten może utrzymać się w branży przez wiele lat. Warto wciąż skupić się na magazynowaniu często używanych części. Jednocześnie sprawdzić historię konserwacji floty i plany serwisowania dla specjalistycznych lub rzadko spotykanych elementów, wymagających wymiany co 3-6 miesięcy.
Podobnie, jeśli rozważasz zakup pojazdu, zamów wcześniej i przygotuj się na potencjalne anulowanie Twojego zamówienia. Poszukaj alternatywnych ścieżek zapewnienia mobilności pracownikom – firmy Rent a Car oraz usługa wynajmu krótko i średnio terminowego mogą okazać się konieczną drogą.
2. Niepewne koszty paliwa.
Podczas gdy koszt paliwa prawie zawsze podlega niewielkim wahaniom, rok 2022 nie oferuje zbyt wielu przydatnych prognoz cenowych. Niedobory siły roboczej i łańcucha dostaw utrudniają amerykańskim firmom naftowym zwiększenie produkcji. Wskaźniki podróży wracają do poziomów przed pandemicznych, co utrudnia sprostanie wzrostowi popytu. Ponadto firmy naftowe obawiają się nadmiernej produkcji, jeśli popyt ponownie spadnie. To stawia branżę flotową w niepewnej sytuacji, ponieważ obecna nadwyżka ropy może początkowo obniżyć koszty paliwa, tworząc fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Jeśli produkcja ropy nie wzrośnie, możemy spodziewać się wyższych cen i możliwych niedoborów paliw. Z drugiej strony, jeśli popyt zostanie ograniczony w wyniku kolejnej fali pandemii, ceny paliw powinny pozostać względnie stabilne.
Ceny paliw od zawsze podlegają znacznym rynkowym fluktuacjom. Jednak wobec epidemii COVID-19 rynek paliw zmienił się trudno przewidywać i porównać z poprzednimi okresami. To, że ceny paliw będą się mocno zmieniać – to wiemy. Jednak to, w jakim kierunku i kiedy ceny będą się zmieniać – jest absolutną niewiadomą. Interwencjonizm polskiego rządu w sprawie zmian podatku akcyzowego i VAT sprawiają, że finalna cena surowca na stacjach maleje. Jednak zmiany te są kolejnym elementem utrudniającym analitykę oraz przewidywanie zmian kosztów.
Podczas gdy niektóre floty posiadają stacje paliw na miejscu, oszczędzając koszty i gromadząc zapasy. Menedżerowie flot mogą skorzystać z kart paliwowych, aby kontrolować zmienność kosztów. Ponadto karty paliwowe pomagają ograniczyć nadmierne wydatki na paliwo, niewłaściwe użycie i kradzież. Innym sposobem upewnienia się, że w pełni wykorzystujesz paliwo, jest optymalizacja trasy. Kierowanie kierowców na krótsze trasy, ograniczając skręty w lewo i omijając strefy budowy, obniża zużycie paliwa. Wykorzystanie narzędzi telemetrycznych Cartrack Polska to klucz do skutecznej gospodarki paliwowej.
Minimalizowanie ryzyka związanego z nieprzewidywalnymi cenami to wyzwanie. Nowoczesna technologia BIG DATA od Cartrack ułatwia zarządzanie i chroni budżety flotowe przed nadmiernymi wydatkami.
3. Zwiększony poziom elektryfikacji i ekologia – trendy w zarządzaniu flotą.
Zgodnie z danymi IBRM Samar, CEPiK i PSPA pod koniec 2021 roku po polskich drogach jeździło nieco ponad 40 000 zelektryfikowanych pojazdów z wtyczką: aut elektrycznych BEV i hybryd typu plug-in (PHEV). Z całej tej grupy auta zeroemisyjne stanowią około 48% puli. Warto podkreślić, że w 2021 roku nastąpił znaczący wzrost zainteresowania tym rodzajem napędu. Zarejestrowano wtedy prawie połowę wszystkich pojazdów „z wtyczką” w kraju.
W 2021 roku odnotowano rekordową sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV). Zaostrzanie przepisów dotyczących emisji sugeruje, że liczba pojazdów elektrycznych ponownie wzrośnie w 2022 roku. „Wśród sił napędowych stojących za elektryfikacją są interesy zrównoważonego rozwoju oraz władze unijne, krajowe i samorządy. Według Tima Baughmana, dyrektora generalnego Ford Pro na Amerykę Północną. „Klienci komercyjni zaczynają rozumieć, że pojazdy elektryczne są dobre dla biznesu, od redukcji emisji po zwiększenie zrównoważonego rozwoju, budowanie wartości marki, wzrost wydajności i 40% redukcję kosztów operacyjnych w odniesieniu do konserwacji”.
Wypożyczalnia Hertz podobno złożyła zamówienie na 100 000 Tesli, z czego połowę Uber zobowiązał się wynająć swoim kierowcom. Choć kupno lekkich pojazdów wydaje się prostsze, producenci OEM tworzą modele dla wielu branż – od budownictwa po transport długodystansowy.
Trendy w zarządzaniu flotą – redukcja emisji CO2.
Od 2022 roku samorządy w Polsce mają swobodę tworzenia Stref Czystego Transportu. Programy rządowe pod nadzorem NFOŚiGW umożliwiają zakup samochodów elektrycznych przez osoby prywatne i firmy (leasing). Co więcej, rządowy program dopłat objął od początku 2022 również infrastrukturę do ładowania, co z pewnością jeszcze bardziej zdynamizuje elektromobilność.
Warto już teraz zadbać o stabilnego, doświadczonego i godnego zaufania Partnera Biznesowego w zakresie elektromobilności we flocie. Wybór odpowiedniego dostawcy elektryfikacji floty to duże wyzwanie, z którym już należy zacząć się mierzyć.
Wobec rosnących nacisków ze strony Unii Europejskiej coraz więcej firm zaczyna kompleksowo podchodzić do tematu dekarbonizacji floty pojazdów służbowych. Rok 2022 minie nam również pod znakiem aktywnego projektowania procesów mających na celu redukcję emisji CO2 pochodzącą od aut firmowych. Warto sprawdzić nagradzane rozwiązania Cartrack Polska, łączące politykę proekologiczną z grywalizacją pracowniczą. To obniża ślad węglowy firmy i poprawia morale naszych kierowców. Program Cartrack EKODRIVING, który umożliwia zmniejszenie śladu węglowego firmowej floty, to najlepsza usługa flotowa 2021 w Plebiscycie Fleet Derby 2020.
4. Ciągłe niedobory siły roboczej.
Niedobór siły roboczej i problemy z utrzymaniem pracowników będą kolejnym trendem i wyzwaniem roku 2022. Mimo niskiego bezrobocia, pracownicy coraz chętniej zmieniają pracę dla lepszych perspektyw finansowych. Zmiany w zakresie polityki benefitowej oraz tworzenie wewnętrznych programów poleceń nowych kandydatów stają się odpowiedzią na rynek pracownika.
Dla zatrzymania i przyciągnięcia pracowników floty stosują różne zachęty, takie jak premie, równowaga między pracą a życiem dzięki planom. Jak i też dzięki dodatkowym świadczeniom lub skupienie się na zaangażowaniu pracowników. W utrzymaniu pracownika niebagatelna rolę odegra zapewnienie mu sprawnego narzędzia pracy i wysokiego poziomu mobilności.
5. Zautomatyzowane technologie w motoryzacji – trendy w zarządzaniu flotą.
W 2022 r. nastąpi wzrost liczby zarówno pojazdów autonomicznych od producentów OEM, jak i technologii rynku wtórnego pojazdów autonomicznych. Serwis samochodów autonomicznych, Cruise, nawiązał współpracę z GM w celu uzyskania w pełni funkcjonalnych pojazdów autonomicznych do końca 2022 roku. Tymczasem Ford i Argo AI planowali wprowadzenie komercyjnego pojazdu autonomicznego między 2021 a 2022 rokiem, opóźnienia były spowodowane pandemią.
Na rynku autonomicznej jazdy rozwijają się nowe technologie. Bosch prezentuje systemy parkowania bez użycia rąk, a Comma.ai oferuje jazdę poziomu 2 z monitorowaniem kierowcy. Pod koniec 2021 roku świat obiegła informacja, że Mercedes-Benz uzyskał pozwolenie lokalnych władz niemieckich aby użytkować Klasę S wyposażoną w najnowszą wersję Auto Pilota w sposób automatyczny (3 poziom autonomizacji) do 60 km/h na wybranych odcinkach niemieckich autostrad. To kolejny przełom i wskazanie jasnego kierunku – motoryzację będą napędzać komputery, dane i automatyzacja.
6. Zautomatyzowane procesy flotowe.
Automatyzacja nadal jest tematem na rok 2022, zwłaszcza w trendach zarządzania flotą. Oprogramowanie do zarządzania flotą zyskuje popularność dzięki automatyzacji, ulepszonej współpracy i mobilnym funkcjom komunikacji w czasie rzeczywistym. To kluczowe narzędzie usprawniające codzienne procesy.
Nawet outsourcing serwisu do dostawców zewnętrznych stał się łatwiejszy dzięki automatyzacji. To umożliwia skonsolidowane rozliczenia, cyfrowe zlecenia, komunikację w aplikacji oraz automatyczne zatwierdzanie. Fleet manager zmienia swoją rolę z administracyjnej do strategiczno-planistycznej. Taka transformacja wymusza lepszą kontrolę pracy i efektywniejsze analizowanie danych.
Szybkość i trafność podejmowanych decyzji są kluczowe z punktu widzenia ilości ryzyk jakimi musi zarządzać menadżer floty. Nowoczesne systemy BIG DATA oparte na SaaS to bezpieczne i skalowalne rozwiązanie. Pomogą zarządzcom floty stawić czoła wyzwaniom w 2022 roku. Nowoczesne systemy BIG DATA oparte o ideę SaaS to bezpieczne i skalowalne rozwiązanie, które pozwoli zarządcy floty sprostać nowym wyzwaniom w roku 2022. Kluczowe będą aspekty integracji pomiędzy różnymi systemami dostawców, a CRMem Twojej organizacji.
7. Szukanie oszczędności na szeroką skalę.
Rok 2022 rozpoczyna się z rekordowo wysoką inflacją, negatywnymi nastrojami społecznymi związanymi z epidemią i jej skutkami gospodarczymi. A także nową rzeczywistością podatkową. Pierwsze sygnały są niepokojące – wzrost cen towarów i usług oraz spadek rentowności wielu firm wymuszają poszukiwanie dróg do finansowej optymalizacji.
Aby uniknąć redukcji zatrudnienia i radykalnych działań wpływających na pracowników i biznes, warto dokładnie przeanalizować strukturę kosztów i MPKi. W 2022 roku kluczowym trendem będzie optymalizacja wydatków przy zachowaniu absolutnego bezpieczeństwa kierowców, ich mobilności oraz operacyjnej efektywności i zadowolenia.
Fleet manager będzie musiał skoncentrować się na znalezieniu narzędzi i metod do obniżenia kosztów stałych. Czyli takich jak składki ubezpieczeniowe, paliwo i utrzymanie. Ręczne wykonanie tego zadania jest niemożliwe. Wspieraj się doświadczeniem i wsparciem Partnerów Biznesowych, np. Cartrack Polska, aby skutecznie osiągnąć cele w zarządzaniu flotą w 2022 roku.
8. Duże znaczenie danych – trendy w zarządzaniu flotą.
Kolejnym trendem w technologii zarządzania flotą, którego kontynuacji można oczekiwać w 2022 r., jest zwiększona dostępność i znaczenie danych. Menedżerowie floty mogą zintegrować różne rozwiązania, takie jak GPS, telematyka, karty paliwowe oraz systemy ryzyka i bezpieczeństwa, z systemem CMS. To pozwoli na automatyczne raportowanie i konsolidację danych na jednym pulpicie nawigacyjnym. Takie integracje dostarczają kompletnego obrazu stanu aktywów, zachowania kierowców, produktywności oraz całkowitych kosztów operacyjnych, włączając ROI i inne punkty danych.
Dzięki dostępowi do większej ilości danych dzięki zautomatyzowanemu raportowaniu, menedżerowie floty mogą podejmować oparte na danych decyzje. Tymczasem poprawiając produktywność i zwiększając rentowność. Systemy telemetryczne BIG DATA, jak Cartrack, umożliwiają kompleksową analizę danych dotyczących floty pojazdów służbowych.
6 thoughts on “Trendy w zarządzaniu flotą na 2022/2023 rok.”
Comments are closed.