10 kluczowych czynników w budowaniu polityki bezpieczeństwa w międzynarodowej flocie.

Prezentujemy Wam tłumaczenie materiału Benjamina Uyttebroecka z Fleet Europe, który zawiera cenne wskazówki i tipy dotyczące budowania polityki bezpieczeństwa w car parkach o międzynarodowej strukturze. To skondensowane i dobrze ułożone zagadnienia, które każdy kto ma multinarodową flotę powinien znać. Do materiału dodaliśmy również nasz komentarz, jako swego rodzaju uzupełnienie wypisanych poniżej 10 faktorów.

Nikt nie jest przeciwny bezpieczeństwu, ale wprowadzenie skutecznej polityki bezpieczeństwa może być trudne. Wymieniamy 10 kluczowych zagadnień, aby zapewnienie bezpieczeństwa było czymś więcej niż jedynie jałową, aczkolwiek inspirująca rozmową.

W większości firm, niezależnie od tego, gdzie się znajdują, najprawdopodobniej najbardziej niebezpieczną czynnością, jaką pracownicy wykonują w ciągu tygodnia pracy, będzie jazda samochodem. Poziomy ryzyka mogą się nieznacznie różnić w zależności od kraju, ale koszty ludzkie i finansowe kolizji/wypadku są na ogół dramatyczne. Nic więc dziwnego, że wiele międzynarodowych korporacji buduje globalną politykę bezpieczeństwa car parku. Wdrażanie tak ambitnego planu i dokumentu jest trudne, ale na podstawie wdrożeń zakończonych sukcesem można wyciągnąć kilka zagadnień, które są wspólne.

1. Zrozumieć krajobraz floty

Każda firma jest inna i nie ma gotowych ogólnych zasad. Aby Twoja polityka była skuteczna, musisz zrozumieć, w jaki sposób używane są pojazdy i kto ich używa. Co ważne, jako fleet manager musisz doskonale znać strukturę firmy, kto może być decydentem w Twojej sprawie, kto pomoże Ci forsować Twój pomysł i kto powinien być zaangażowany w sprawę.

2. Zapewnij poparcie wyższego kierownictwa

Trwała i mocno zakorzeniona kultura bezpieczeństwa zaczyna się na szczycie hierarchii Twojej firmy. Każdy poziom zarządzania, od globalnego dyrektora generalnego po szefów krajowych firm i lokalnych menedżerów, musi wspierać zaangażowanie w bezpieczeństwo floty.

Jednocześnie kierowcy nigdy nie powinni wątpić w podejście firmy do tego aspektu. Wymagania operacyjne, np. liczba wizyt handlowych, ilość realizowanych dziennie zleceń itd., nie powinna kolidować z zasadami bezpieczeństwa.

3. Zbuduj uzasadnienie biznesowe

Globalny program bezpieczeństwa pochłonie czas i zasoby, dlatego przygotuj uzasadnienie biznesowe, aby ideowo wspierać inwestycję. I nie zapomnij skupić się na pozytywnych konsekwencjach bezpieczniejszego środowiska korporacyjnego zarówno dla pracowników, jak i dla samej firmy. Elementy w biznesie mogą obejmować korzyści finansowe wynikające z mniejszej liczby wypadków (niższe koszty napraw, tańsze ubezpieczenie, większa oszczędność paliwa, unikanie utraty wydajności i uszkodzenia ładunku); obowiązek opieki i zgodność z prawem; oraz szanowanie społecznej odpowiedzialności biznesu wobec pracowników i szerszej społeczności.

4. Przyjęcie podejścia zespołowego

Każdy dział w firmie musi przestrzegać odpowiedniej polityki bezpieczeństwa. Jest ona obecna w firmach niezależnie od działu floty. Dział HR ma wpływ na takie tematy jak kwalifikowalność, operacje, CSR. Firmy prowadzące działalność o podwyższonym ryzyku, jak podmioty z przemysłu naftowego czy wydobywczego będą miały dedykowane działy bezpieczeństwa, które powinieneś mieć na „swoim” pokładzie.

5. Zaakceptuj lokalne różnice

Ustanowienie jednego globalnego programu poprawy bezpieczeństwa jest skazane na niepowodzenie. Ale położenie solidnych podstaw, że bezpieczeństwo kierowców jest niezwykle ważne, i że decyzje biznesowe powinny to wspierać odgórnie, powinno być jednoczącym, globalnym tematem. Nadrzędne zasady, cel i styl powinny być takie same, niezależnie od położenia geograficznego.

Różnice w lokalnych realiach wymagają jednak polityki bezpieczeństwa, która pozwala na różne aspekty techniczne. Na przykład kierowcy, którzy muszą jeździć po polnych drogach na odludziu Australii lub w wiejskich częściach Afryki, mogą skorzystać ze szkolenia z jazdy terenowej. Osoby poruszające się tylko w przestrzeni zurbanizowanej, lub pokonujące tysiące kilometrów miesięcznie po autostradach muszą otrzymać zupełnie inne wsparcie.

Należy również wziąć pod uwagę inne różnice, takie jak warunki drogowe, zachowanie innych kierowców, postępowanie organów ścigania oraz lokalne podejście do korzystania z telefonu komórkowego i prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu.

6. Użyj technologii

Systemy telematyczne dostarczają menadżerom flot dane o zachowaniu podczas jazdy i można je uzupełnić kamerą samochodową, która rejestruje to, co dzieje się przed pojazdem, a nawet drugą kamerą rejestrującą kierowcę. Istnieją również sposoby blokowania smartfonów, gdy pojazd jest w ruchu.

Technologia może pomóc zmniejszyć liczbę wypadków, co z kolei prowadzi do niższych kosztów naprawy uszkodzeń. Ogólnie rzecz biorąc, firmy wdrażające telematykę odnotowują silny spadek szkód i incydentów przekroczenia prędkości, co wyjaśnia uzasadnienie biznesowe. Jednak komunikacja i odpowiedni regulamin są niezbędne, jeśli firma chce uniknąć oskarżeń o Wielkiego Brata z rodem z powieści Orwella „1984”.

7. Szkól swoich kierowców

Szkolenie kierowców powinno dotyczyć problemów behawioralnych, zwiększać umiejętności prowadzenia pojazdu w defensywie i zachęcać ludzi do prowadzenia pojazdów elektrycznych. Twoi kierowcy już wiedzą, jak obsługiwać swój pojazd, ale czy wiedzą, jak to zrobić bezpiecznie i zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju?

Szkolenie kierowców może być oferowane online, w coachingu jeden na jednego, lub w sesjach grupowych. Dedykowane firmy technologiczne oferują również krótkie moduły w smartfonach kierowcy, które są w czasie rzeczywistym powiązane z zachowaniem kierowcy.

8. Marchew się nie klei

Kierowcy muszą wziąć czynny udział w tym procesie, a nagradzanie za dobre zachowanie jest bardziej produktywne niż karanie za słabą wydajność. Kierowcy muszą zrozumieć, że program bezpieczeństwa ma na celu ich ochronę, a nie prześladowanie. Ustal mierzalne cele, takie jak poprawa zużycia paliwa (dzięki łagodniejszemu stylowi jazdy) lub ograniczenie przypadków gwałtownego przyspieszania i hamowania (na podstawie danych telematycznych). Niektóre firmy prowadzą tabele ligowe, które nagradzają najlepszych kierowców.

9. Wybierz bezpieczniejsze pojazdy

Pojazdy w Europie zazwyczaj spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa, a pojazdy w Azji i Ameryce Południowej są teraz często lepiej wyposażone, nawet jeśli nadal mogą nie obejmować wszystkich opcji bezpieczeństwa. Globalny program oceny nowych samochodów zachęca kupujących flotę do wybierania pojazdów, które mają „pięć gwiazdek”. W Europie norma oceny bezpieczeństwa samochodów Euro NCAP dotyczy również bezpieczeństwa pieszych i technologii wspomagających kierowcę. Jest ku temu powód, więc uwzględnij te parametry w benchmarkingu swojego pojazdu.

10. Brak linii mety

W programie zarządzania ryzykiem nie ma mety. To ciągła kampania mająca na celu zmniejszenie ryzyka i utrzymanie bezpieczeństwa jako najwyższego priorytetu w kulturze korporacyjnej. Wykorzystaj wszystkie dostępne dane do pomiaru skuteczności polisy i staraj się zmniejszać liczbę kolizji i roszczeń, zarówno lokalnie, jak i globalnie.

Oryginalny tekst, źródło (KLIKNIJ)

Telemetria to system wielozadaniowy

Efektywne zasady wdrożenia polityki bezpieczeństwa muszą wynikać z zaangażowania top managementu i być skorelowane z DNA firmy. O tym jak przekonywać do swoich racji i jak angażować innych współpracowników w nowe projekty wdrożeniowe już pisaliśmy, jednak z perspektywy bezpieczeństwa, jako dostawca nowoczesnych narzędzie telemetrycznych, które obecnie dbają i modelują zachowania ponad 1 100 000 pojazdów na całym świecie, stanowczo zachęcamy aby nie tylko budować szczelne dokumenty sankcjonujące dane tematy, finansować auta o najlepszych systemach wspomagających, ale i inwestować w technologię monitoringu. Zadaniem takich produktów jakie dostarcza Cartrack Polska jest nie tylko modelowanie zachowań i budowanie pozytywnych reakcji za kierownicą, ale dostarczenie potężnego oręża analitycznego każdemu działowi floty, jakie będzie go używało. Cartrack, najchętniej wybierany dostawca usług telemetrycznych w Polsce, działa w międzynarodowych środowiskach i wspiera firmy nie tylko w respektowaniu polityki bezpieczeństwa, ale pomaga wydajniej wykorzystywać firmowe mienie dzięki rozbudowanemu systemowi raportowania, wsparciu analityków i niezwykle elastycznej i mobilnej ścieżce komunikacji i technicznego wsparcia.

Fleet Europe bardzo dobrze wskazuje kluczowe zmienne międzynarodowej polityki bezpieczeństwa. Telemetria jest tutaj niezastąpiona, a jej użyteczność – niepodważalna. Dobrze wybrany dostawca rozwiązań monitoringu floty może pomóc realizować cele na poziomie floty krajowej i międzynarodowej, w tym projekty ujęte w zbiorze „bezpieczeństwo”. Nie zapominajmy jednak, że nowoczesna telemetria potrafi również być narzędziem pracy menadżerów działów sprzedaży, dyrektorów finansowych i działów księgowych, oraz może dostarczać wizerunkowe, komunikacyjne i marketingowe paliwo dla departamentów personalnych, CSRowych i marketingowych/PRowych.