Zgodnie z unijnymi dyrektywami i pakietem Fit For 55 po 2035 w Europie nie będzie możliwości rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi. Jako nowe kupimy wyłącznie auta elektryczne lub wodorowe – o zerowej emisji CO2. Dekarbonizacja motoryzacji rozpędza się, a redukcja emisji CO2 w Twojej flocie musi przyspieszyć.
Dekarbonizacja to jeden z kluczowych procesów jakie decydenci flotowi muszą brać pod uwagę w rozwoju biznesu. Oto kilka kluczowych wskazówek jak można wspierać redukcję emisji CO2 we flocie tu i teraz:
Ogranicz emisję CO2 we flocie dzięki telemetrii BIG DATA od Cartrack.
Najbardziej efektywną metodą dekarbonizacja floty jest inwestycja w rozbudowane systemy monitoringu pojazdów GPS zawierające moduł ECODRIVING. Cartrack od ponad 14 lat rozwija autorskie systemy, które optymalizują koszty i procesy biznesowe. Nasze rozwiązania wspierają proces dekarbonizacji, wobec ponad 1 750 000 pojazdów na całym świecie.
Program Cartrack ECODRIVING wraz z aplikacją Cartrack DRIVER APP stanowią kompletny moduł pozwalający profilować kierowców. Po drugie pozwalają wprowadzać i zarządzać rozbudowana polityką bezpieczeństwa użytkowników pojazdów służbowych oraz dekarbonizacji. Technologia telemetryczna Cartrack pozwala nie tylko lokalizować pojazd za pomocą technologii GPS, ale i w skalowalny sposób prowadzić zaawansowane projekty ekologiczne w obrębie firmowego car parku.
Nagradzany Program Cartrack ECODRIVING wraz z aplikacją dla kierowcy DRIVER APP pozwalają prowadzić biznesową (g)rywalizację, której celem jest modelowanie i trwała zmiana nawyków kierowców. Program Cartrack ECODRIVING monitoruje i w przejrzysty sposób prezentuje dane dotyczące szeregu monitorowanych parametrów jazdy. Parametry te mają wpływ na bezpieczeństwo użytkowników pojazdu, ilość spalanego paliwa oraz poziom emisji CO2. W połączeniu z systemem monitoringu GPS floty Program Cartrack ECODRIVING pozwala w sposób zaplanowany redukować emisję CO2. Co więcej, elementy te pozwalają również poprawiać styl jazdy kierowców.
Dekarbonizacja poprzez tankowanie lepszej jakości paliwa.
Czy warto płacić więcej za paliwa premium? to często zadawane pytanie. Tego typu paliwa zawierają aktywne środki czyszczące do usuwania brudu z silnika, co powinno poprawić wydajność paliwa i zmniejszyć emisje. Niektórzy kierowcy mogą nawet zauważyć wzrost wydajności ich pojazdu.
Wyniki różnią się w zależności od marki, modelu i wieku pojazdu, sposobu prowadzenia samochodu i rodzaju podróży. Warto przetestować to rozwiązanie, a dzięki monitoringowi GPS floty zweryfikować w sposób rzetelny i matematyczny wyniki.
Regularna wymiana oleju jako element redukcji emisji CO2 we flocie.
Olej silnikowy to siła napędowa Twojego pojazdu: płyn, który smaruje, czyści, chłodzi i zapobiega zużyciu. Musi być wymieniany w regularnych odstępach czasu, aby samochód działał z optymalną wydajnością.
Sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu zalecane okresy międzyobsługowe i upewnij się, że regularnie sprawdzasz poziom oleju silnikowego i uzupełniaj go zgodnie z wytycznymi producenta. System GPS floty wspiera Cię i w tym elemencie. Co więcej monitoring komputera pokładowego pozwala alertować bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za utrzymanie floty wszelkich błędów i wskazań elektroniki pojazdu. Dzięki utrzymaniu odpowiedniej jakości smarowania silnika i używaniu rekomendowanych przez producentów środków smarnych pojazd emituje mniejsze zanieczyszczenia.
Filtr powietrza a dekarbonizacja.
Kiedy filtr powietrza jest zatkany, przepływ powietrza do silnika jest ograniczony. W konsekwencji to może prowadzić do wielu problemów z jego sprawnością i wydajnością. Pamiętaj – przeciętny osobowy pojazd flotowy w Polsce pokonuje średniorocznie 30 000 km. Co więcej – dostawczy – 40 000 km, a ciężarowy – nawet do 200 000 km.
Jeśli silnik nie może oddychać, nagromadzą się osady, powodując przedwczesne zużycie. Ponownie sprawdź zalecane okresy międzyobsługowe, aby uzyskać optymalny czas wymiany filtra. Mimo wszystko bądź przygotowany na częstszą ich wymianę, jeżeli Twoje pojazdy cały czas operują w wielkich aglomeracjach. Tego typu działanie sprzyja szybszemu zużyciu filtrów. Sprawność układu dolotowego i filtrów również ma wpływ na sposób w jaki redukujesz emisję CO2 w swojej flocie.
Weryfikacja ciśnienia w oponach jako element programu dekarbonizacji floty.
Bądź szczery, jak często sprawdzasz ciśnienie w oponach? Według Michelin opona traci około 1 psi (0,076 bara) miesięcznie. Jednak są inne czynniki mogą przyspieszyć ten proces (np. drastyczne zmiany temperatur w trakcie jednej podróży).
Niskie ciśnienie w oponach zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2. Po wtóre niedopompowanie opony o 20% zmniejsza oszczędność wynikającą z użytkowania bardzo dobrych jakościowo opon. Sprawdź ciśnienie w oponach zgodnie z zaleceniami producenta lub przynajmniej raz w miesiącu. Podczas wymiany opon rozważ wybór opon o niskim oporze toczenia, wszystkie sprzedawane opony mają etykietę UE zawierającą te informacje. Finalnie różnica na spalaniu wynikająca z nieodpowiedniej konserwacji ogumienia może wynieść nawet 0,5 litra paliwa na 100km.
I w tym przypadku systemy monitoringu GPS auta są pomocne. Usługi Cartrack gromadzą, kategoryzują i alertują w razie gdy ogumienie w naszej flocie wyposażone jest w elektroniczne czujniki ciśnienia. Dzięki temu możemy informować kierowców o potrzebie zmiany ciśnienia w ogumieniu. Finalnie to przekłada się wprost na ekonomię jazdy i mniejszą emisję CO2.
Zarządzanie klimatyzacją w pojeździe może obniżyć emisję CO2.
Wszyscy lubimy ustawiać temperaturę w kabinie na „idealną”. Jednak korzystanie z klimatyzacji sprawia, że silnik pracuje ciężej, co zwiększa emisję spalin. Są to co prawda niewielkie zmiany obciążeniowe. Na pewno jest to jednak kolejny element, który ma wpływ na poziom emisji CO2. W konsekwencji i ten element ma wpływ na proces dekarbonizacji.
Jakie są zatem dobre praktyki w tym przypadku? Zalecamy wyłączenie klimatyzacji na kilka km przed dotarciem do celu, ponieważ system umożliwi dalszą cyrkulację chłodnego powietrza przez wentylatory. Pamiętaj, aby używać systemu klimatyzacji przynajmniej raz w tygodniu, aby zapobiec kosztownym naprawom w dalszej kolejności.
Jednak korzystanie z systemu klimatyzacji pojazdu może być bardziej ekonomiczne niż jazda z opuszczonymi szybami. Dzieje się tak ponieważ powoduje to zwiększony opór pojazdu, zwiększając zużycie paliwa i emisje CO2.
Zmniejsz pracę na biegu jałowym na postojach.
Czas bezczynności silnika to czas pozostawienia pojazdu z włączonym zapłonem, nawet gdy samochód jest zaparkowany lub utknął w korku. Ogranicz czas pracy na biegu jałowym, rozgrzewając silnik i kabinę podczas jazdy, a nie przed wyruszeniem w drogę.
Podobnie, jeśli prawdopodobnie czekasz dłużej niż 10 sekund, ale na pewno dłużej niż minutę, wyłącz silnik. To przekłada się na redukcję spalania i wpływa na poziom dekarbonizacji floty. Jest wielu sceptyków tej metody, którzy twierdzą, że system start-stop negatywnie wpływa na żywotność rozrusznika. Pamiętajmy, że badania tego w żaden sposób nie potwierdziły.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, 10 sekund na biegu jałowym marnuje więcej paliwa niż ponowne uruchamianie pojazdu, który powoduje wtrysk kontrolnej ilości paliwa do silnika. Warto o tym pamiętać. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w system stop-start, upewnij się, że jest on włączony i rekomenduj to swoim kierowcom. Zwróć uwagę na fakt, że i w tym przypadku systemy GPS do flot, pozwalają na monitoring włączenia tej funkcji. Co więcej, systemy GPS usprawniają również komunikację wobec kierowców w tym temacie.
Dekarbonizacja dzięki optymalizacji tras pojazdów flotowych.
Dojazd z punktu A do B nie zawsze musi się odbywać po tej samej, dobrze znanej trasie. Wykorzystanie systemu GPS do monitoringu pojazdów pozwala planować i realizować podróże zgodnie z wytycznymi systemu o dużej precyzji.
Ponownie, i tutaj system lokalizacji GPS auta pozwala również na lepsze planowanie i zarządzanie trasami użytkowników pojazdów służbowych. Efektywniejsze dostawy, obsługa i serwis są możliwe. Dzięki skróceniu czasu na dojazd poprawi się nie tylko jakość świadczonych usług, ale i obniżona zostanie ilość spalanego paliwa i zużycia pojazdu. Co więcej, system monitoringu GPS pojazdu pozwala na bardzo rozbudowane raportowanie i analizowanie danych w czasie. To z kolei w drastyczny sposób może zwiększyć efektywność procesów flotowych. Dekarbonizacja, dzięki technologii, jest na wyciągnięcie ręki.
Dekarbonizacja firmowej floty może być realizowana na wiele sposób. Proces redukcji emisji CO2 nie zawsze musi oznaczać wymianę floty na samochody zeroemisyjne (elektryczne lub wodorowe). Finalnie ten element to domknięcie całego procesu neutralności klimatycznej samochodów flotych. System GPS dla flot od Cartrack Polska pozwala na wiele sposób realizować proces zmniejszania emisji CO2 i dekarbonizacji we flocie. Wypełnij poniższy formularz aby dowiedzieć się więcej o korzyściach systemu Cartrack dla Twojego biznesu i floty: