System geolokalizacji jest jedną z kluczowych funkcjonalności współczesnych systemów telemetrycznych. Określenie położenia monitorowanej jednostki z dokładnością nawet do niespełna 1 metra jest kluczowe z punktu widzenia efektywnego działania całego narzędzia i idei całego ekosystemu narzędzi monitoringu. Jak od strony makro technologicznej działa system GPS?

GPS to skrót od angielskiego zwrotu Global Positioning System, co w tłumaczeniu oznacza globalny system pozycjonowania. Technologie tą pod swoją kuratelą ma USA, a konkretnie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. GPS składa się obecnie z 31 satelitów znajdujących się na średniej orbicie okołoziemskiej, tj. w przestrzeni pomiędzy 3000 a 30000 km nad powierzchnią ziemi. Satelity systemu pozycjonowania krążą mniej więcej na wysokości 20-21k km nad powierzchnią naszej planety. System ten jest i pozostanie darmowy. Projekt systemu GPS wystartował w USA w 1973 roku osiągając swoją pełną „moc przerobową” w 1993 roku. Najnowsza technologia i najświeższa jak dotąd wersja systemu, która datowana jest na rok 2000, pozwala lokalizować obiekty z bardzo dużą dokładnością.

Zasada działania polega na wysłaniu przez nadajnik (urządzenie na ziemi) fali elektromagnetycznej w stronę systemu satelit. Pozycjonowanie odbywa się na podstawie odbicia sygnału oraz długości powrotu fali z odbiornika (satelity) do odbiornika (urządzenia jak zegarek, telefon, system Cartrack w Twoim samochodzie). Aby urządzenie znajdowało się „w zasięgu” musi być odpowiednio skomunikowane przynajmniej z 3 satelitami na raz – wtedy mówimy o lokalizacji 2D (bez podania wysokości). Gdy obiekt chcemy identyfikować w perspektywie 3D konieczna jest komunikacja minimum z 4 urządzeniami ze średniej orbity okołoziemskiej.  Z uwagi na ruch rotacyjny ziemi, oraz orbitowanie satelit, nasze urządzenie cały czas zmienia satelity które odbierają i odpowiadają na jego sygnał.

Każdy z satelitów wyposażony jest w zegar atomowy i wraz z siecią nadajników naziemnych stanowią pełny ekosystem oplatający całą kulę ziemską. System ten określa zatem nie tylko lokalizację ale i niezmiernie precyzyjny czas, zgodnie z systemem zegarów operujących w każdej satelicie.

GPS to dopiero podstawa

Po tym technologicznym opisie procesu w ramach którego funkcjonuje globalny system lokalizacji (GPS) należy również mieć świadomość, że za problemy z sygnałem, jego niestabilnością lub brakiem zasięgu powiązania z satelitami przeważnie nie stoi dostawca/producent sprzętu którego używamy. Odbiornik ma problemy wysłaniem fali elektromagnetycznej w momencie gdy „nie widzi”satelity. Brak sygnału GPS może być spowodowany złymi warunkami atmosferycznymi (np. ogromnym zachmurzeniem), podróżą w terenie który odbija wysyłane fale lub uniemożliwia ich skuteczny powrót (wąskie przesmyki skalne, tunele, bardzo skomplikowane ukształtowanie terenu, niezwykle gęsty las). Problemem może być również poziom baterii samego nadajnika – słaby sygnał kierowany w stronę satelit może być zatrzymywany nawet przez budynki. Nadajniki GPS z samej zasady są mało awaryjnie i niezbyt skomplikowane, dlatego czasem po prostu należy poczekać aż znajdziemy się w zasięgu dostatecznej liczby satelit lub znajdziemy się w regionie, który jest bardziej przyjazny dla emitowanych przez urządzenie fal elektromagnetycznych.

Niezależnie od tego czy chcesz monitorować położenie oraz szereg parametrów użytkowych jednego, 10, 100 a nawet 1000 pojazdów – wnikliwie weryfikuj rynek, wybierając nie w oparciu o click-bytowe hasła reklamowe, opierające zachęty konsumencie o niską cenę i zestawy „zrób to sam”, a kieruj się bardziej renomowanymi dostawcami z międzynarodową reputacją. Znajdź dostawców, którzy elastycznie prowadzą biznes, przez co nie musisz dopasowywać do nich godzin swojej pracy w kontekście obsługi, instalacji czy serwisowania. Upewnij się, że w jednej abonamentowej cenie masz nie tylko użytkowanie urządzenia, ale i dostęp do specjalistycznych porad, analitycznych zestawień i możesz tak samo rozwijać sam system, jak rozwijasz swoją firmę. Nie kupuj kota w worku, albo tego sztucznie reklamowo podpudrowanego. Wybieraj świadomie

Pamiętaj, że sama lokalizacja to jedynie jedna z kluczowych opcji każdego systemu telemetrycznego, który realnie może wpłynąć na kontrolę wydatków w firmowej flocie i modyfikację zachowań kierowców. Technologia, którą oferuje Cartrack Polska, najczęściej wybierany dostawca usług telemetrycznych w Polsce, to potężny konglomerat analityczny, który pomaga w rewizji kosztów i wspiera w pracy nie tylko osobę odpowiedzialną za firmowy car park, ale i kierowników oraz dyrektorów handlowych, działy księgowości i administracji. Systemy monitoringu pojazdów są również niezwykle wartościowym źródłem danych i narzędzi dla departamentów HR oraz CSR w wielu firmach. W czasach większej koncentracji na analizie zasadności wszelkich wydatków warto koncentrować swoją uwagę na kompleksowych rozwiązaniach w każdym obszarze zakupowym.


Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .