Jakie będą trendy w motoryzacji? Epidemia COVID-19 trwa już ponad 2 lata, i co kilka miesięcy znacząco nas zaskakuje nowymi wariantami wirusa. Rządy i organizacje centralne bardzo mocno dywersyfikują przepisy, a nastroje społeczne są coraz bardziej napięte. Jeszcze nie można mówić o post epidemicznym świecie. Aczkolwiek ostatnie 20 miesięcy daje nam bazę do wypracowania przewidywanych trendów w motoryzacji na 2022/23 i dalej.
Najważniejsze trendy w motoryzacji, które pojawiły się, lub znacząco przyspieszyły, z uwagi na epidemię koronawirusa.
Dane jako paliwo XXI wieku, przejście od „konie mechanicznego” do „mocy obliczeniowej”:
dane jako usługa będą rosły po COVID-19. Nieustanna koncentracja niemieckich i japońskich producentów samochodów na mocy może wkrótce okazać się niezgodna z wymaganiami nowej architektury cyfrowej pojazdów.
Poziom autonomii 2.5:
Covid wykoleił plany przejścia z poziomu 2 na poziom 4 autonomii pojazdów. Producenci samochodów rozważają teraz dwa rozbieżne podejścia. Po pierwsze strategię Tesli, która ma na celu połączenie technologii opartych na kamerach, aby przejść na poziom 5. Po drugie strategię postępowania z ostrożnością. Ma ona na celu utrzymanie poziomu 2,5 przez pewien czas przed awansem do poziomu 4. Trwa również wieczna debata na temat rozwoju i wdrażania.
Wstrząs na rynku flotowym:
Zazwyczaj rynki flotowe zawsze zyskiwały w okresie recesji. Tym razem może być trochę inaczej. Upadek Hertza jest symptomem spadku rynku. Ulgi samochodowe mogą zostać obniżone (płace) przez korporacje, co ucierpi na lukratywnym rynku floty korporacyjnej, zwłaszcza w segmencie premium. Przebłysk nadziei pojawi się w postaci wzrostu prywatnych dzierżaw oraz rosnącego zainteresowania wynajmem krótkoterminowym.
Rozwój usług subskrypcyjnych:
W tym zakresie widzimy dwa trendy: po pierwsze, od segmentu premium do większej oferty segmentu wolumenowego, a po drugie, od modeli opartych głównie na miastach do modeli bardziej ogólnokrajowych. Modele oparte na jasnych ramach czasowych kontraktu będą zyskiwać na popularności. Ich elastyczność i przystępność do obecnych czasów jest bardzo duża.
Gen Z jako nabywcy samochodów:
Dużym wyzwaniem dla firm samochodowych będzie wiek klientów Gen Z. Ten trend będzie zauważalny w krajach takich jak Chiny, Indie i Arabia Saudyjska, które mają młode populacje. Tak samo w Stanach Zjednoczonych, gdzie proces nabywania samochodu odbywa się w znacznie młodszym wieku. Producenci samochodów będą zmuszeni tworzyć zróżnicowane strategie ukierunkowane na generację Z. Podczas gdy specjalne modele oparte na technologiach łączności będą zaprojektowane tak, aby odpowiadały preferencjom klientów pokolenia Z.
Trendy w motoryzacji – poznaj kolejne nasze typy rozwoju sektora.
Społeczeństwo heterogeniczne jako klient:
Era post Covid, polaryzacja społeczna pod względem wieku, płci, dochodów, a nawet linii politycznych będzie się nasilać. Stwarza to poważne wyzwanie dla firm samochodowych, które dotychczas przodowały w segmentacji i podsegmentacji zarówno samochodów, jak i klientów. Prawdziwym wyzwaniem nie będzie teraz budowanie większej liczby modeli, ale większa personalizacja. Dobrą wiadomością jest to, że nowe cyfrowe rozwiązania IoT mogą właśnie to umożliwić realizację tego celu. W rezultacie firmy samochodowe pracują nad tym, co nazywamy „transformacją klienta”. W istocie tworzą spersonalizowane rozwiązania cyfrowe w ramach zarządzania cyklem życia pojazdu przez klientów.
Przyszłość pracy:
W miejscu pracy zobaczymy przejście od pracy w biurze do pracy w domu. To spowoduje zmniejszenie liczby kilometrów dojazdów do pracy i przesunięcie roli samochodu z dojazdów codziennych na weekendowe wypady oraz przejazdy. To stanowi wyzwanie dla firm samochodowych zależnych od dużych przebiegów związanych z dojazdami do pracy. Takie trendy ponownie będą wyzwaniem dla firm samochodowych. Ponieważ w dużej mierze są uzależnione od dużych przebiegów powodowanych dojazdami do pracy. Kolejną konsekwencją mniejszej liczby dojazdów do pracy będzie niższa sprzedaż na rynku wtórnym oraz rosnąca rola MaaS.
Manifestacja luksusu w „cyfrowych” funkcjach pojazdu:
Spodziewać się możemy, że sprzedaż luksusowych pojazdów spadnie o 30-35% w perspektywie krótkoterminowej. Po czym stopniowo wzrośnie w perspektywie średnio- i długoterminowej. W tym momencie luksus wymyśli się na nowo, manifestując się jako „cyfrowe” doświadczenia.
Samochody jako punkty zdrowia:
Wbudowane, zakupione i przesyłane funkcje przekształcają samochód w centrum zdrowia, dobrego samopoczucia. Nowe funkcje, takie jak jonizatory i ozonatory, które oczyszczają powietrze w pojeździe. A także samoczyszczące powierzchnie samochodów, staną się standardową ofertą w samochodach. Środowisko samochodów zacznie być prezentowane jako azyl od nasyconego bakteriami środowiska zewnętrznego.
Samochody jako element rozwiązań Connected Living:
Samochody staną się integralną częścią rozwiązań Connected Living. Rozpoznawanie głosu i osobiści asystenci. W połączeniu z wprowadzeniem 5G w niedalekiej przyszłości, połączą pojazd z domem, pojazd z pojazdem i pojazd ze wszystkim.
Car As A Marketplace:
w przyszłości wszystko związane z usługami mobilności na trasie będzie dostępne za pośrednictwem samochodu. Technologie umożliwią przekształcenie samochodów w rynki, umożliwiając konsumentom robienie dosłownie wszystkiego — tankowanie, kupowanie usług, płacenie za przejazdy. uzyskiwanie funkcji na żądanie (FoD) i wiele więcej — w komforcie i wygodzie swojego samochodu.
Platformy Connected Car IoT:
Podobnie jak telefony komórkowe, systemy operacyjne staną się standardem w samochodach. Będzie to kluczowy sposób osiągnięcia zróżnicowania w przyszłości. Spodziewamy się, że do 2025 r. konsumenci na rynkach wschodzących i rozwiniętych będą mieli do dyspozycji ponad 100 funkcji, z obecnych mniej niż 40, w większości samochodów z wyższej półki.
Światowa gospodarka z dwiema prędkościami:
globalnie sprzedaż samochodów wzrośnie znacznie szybciej w Chinach i USA niż w UE i Indiach. Po 21 miesiącach ciągłego spadku, chiński przemysł samochodowy faktycznie rósł w kwietniu i maju 2021. W Rosji i Europie Wschodniej mogą pojawić się nowe gorące punkty wzrostu. Polska trwa ponad Europejskimi trendami – rok 2021 UE skończyła spadkiem rejestracji na poziomie 2-3%. Podczas gdy nasz krajowy rynek urósł o 4% w stosunku do 2020 roku.
Wzrost strategii rozwoju produktów Lean, dywersyfikacja łańcuchów dostaw:
Kryzys Covid ujawnił nadmierne uzależnienie branży motoryzacyjnej od chińskich dostawców części, zwłaszcza na rynku pojazdów elektrycznych (EV). Gdy firmy samochodowe ponownie przyjrzą się swoim łańcuchom transportowym, ocenią one ponownie używane i współdzielone części pod kątem opracowywania nowych produktów. Możemy również zobaczyć, jak firmy samochodowe ograniczają i konsolidują liczbę wersji wyposażenia, wariantów i układów napędowych. Dywersyfikacja łańcucha dostaw otworzy możliwości dla krajów takich jak Indie i Meksyk. Tymczasem Brexit i inne protekcjonistyczne polityki gospodarcze będą w przyszłości faworyzować onshoring zamiast offshoringu.
W którą stronę zmierza motoryzacja? Kolejne trendy analityków Cartrack Polska.
Online To Boom:
Jesteśmy już w trakcie zmiany paradygmatu z offline na online. Sprzedaż nowych i używanych samochodów oraz usługi związane z pojazdami staną się platformą/cyfrową platformą. Producenci OEM przeprojektują strategię cyfrowej sprzedaży detalicznej w związku z transformacją funkcji niższego szczebla w samochodach.
Gospodarka o obiegu zamkniętym, innowacje w przemyśle motoryzacyjnym i zerowa emisja CO2:
Covid będzie impulsem dla inicjatyw producentów samochodów w zakresie absolutnej dekarbonizacji produkcji. Firmy samochodowe bardzo dobrze spisały się pod względem budowy fabryk neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Tak samo jak dążenia do zerowej liczby ofiar śmiertelnych czy opracowywania samochodów o zerowej emisji. Ale to, co teraz widzimy, to włączenie praktyk użytkowania i ponownego wykorzystania – zasady „projektowania do demontażu” – na samym etapie projektowania. Takie praktyki gospodarki o obiegu zamkniętym zakotwiczą przejście w kierunku neutralności klimatycznej producentów pojazdów.
Odrodzenie rynku samochodów używanych:
W środowisku, w którym wartość jest najważniejsza, rynek samochodów używanych odnotuje silny powrót. Wyceny firm używanych samochodów są na najwyższym poziomie, podczas gdy ceny aukcji używanych samochodów rosną. W międzyczasie zobaczymy duże przejście do modeli używanych samochodów na rynku cyfrowym.
Covid mógł wytrącić przemysł motoryzacyjny z właściwej ścieżki dynamicznego rozwoju. Dało to jednak producentom samochodów nieoczekiwaną okazję do introspekcji i zapoznania się z najbardziej wpływowymi pomysłami i trendami, które będą kształtować ich przyszłość w nadchodzącej dekadzie. Motoryzacja jest na bardzo wyboistej drodze, jednak dzięki posiadanej wiedzy i technologii, nie jest to droga bez wyjścia.
One thought on “Kluczowe trendy w motoryzacji w post epidemicznym świecie.”
Comments are closed.