Dookoła nieustannie mówi się o cięciu kosztów, optymalizacji, redukcji nakładów finansowych ponoszonych w związku z użytkowaniem pojazdów firmowych. Na rynku jest jednak bardzo dużo firm, których sytuacja finansowanie nie pogorszyła się wskutek pandemii koronawirusa, a czasem – wręcz poprawiła.

Nie taki diabeł straszny jak go malują.

Pod koniec września jedna z trzech największych agencji ratingowych Fitch utrzymała ocenę Polski na stabilnym poziomie A- (7 z 20). Eurostat na początku października podał, że bezrobocie w Polsce jest jednym z najniższych w całej Europie po 8 miesiącach tego roku – 3,1%! Niższym bezrobociem legitymują się jedynie Czesi (2,7%), a to mocne gospodarki jak Hiszpania, Francja, Włochy czy Niemcy mierzą się z rosnącym wskaźnikiem ludzi bez stałego zatrudnienia (nawet ponad 10%!). Na dodatek prognozy ekonomistów mówią, że Polska szybko odrobi straty w PKB, które wystąpiły na skutek COVID-19, i już w 2022 naszej krajowej gospodarce uda się wyjść „na plus”. Wobec ogromnej fali negatywnych doniesień i informacji, z pewnością na co dzień możemy spotkać się z wieloma branżami i biznesami, które przeprowadziły transformację swojego modelu prowadzenia firmy, wykazały się odwagą i determinacją i z obecnej sytuacji, która potrwa jeszcze wiele miesięcy, wychodzą obronną ręką.

Z pewnością są firmy, które myślą o inwestycjach, szczególnie w momencie gdy stopy procentowe oraz oprocentowanie kredytów jest na absolutnie niskim poziomie. W jakie rzeczy warto zainwestować środki w kontekście floty samochodowej aby poprawić kluczowe wskaźniki operacyjne?

KPI firmowego car parku.

Na początku należy sobie przede wszystkim określić wskaźniki jakie chcemy poprawić względem naszych pracowników i używanego przez nich taboru. Najczęstsze, polecane przez nas, kierunki kontroli i rozwoju to:

– bezpieczeństwo pracowników > zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród użytkowników pojazdów służbowych poprzez ich wyposażenie w pojazdy o lepszym standardzie wyposażenia, gdzie obecne będą na pokładzie najnowsze aktywne i pasywne środki zmniejszające ryzyko czasowego lub trwałego uszczerbku na zdrowiu. Poczucie bezpieczeństwa oraz troski ze strony pracodawcy przekłada się na pewność siebie naszych pracowników, wdzięczność oraz zaangażowanie w realizowane obowiązki. W trudniejszych czasach koronawirusa można również zadbać o zwiększenie bezpieczeństwa poprzez wyposażenie pracowników w dodatkową ochronę.

– poprawa komfortu pracy > wzrost komfortu pracy można realizować poprzez pojazdy, które wyposażone będą w automatyczną klimatyzację, technologię ułatwiającą pracę w samochodzie poprzez łączenie telefonu, nawigację satelitarną, przyciemniane szyby czy wyposażenie pomagające realizować zadania zawodowe w mniej stresującej atmosferze.

– poprawa zadowolenia z wykonywanej pracy > w kontekście firmowej floty może to być podwyższenie standardu pojazdu służbowego, zmiana segmentu czy modelu. Prestiż i odbiór naszego pracownika przez jego społeczne otoczenie ma bezpośredni wpływ na jego samopoczucie i jego postrzeganie marki. Dajmy mu paliwo do tego aby mógł mentalnie jeszcze mocniej związać się z firmą.

– poprawa współczynnika realizacji zleceń > zadbać należy aby pracownicy czuli wsparcie technologii i odgórnego zarządzania przy planowaniu zadań. Takie działanie powinno przełożyć się zarówno na wyniki handlowe, ale i na poziom prowizji uzyskiwanej przez pracownika. Lepsze prace planistyczne są również szacunkiem dla pracowników, którzy będą mieli bardziej uporządkowany i ustrukturyzowany dzień. Lepsze i płynniejsze procesy przekładają się również na mniejszy poziom stresu i większą koncentrację naszych specjalistów.

– zarządzanie BIG DATA (agregacja danych) > warto uporządkować dane, ujednolicić raporty, wygładzić strumień informacyjny pracownik-kierownik-Zarząd. Należy skupić się na lepszej docieralności komunikatów, analizie strategicznej danych i zaufania nowoczesnej technologii, która w przyszłości zadba o lepszą kontrolę nad procesami. Tutaj nieocenioną rolę pełnią systemy telematyczne, które obecnie wychodzą daleko poza samą lokalizację pojazdu.

Czas na przemyślane inwestycje.

Posiadanie środków inwestycyjnych to niezwykła okazja do polepszenia standardu pracy naszych specjalistów, a przez to – wpłynięcie na poprawę środowiska i wyników firmy. W kontekście firmowej floty rekomendujemy aby wziąć pod uwagę następujące działania:

– środki ochrony bezpośredniej przed koronawirusem > warto wyposażyć pracowników w firmowe maseczki, rękawiczki, płyny do dezynfekcji i zadbać o okresowe dezynfekowanie i ozonowanie pojazdów. Mobilność i zdrowie pracowników muszą być priorytetem. Inwestycja w dodatkowe zabezpieczenia pracowników na pewno wpłynie pozytywnie na morale i uchroni firmę przed przestojami spowodowanymi kwarantanną lub chorobą pracowników.

– zmiana taboru > przy okazji rozpoczynającego się nowego kontraktu leasingu/wynajmu warto zwrócić uwagę czy nowe pojazdy:

a) mogą być o lepszym standardzie wyposażenia co wpłynie na opcje, których obecność zwiększy komfort podróży: fabryczna nawigacja, automatyczna klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica, światła LED, dodatkowe poduszki powietrzne.

b) są wyposażone w systemy bezpieczeństwa zmniejszającego ryzyko kolizji i wypadków, chronią pieszych i użytkowników pojazdu. Pre-kolizyjne nowoczesne systemy oraz elektroniczni asystenci poprawiają komfort jazdy i wspomagają kierowcę w kryzysowych sytuacjach. Dzięki temu nasi pracownicy zostaną otoczeni dodatkową ochroną.

c) wykupienie maksymalnych pakietów serwisowych, co wpłynie na szybkość i jakość realizowanych okresowych przeglądów oraz jakość implementowanych części.

d) zakup wysokiej klasy opon zimowych i letnich wraz z dbałością o miejsce i jakość ich przechowywania, co bezpośrednio wpłynie na bezpieczeństwo pracowników.

– Zakupy z kart paliwowych > odblokowanie pracownikom poszczególnych grup produktowych przy zakupach spożywczych na stacjach. Dzięki temu będą oni mogli korzystać z ożywczego łyku kawy czy energetycznego kęsa świeżego pieczywa w trasie. Taka możliwość z pewnością poprawi morale naszych pracowników.

– Wykorzystanie pojazdów do celów prywatnych > warto zastanowić się jak rozliczać wykorzystanie pojazdów służbowych poza godzinami zajęć zawodowych, tak aby auto służbowe było benefitem, który kotwiczy pracownika w firmie i cementuje jego poziom oddania i wdzięczności wobec marki.

– Programy motywacyjne > polecamy zbudować programy oparte o grywalizację, które zmotywują pracowników do dania i przestrzegania firmowych norm, włączą w nich zdrowego ducha biznesowej rywalizacji i zintegrują wyznaczone grupy pracowników. Inwestycja w takie projekty może przynieść wiele korzyści społecznych i biznesowych, jeżeli zadba się o detale i będzie się kontrolowało proces.

– Fizjoterapeuci i dbałość o specjalne fotele w pojazdach > dodatkowym czynnikiem opieki firmy nad pracownikami może być wdrożenie projektów społecznych i zdrowotnych. Z uwagi na ilość czasu spędzanego w samochodzie możemy oferować naszym pracownikom spotkania z fizjoterapeutami, okulistami czy zajęcia ruchowe. Ciekawym rozwiązaniem może być również dbałość o ergonomię foteli w samochodach – są marki, które w tym zakresie realizują przedsięwzięcia zmierzające do eliminacji wad postawy i bólów pleców wynikających z długotrwałej pozycji siedzącej.

– Telemetria > technologia i inwestycja w zaawansowane systemy monitoringu floty to bardzo dobrze zagospodarowane środki. Dzięki wyborze dobrego dostawcy, jak Cartrack Polska, który jest wielokrotnie nagradzanym i najczęściej wybieranym usługodawcą branży telemetrycznej w Polsce, z łatwością opanujemy procesy zarządcze floty samochodowej. Cartrack Polska oferuje zarządzanie na poziomie BIG DATA wraz z konglomeratem usług i produktów ułatwiających codziennie administrowanie, planowanie i modelowanie wszelkich części składowych firmowego car parku. Dzięki ponad 15-letniemu know-how zaufało nam ponad 1 200 000 użytkowników na całym świecie, a w Polsce codziennie mamy możliwość dbania o ponad 38 000 aktywnych kierowców. W ostatnim czasie wprowadziliśmy na rynek zaawansowane usługi jak Komunikator Cartrack czy MiFleet, które stanowią perfekcyjne uzupełnienie programowego ekosystemy firmy. Telemetria pozwala realizować cele grywalizacyjne, optymalizacyjne, kontrolne i rozwojowe.

To co jest ważne to bezwzględne pamiętanie o tym, że należy mieć narzędzia i procedury kontrolne, które w razie sytuacji awaryjnych pozwolą wydatki przyciąć. W rozważnych inwestycjach i zwiększaniu nakładów nie działamy tylko i wyłącznie aby odnieść określony cel, ale i mieć kontrolę, tzw. „rękę na pulsie”. Analityczny fleet manager to osoba spoglądająca mocno w przyszłość, operacyjnie skupiona na planowaniu i określaniu horyzontu możliwych zdarzeń na miesiąc, rok czy nawet 4 lata do przodu.

Personel to największe dobro każdej firmy. Zadowolenie pracownika przekłada się na jego wzrost zaangażowania i oddania dla dobra biznesu, w który jest uwikłany. Dbając o pracownika dbamy o dobro przedsiębiorstwa i inwestujemy w przyszłe wzrosty policzalnych wskaźników. Jako menadżer floty lub Właściciel biznesu zagospodaruj odpowiednio środki, aby w przyszłości procentowały w wielu obszarach jednocześnie.

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .