Zarządzanie ryzykiem we flocie jest jednym z kluczowych procesów każdego profesjonalisty zajmującego się utrzymaniem mobilności pracowników na wysokim poziomie. W skutek wielu zewnętrznych stresorów mamy do czynienia z nieustannie reaktywnym stylem zarządzania.
Dlaczego zarządzanie ryzykiem we flocie jest ważne?
Wojna na Ukrainie i COVID-19 wywołały szereg negatywnych skutków dla motoryzacji i zarządzania flotą. Wysoka presja inflacyjna, trudny do utrzymania jednolity wskaźnik TCO przez cały okres użytkowania pojazdu. Co więcej trudności z dostępnością nowych pojazdów, wysokie cen aut używanych, zerwane łańcuchy dostaw i trudności z zaopatrzeniem w pojazdy elektryczne. Finalnie to tylko główne czynniki, które wpływają na proces zarządzanie ryzykiem we flocie w tym i kolejnych latach.
Ambitne cele klimatyczne i ścisłe regulacje prawne sprawiają, że z jednej strony floty cały czas trzymane są na ścieżce realizacji planów z lat 2018/2019. Z drugiej strony – lata 2020/2021 całkowicie zmieniły niektóre procesy ich realizacji. Zarządzanie ryzykiem we flocie sprowadza się już nie do przewidywania przyszłości na podstawie trendów. To również posiadanie wielu alternatywnych i sprawdzonych scenariuszy działania, które pozwolą flocie błyskawicznie przestawić się na nowe tory.
Planowanie jest zwodnicze – to pokazały ostatnie dwa lata. Długoterminowe prognozy i działania mogą zostać nagle przerwane przez niezwykle dynamiczne zmiany w zakresie zdrowia publicznego. Dotyczy to również polityki geopolitycznej, finansów czy gospodarki. Maciej Słysz w podcascie Cartrack Polska podkreśla, że w obecnych czasach kluczowe staje się dostosowanie do dynamicznych zmian otaczającego świata. Zarządzanie ryzykiem we flocie jest umiejętnością, która trzeba rozbudowywać.
Zarządzanie ryzykiem we flocie – megatrendy
1. Niedobór pojazdu będzie trwał nadal
Niestety, problemy z łańcuchem dostaw będą nadal wpływać na floty w 2022 r. i prawdopodobnie w 2023 r. Firmy powinny skoncentrować się na jak najszybszym otrzymywaniu zamówień fabrycznych. Powinny również planować, że pojazdy będą docierać dłużej niż w poprzednich latach.
Z powodu niedoborów ważne jest, aby priorytetowo traktować utrzymanie i konserwację obecnych pojazdów, aby przedłużyć ich użytkowanie we flocie. Regularne przeglądy pomagają zapobiegać poważnym awariom i pozwalają dłużej korzystać z pojazdów w oczekiwaniu na przybycie nowych.
Braki w łańcuchu dostaw wpływają również na dostępność części. Skupienie się również na konserwacji zapobiegawczej zmniejszy również przypadki konieczności całkowitej wymiany części. Ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujesz, jest zniszczony pojazd, który czeka na zamówioną część.
Inną strategią minimalizacji zużycia jest zapewnienie pracownikom technologii i szkoleń. To one pozwolą zmienić ich nawyki za kierownicą, a w konsekwencji – doprowadzić do mniejszego zużycia podzespołów. Możesz przyjrzeć się dodatkowym narzędziom. Zaliczamy do nich szkolenie w zakresie bezpieczeństwa kierowców lub telematyki, aby zwalczać złe nawyki związane z prowadzeniem pojazdu. Dobre zachowanie kierowcy ostatecznie przedłuża żywotność pojazdu i zmniejsza liczbę wypadków. W tym zakresie bardzo dobrze sprawdzi się system Cartrack Polska – sprawdź jego możliwości poprzez bezpłatne demo i okres testowy.
2. Ceny używanych pojazdów pozostaną wysokie
Oczekuje się, że ceny używanych pojazdów pozostaną wysokie we wszystkich sektorach w 2022 r. W porównaniu z dolarem amerykańskim lub euro polski złoty jest nadal słaby. To niekorzystnie wpływa na reeksport pojazdów i ich dostępność, co winduje znacząco ceny.
Przedwczesne pozbycie się pojazdów może być kuszące, aby skorzystać z wysokich cen odpsrzedaży. Jednak upewnij się, że masz pojazdy zastępcze w kolejce. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz musiał zmagać się z niedoborem pojazdów. W konsekwencji może skończyć się płaceniem wyższych cen za pojazdy, które możesz pozyskać. Najlepszym sposobem na skorzystanie z obecnego rynku jest jak najszybsze otrzymanie zamówień fabrycznych i zapewnienie odpowiedniej wymiany pojazdów.
3. Ceny paliw będą nadal rosły, tak jak popularność paliw alternatywnych.
Spodziewamy się, że ceny paliw będą nadal rosły w 2022 r., zwłaszcza że rządy nakładają podatki węglowe i inne polityki fiskalne, które długoterminowo uderzą w ceny paliw. Uniezależnienie się od węglowodorów z Rosji, w skutek sankcji, zmusza europejskie rynki paliw do poszukiwania alternatywnych źródeł surowców. W konsekwencji już w II półroczu 2022 na stałe litr benzyny PB95 przekroczy 7 PLN/litr.
Przejście na paliwa alternatywne będzie prawdopodobnie gorącym tematem w bieżącego roku. Rozwój ogniw paliwowych, gwałtowny wzrost rozbudowy sieci ładowania aut elektrycznych i programy dopłat to tylko niektóre czynniki, powodujące, że paliwa alternatywne będą coraz częściej brane pod uwagę przy cyrkulacji firmowych pojazdów. To również jeden ze znaczących czynników zarządzanie ryzykiem we flocie – koszty paliwa stanowią ok. 60-65% rocznego TCO Twojej floty.
Generowanie oszczędności dzięki zastosowaniu telemetrii bardzo często rozpoczyna się właśnie od tego obszaru. Szybki ROI i natychmiastowe finansowe efekty działania systemu Cartrack pozwalają skutecznie minimalizować skutki presji inflacyjnej.
4. Dostawa pojazdów elektrycznych będzie ograniczona.
Wokół pojazdów elektrycznych jest dużo szumu i ekscytacji. Pojawia się wiele ekscytujących modeli, w tym samochody dostawcze i pickupy. Jednak w rzeczywistości podaż pojazdów użytkowych EV będzie ograniczona ze względu na obecne niedobory pojazdów i części. Problemy z łańcuchem dostaw prawdopodobnie opóźnią przyjęcie pojazdów elektrycznych w biznesie. Niedobór półprzewodników, których auta BEV potrzebują kilkukrotnie więcej niż aut ICE sprawia, że elektryfikacja flot będzie wolniejsza niż zakładano.
Jednak faktem jest, że nadchodzą pojazdy elektryczne w transporcie i jest to zmiana nieunikniona. Nawet jeśli nie planujesz przyjęcia pojazdów elektrycznych w nadchodzącym roku, ważne jest, aby wykorzystać ten czas na przeprowadzenie właściwej analizy swojej floty, aby móc zaplanować zmiany w nadchodzących latach. Zarządzanie ryzykiem we flocie w kontekście zakupów i zamówień jest również dużym wyzwaniem w tym i kolejnych latach.
5. Firmy znajdą kreatywne sposoby podejścia do zrównoważonego rozwoju.
Zrównoważony model floty nie musi skupiać się na pojazdach elektrycznych, istnieje wiele innych sposobów podejścia do tego. Podczas wymiany pojazdów zacznij od oceny przeznaczenia każdego pojazdu. Dalej rozważ przejście na mniejsze, bardziej przyjazne dla środowiska silniki lub silniki hybrydowe, jeśli to możliwe.
Jeśli w Twoich pojazdach zainstalowano systemy telematyczne, możesz wykorzystać te dane do planowania trasy i monitorowania zachowania kierowców. Zrobisz to aby zapewnić odpowiednią i wydajną jazdę pojazdami. Program Cartrack ECODRIVING pomaga redukować emisję CO2. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu ciekawego projektu grywalizacji połączonego z profilowaniem kierowców oraz aplikacją dla użytkownika końcowego.
Wreszcie, szkolenie kierowców pomaga budować lepsze nawyki i może przyczynić się do bardziej zrównoważonej floty. Szkolenie kierowców w zakresie ograniczania zachowań, takich jak praca na biegu jałowym, nadmierna prędkość i ostre hamowanie, ma skumulowane skutki, które zmniejszają wpływ na środowisko. Szkolenie wspierane telemetrią pozwala osiągnąć najlepsze rezultaty i jest stosowane przez najlepiej zarządzane floty.
6. Dane floty będą szerzej dostępne
Dane to przyszłość zarządzania flotą. Firmy i programy systemowe gromadzą różne punkty danych, a wielu producentów integruje obecnie urządzenia telematyczne w nowych pojazdach. Ale te dane są pomocne tylko wtedy, gdy są odpowiednio przeanalizowane.
W Cartrack stosujemy logikę i wiedzę ekspercką do danych. Konsekwentnie analizujemy wszystkie dane związane z flotami naszych klientów i wykorzystujemy je. Robimy to aby upewnić się, że mają najlepiej dopasowane do potrzeb pojazdy i jeżdżą najefektywniej jak to tylko możliwe.
Zarządzanie ryzykiem we flocie a telemetria BIG DATA
Jeżeli chcesz czymś zarządzać musisz umieć to policzyć, przeanalizować i zrozumieć. Dlatego strategicznie ważnym współczynnikiem zarządzania ryzykiem we flocie jest technologia telemetryczna BIG DATA. To ona pozwala gromadzić, kategoryzować i wspierać pełną analitykę firmowej floty. Tylko poprzez dane możliwe jest podejmowanie prawidłowych i biznesowo adekwatnych decyzji. Analiza danych pozwala zarządzanie w oparciu o zmienne, które nie są podatne na ryzyko emocji, bałaganu i błędu.
Wygrywają Ci którzy potrafią gromadzić dane i umiejętnie wspierają się technologią przy ich kategoryzacji i interpretacji. System monitoringu floty GPS Cartrack Polska pozwala na zarządzanie 360 stopni. Umożliwia on nie tylko optymalizację tras i monitoring pozycji pojazdu, ale i nadzór nad poziomem bezpieczeństwa pracowników. Po wtóre umożliwia redukcję bieżących kosztów i realizowanie ambitnych projektów na stykuCSR, ekologii, HR i employer brandingu.
Zarządzanie ryzykiem we flocie musi mieć twarz technologicznej analizy danych. Im więcej gromadzisz danych pozwalających modelować działanie floty, tym odporniejszą tworzysz konstrukcję na negatywne skutki dynamicznej rzeczywistości biznesowej.
Wypełnij poniższy formularz. Zobacz jak Cartrack Polska pomaga menadżerom flot, właścicielom firm i osobom odpowiedzialnym za mobilność pracowników w osiąganiu celów: