Sposób w jaki użytkownik pojazdu służbowego realizuje podróże i zadania wpływa na ekonomikę jazdy (koszty) oraz ekologie (ilość emisji substancji szkodliwych). Jeżeli chcemy wpłynąć na bardziej ekologiczne postrzeganie naszej floty warto zastosować w praktyce kilka prostych wskazówek.

O tym w jaki sposób nowoczesna telemetria wpływa na zmniejszenie śladu węglowego już pisaliśmy. Mądrze zarządzana polityka proekologiczna firmowego car parku może realnie obniżyć emisję CO2 w każdym pojeździe, a dzięki efektowi skali – wręcz namacalnie pomóc środowisku naturalnemu. Dla przypomnienia – średniej klasy auto flotowe emituje ok. 120 g CO2/km. Przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 35 000 km daje to nam 4,2 tony CO2 rocznie, tylko z jednej rury wydechowej i układu spalinowego. Dla porównania – jedno drzewo jest w stanie przetworzyć rocznie 6-7 kg CO2, zatem aby zniwelować całkowicie negatywne skutki cieplarniane jednego pojazdy w naszej flocie potrzeba pracy aż 600 drzew. Świadomość tych danych otwiera oczy i z pewnością może być przyczynkiem do bardziej skrupulatnego spoglądania na wszelkie aspekty użytkowania pojazdu, które mogą wpłynąć na mniejsze oddziaływanie floty samochodowej na środowisko.

Warto również dodać, że zgodnie z badaniami Aston University, cytowanymi przez Inteligent Transport, inteligentne i algorytmiczne zarządzanie transportem może wpłynąć na redukcje dwutlenku węgla emitowanego przez monitorowane i zarządzane maszyny nawet o 50%. W naszych kalkulacjach wskazujemy, że samochody w firmie wyposażone w system Cartrack Polska ograniczają emisję o 10%, co ma związek ze zmianą sposobu jazdy na który wpływa świadomość, dyscyplina i modelowanie nawyków kierowców. Dzięki Dziennemu Asystentowi Jazdy, możliwe jest śledzenie 8 newralgicznych parametrów pojazdu i interaktywne modyfikowanie swoich zachowań w oparciu o wskazania aplikacji. To nauka i bezpieczeństwo w jednym.

Bardziej uważana, przewidująca i płynna jazda sprzyja też niższemu zużyciu paliwa. We flotach, które mają politykę flotową i restrykcje związane ze sposobem jazdy wprowadzenie monitoringu może jeszcze dodatkowo przynieść średnie obniżenie zużycia paliwa o 0,4 l/100km. Obserwujemy, że gdy system Cartrack Polska zaczyna działać w car parkach gdzie nigdy wcześniej monitoring pojazdów nie był wdrażany, a użytkownicy nie są w żaden sposób kontrolowani pod kątem stylu jazdy, tras, pokonywanego dystansu i prewencji – wprowadzenie takich systemów jak choćby Dzienny Asystent Jazdy pozwala danej flocie obniżyć średnie spalanie nawet o 1l/100km.  

Oprócz oczywistych korzyści wynikających z wprowadzenia monitoringu GPS poniżej wymieniamy inne działania jakie możemy implementować aby spotęgować efekt proekologiczny, który nierozerwalnie długofalowo wpływa na mniejsze wydatki:

Ciśnienie w oponach: badanie przeprowadzone przez Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (GTU) wykazało, że ciśnienie w oponach o 0,2 bara niższe od zalecanego zwiększa zużycie paliwa o 1%, a niższe od zalecanego przez producenta o 0,6 bara zwiększa spalanie o 4%. Dla pojazdu spalającego 5,5 l/100km i przebiegu 35 000 km rocznie źle napompowane koła mogą zwiększyć spalanie od prawie 2000 do około 7500 litrów paliwa w skali roku. Gdy przyjmiemy średni koszt surowca na stacji paliw na poziomie 4,3 PLN wychodzi nam, że dzięki złemu ciśnieniu w oponach rocznie możemy stracić od około 8000 do nieco ponad 30 000 PLN. Ten drobny, ale jakże ważny element, pozwala nam bez zmniejszania dystansu wprowadzić do atmosfery mniej CO2 i w mniejszym stopniu oddziaływać na flotowy budżet.

Rodzaj opon: sam dobór ogumienia odgrywa dużą rolę nie tylko w zakresie bezpieczeństwa naszych pracowników (droga hamowania, przyczepność, odgłosy toczenia, aquaplaning – czytaj etykiety na oponach, co bezwzględnie rekomenduje PZPO, ale ma bezpośredni związek z ilością spalanego paliwa. Wybór producenta oraz modelu jest w tym przypadku kluczowy. Na rynku są dostępne opony z segmentu premium, które należy do grupy tzw „zielonych” lub „EKO”. Nie chodzi o sposób ich produkcji ale o rodzaj użytej mieszanki, ciężar, czy specjalny rodzaj bieżnikowania, który nadal znakomicie odprowadza wodę, a do tego zmniejsza opory toczenia. Takie opony cechuje bardzo dobra klasa przyczepności (A lub B) oraz wysoka klasa oporu toczenia (najlepiej A). To takich opon można zaliczyć choćby Michelin Energy Saver czy Hankook Kinergy ECO. Ogumienie o wysokim standardzie przyczepności i wytrzymałości, a jednocześnie o topowym wskaźniku oporu toczenia (czyli o najmniejszym oporze toczenia) mogą odpowiadać za zmniejszenie zużycia paliwa o 0,5-1%, a to jak już wykazaliśmy powyżej, generuje konkretne korzyści finansowe.

Dodatki na samochodzie oraz zbędne obciążenie: warto do regulaminu użytkowania pojazdów służbowych wprowadzić zapisy które wymuszają na kierowcach zdejmowanie bagażników rowerowych, kufrów oraz wszelkich zbędnych dodatków, które zmniejszają aerodynamikę pojazdu. Dosyć powszechną praktyka jest użytkowanie pojazdów służbowych do celów prywatnych. Jednak pracownicy udając się na aktywny weekend, urlop czy odwiedzając swoich bliskich często dodają akcesoria do samochodu, o których potem zapominają. Warto tą kwestię uregulować i weryfikować. Co więcej, ciekawym pomysłem jest również edukowanie pracowników o negatywnych skutkach ekonomicznych z wożenia nadmiernych ilości produktów, sampli i materiałów reklamowych w pojeździe, zwłaszcza gdy nie ma takiej nieustannej potrzeby. Mądre zarządzanie wagą użytkową samochodu również pozwoli spalić mniej paliwa, a w sytuacji hamowania awaryjnego – szybciej wytracić prędkość.

Jazda defensywna – szkolenia: samo produkowanie broszur, przekazywanie informacji i dzielenie się teorią z naszymi pracownikami nie odniesie pełnego i satysfakcjonującego nas efektu w kontekście zmiany nawyków jazdy. Aby kierowcy mogli w pełni korzystać z pozyskanej wiedzy teoretycznej konieczne jest wsparcie ze strony profesjonalnej kadry instruktorów oraz bardzo dobrze zaplanowanego procesu edukacyjnego. W Polsce coraz więcej jest placówek posiadających własne zaplecze szkoleniowo-treningowe, z ofertami których polecamy się zapoznać:

Swoje oferty szkoleniowe mają również takie obiekty jak Tor Łódź (https://tor-lodz.pl/) oraz Autodrom Pomorze (https://autodrompomorze.pl/pl/start/). Warto rozważyć również organizację szkolenia na nowoczesnym Silesia Ringu (https://silesiaring.pl/).

Jazda defensywna – kontrola i grywalizacja: raz zaszczepione i empirycznie pokazane idee, wartości, wzory zachowań i schematy należy bezwzględnie kontrolować i rozwijać. Odbyte szkolenia bardzo szybko zostaną przez naszych pracowników zapomniane jeżeli nie zatroszczymy się o procedury i technologię, która będzie im o nabytej wiedzy i umiejętnościach przypominać. W tym zakresie bardzo ważne jest skonstruowanie ciekawego i angażującego procesu grywalizacji, który realizowany jest w oparciu o nowoczesną technologię telemetryczną. Cartrack Polska skonstruował i z sukcesem wdrożył system monitoringu, który dzięki Dziennemu Asystentowi Jazdy pozwala każdemu kierowcy odpowiednio zachowywać się na drodze, obserwować kluczowe 8 parametrów użytkowych pojazdu, rywalizować z kolegami i koleżankami z pracy, oraz utrwalać pożądane zachowania. Cenne doświadczenia wdrożeniowe i projektowe Cartrack Polska pozwalają zaprojektować efektywne praktyki zarządcze w odniesieniu do systemu monitoringu floty. Ekologia, ekonomia i analityka są dla nas kluczowymi obszarami działalności.

Zmiany zaczynają się od fleet managerów i ciekawie zaprojektowanych inicjatyw. Warto zainteresować się proekologicznymi działaniami, które wspierane technologią telemetryczną, pozwalają nie tylko wygenerować ogromną liczbę pozytywnej komunikacyjnej treści dla pracowników i klientów, ale i realnie i namacalnie wpływają na matrycę kosztów floty samochodowej. Jako Cartrack Polska, laureat nagrody Fleet Derby 2020 w zakresie systemów i rozwiązań proekologicznych, rozumiemy takie potrzeby najlepiej na rynku. Wspólnie z setkami klientów opracowujemy, wdrażamy i pomagamy rozwijać przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa, zmniejszenia oddziaływania na środowisku i polepszenia kondycji finansowej floty.  

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .