Jeśli chodzi o elektryfikacja floty, należy skupić się na kilku aspektach, które wskazujemy Wam poniżej. Wątpliwości nie ulega, że zakup auta elektrycznego do firmy już teraz należy bardzo poważnie brać pod uwagę. Od 2035 nie zarejestrujemy w Unii Europejskiej nowego samochodu z silnikiem spalinowym. Finalnie przejście na prąd i dekarbonizacja floty jest konieczna już teraz.

Elektryfikacja floty – plan działań.

Wraz ze wzrostem zaangażowania firm w zrównoważony rozwój, elektryfikacja floty jest coraz częściej przedmiotem zainteresowania biznesu na całym świecie. Chociaż przejście od planu do działania nie zawsze jest łatwe, istnieje jasny harmonogram elektryfikacji floty:

  • edukacja i zwiększanie świadomości na temat elektryfikacji floty i systemów mierzenia finansowej opłacalności aut elektrycznych w firmie.
  • dekarbonizacja, a potem elektryfikacja w celu ograniczenia śladu węglowego firmy zgodnie z europejskimi normami oraz korporacyjnymi zobowiązaniami CSR.
  • bieżące utrzymanie i efektywność kosztowa samochodów elektrycznych oraz infrastruktury do ładowania w firmie.

4 kluczowe aspekty elektryfikacji floty w Twojej firmie

Pamiętaj, że elektryfikacja floty jest ostatnim krokiem procesu dekarbonizacji (redukcji emisji CO2 aut w firmie). Nie rekomendujemy przeskakiwać poszczególnych etapów, aby w dość nagły sposób przejść z samochodów napędzanych silnikiem konwencjonalnym na auta zeroemisyjne.

Zakup auta elektrycznego do firmy powinien być poprzedzony analizami, kalkulacjami i solidnym szkoleniem – zarówno użytkowników jak i menadżerów firmy. W procesie redukcji śladu węglowego firmy najlepszym rozwiązaniem jest najpierw inwestycja w nowoczesne systemy telemetryczne BIG DATA. Systemy te pozwalają przygotować organizację na elektryfikacje floty. Telemetria (potocznie zwana monitoringiem GPS floty) pozwala w rzetelny i mierzalny sposób obliczyć zapotrzebowanie na auta elektryczne dla firmy. Co więcej, pozwala również obliczyć poziom emisji oraz pomaga osadzić w danych procedury redukcji szkodliwych substancji.

Infrastruktura ładowania.

Pierwszym aspektem, na którym należy się skupić, jest infrastruktura ładowania niezbędna do elektryfikacji Twojej floty. Ile punktów ładowania będziesz potrzebować i gdzie je zainstalować?

Jedno jest pewne: Twoi kierowcy potrzebują łatwego dostępu do punktów ładowania EV. Analizuj trasy pojazdów swojej firmy, aby określić, ile punktów ładowania jest potrzebnych. Aby zdecydować, jakiego rodzaju punktów ładowania użyć, należy również wiedzieć, czy te punkty ładowania będą dostępne dla innych pracowników, gości, a nawet ogółu społeczeństwa.

Dzięki systemowi GPS do monitoringowi floty jesteś w stanie oszacować zapotrzebowanie na ilość punktów ładowania. Po drugiej jesteś w stanie zweryfikować trasy pracowników. Ostatecznie w ten sposób kompleksowy przygotować się do pogłębionej analizy stacji ładowania aut elektrycznych.

Typ pojazdu i źródło energii.

Podczas elektryfikacji floty kluczowa jest ocena, jaki rodzaj pojazdu i źródło energii pozwolą Ci osiągnąć maksymalne osiągi Twojej floty elektrycznej:

  • Pojazdy elektryczne na baterie (BEV);
  • Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV);
  • Pojazdy elektryczne napędzane ogniwami paliwowymi (FCEV), w których proces elektrochemiczny przekształca energię wodoru w energię elektryczną;

Następnie powinieneś zdecydować się na rozwiązanie, które najlepiej odpowiada potrzebom Twojej firmy oraz jej zaangażowaniu w zrównoważony rozwój. Na podstawie analizy możesz również ocenić jaki realny dzienny zasięg jest potrzebny do zapewnienia  mobilności pracownikom. Elektryfikacja floty jest w zasięgu ręki!

Dzięki telemetrii Cartrack Polska możesz w sposób analityczny obliczyć gdzie i o jakiej mocy potrzebować będzie punktów ładowania. Biorąc pod uwagę zakres przemieszczania się ocenisz również, dzięki systemowi monitoringu GPS auta, jakie samochody będą niezbędne. Po wtóre ocenisz czy efektywne będzie zainstalowanie punktów ładowania w domach pracowników.

Zarządzanie kosztami ładowania pojazdów elektrycznych.

Wysokie koszty energii w Twojej flocie mogą zagrozić jej elektryfikacji. Dzieje się tak ponieważ zagraża to jednej z najważniejszych zalet pojazdów elektrycznych. Tą zaletą jest niższy koszt energii na kilometr w porównaniu z olejem napędowym czy benzyną. Ponieważ kierowcy mogą podłączać swoje pojazdy w pracy i na publicznych stacjach ładowania, dobrą strategią będzie skonsolidowanie ich na jednej fakturze. Ponadto możesz porównać przejechane kilometry w serwisie z prywatnymi, aby zapewnić swoim kierowcom sprawiedliwy zwrot kosztów.

Zarządzanie kosztami ładowania nie uda się bez telemetrii. Co więcej, rozdział pomiędzy kilometrami prywatnymi i służbowymi realizowanymi pojazdami elektrycznymi, nie ma prawa powodzenia systemów GPS. Dzięki odpowiedniej metodologii obliczania śladu węglowego, efektywności pojazdów elektrycznych będzie zawsze pod pełną kontrolą.

fit for 55, zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035,

Koszty utrzymania aut elektrycznych.

Według ostatniego raportu Argonne National Laboratory, serwis i utrzymanie pojazdów elektrycznych kosztuje około 40% mniej niż konserwacja pojazdów napędzanych gazem. EV ma znacznie mniej funkcjonujących części niż silniki spalinowe (ICE) lub hybrydowe – auta elektryczne nie mają silnika ani skrzyni biegów. Biorąc pod uwagę, że jest mniej do utrzymania, koszty operacyjne znacznie się zmniejszają. Nie jest to jednak oczywiste. Finalnie bez systemu do zarządzania flotą w sposób kompleksowy nie będzie możliwości do poprawnego zarządzania zeroemisyjną mobilnością pracowników.

Auto elektryczne w firmie – potrzeba czy ewolucja floty?

Elektryfikacja floty może być złożona i wymaga starannego planowania. Bierzemy pod uwagę wszystko, co wiąże się z zakupem i konserwacją pojazdów elektrycznych. Finalnie te cztery aspekty pomogą Ci pomyślnie przejść na elektryfikację Twojej floty.

Jeśli chodzi o elektryfikację floty, nie ma lepszego czasu niż teraźniejszość! Firmy każdej wielkości i z każdej branży powinny rozpocząć swoją przygodę z pojazdami elektrycznymi i wdrażać je do swojej floty tam, gdzie to możliwe. Rozważając harmonogram przyjęcia pojazdów elektrycznych, zdecyduj, czy strategia długoterminowa czy krótkoterminowa jest realistyczna dla Twojej firmy. Pamiętaj, że już za kilkanaście lat (od 2035 roku) z taśm produkcyjnych wyjeżdżać będą wyłącznie auta elektryczne. Zatem to już ostatni dzwonek aby przeprowadzić wnikliwe analizy i bezpiecznie dekarbonizować flotę.

Elektryfikacja floty – 5 kroków do celu.

  • Dowiedz się. Zdobądź wiedzę na temat rozwijającego się ekosystemu pojazdów elektrycznych. Wyszukaj zasoby dotyczące marek i modeli pojazdów elektrycznych, technologii oraz usług pomocniczych, takich jak ładowanie i infrastruktura. Nie bez znaczenia jest słuchanie dobrych praktyk i wiedzy ze strony doświadczonych specjalistów czy platform umożliwiających edukację w tym temacie.
  • Dopasuj. Ponownie przyjrzyj się celowi CSR swojej firmy i jego powiązaniu z wdrażaniem i zakupem aut elektrycznych do struktur. Upewnij się, że Twoja organizacja ma jasny kierunek wdrażania aut elektrycznych, w tym zaangażowanie interesariuszy i dostosowanie na poziomie kierowniczym.
  • Zaplanuj. Opisz kroki i harmonogram przejścia, pamiętając o potencjalnych ulepszeniach infrastruktury. Nie zapomnij też o szkoleniu kierowców, budżecie oraz dotacjach lub zachętach, które możesz wykorzystać w celu zrekompensowania kosztów. Określ swój pierwszy krok i punkt startu.
  • Pilotaż. Zaangażuj się w program pilotażowy przez określony czas. Dalej pokieruj swoim zespołem, aby skupił się na zbieraniu danych i informacji zwrotnych. Dowiedz się, oceń wykonalność i zrozum, jak skalować swoje operacje. Pamiętaj o wnikliwej analizie danych, która będzie możliwa poprzez system Cartrack Polska.
  • Adoptuj. Pracuj nad pełną integracją EV, śledząc operacje biznesowe i monitorując postępy w kierunku zrównoważonego rozwoju. Pamiętaj, aby regularnie przeglądać i aktualizować swój plan elektryfikacji floty, aby z czasem ewoluować i poprawiać wyniki w tym obszarze.

Finalnie – wypełnij poniższy formularz jeżeli chcesz w sposób zrównoważony wdrożyć i realizować politykę dekarbonizacji swojej floty i biznesu. W Cartrack Polska realizujemy najbardziej ambitne projekty elektryfikacji floty i wspieramy przedsiębiorców i menadżerów flot w osiąganiu celów redukcji emisji CO2:

Author

PR and Lead Projects Manager w Cartrack Polska. W branży flotowej od ponad 8 lat, tworzy projekty edukacyjne, merytoryczne i wartościowe dla fleet managerów .