Najlepsze auta do firmowe floty AD 2020 do 3,5 t DMC

Niezależnie od tego czy planujesz pierwszy zakup i budowę firmowego car parku, czy stoisz obecnie przed dylematem wyboru modelu i marki wobec zadania rozbudowy taboru przedsiębiorstwa – prezentujemy Ci przewodnik po najchętniej wybieranych przez sektor B2B markach i modelach pojazdów w Polsce i Europie!

Gdy rozpoczynasz przymiarki do „zatrudnienia” samochodu w służbie budowania obrotu i zysku swojej firmy na pewno musisz zadbać nie tylko o kwestię modelu i marki, ale musisz pamiętać aby wybrać najbardziej korzystną dla Twojego car parku metodę finansowania oraz najlepszego dostawcę usług telemetrycznych, tak aby proces analizowania, raportowania, kontroli kosztów i zwiększenia wydajności pracy był skoordynowany i kompletny. Jeżeli jednak jesteśmy w momencie wyboru najlepszych samochodów do floty musisz sobie zadać kilka technicznych i operacyjnych pytań:

– czy pojazdy będą kursować w bardzo dużym stopniu w mieście, czy też pokonywać będą dłuższe trasy? Do miast idealnie nadają się samochody z segmentu A, B i B+. W dłuższe trasy warto zainwestować w segment C lub coraz popularniejsze ostatnio SUVy/crossovery.

– czy pracownicy będą wozić ze sobą sample lub materiały reklamowe? Jeżeli tak, warto pomyśleć nad przedłużonym wariantem nadwozia – kombi. Należy przeanalizować nie tylko trasy ale i specyfikę wykonywanych przez naszych pracowników działań.

– metoda finansowania, a wartość rezydualna pojazdu – czy wybrana przez Ciebie droga finansowaina firmowych pojazdów zakłada przejęcie przez leasingodawcę ryzyka związanego z utratą wartości pojazdu, czy to może Ty (Twoja firma) amortyzować będziecie ten element? Jeżeli ryzyko jest po stronie przedsiębiorcy warto rozeznać się (choćby korzystając z analiz Info – Eksperta) i wybrać marki, modele i warianty aut z najwyższą RV.

– budżet na zakupy – czy firma posiada kapitał na wkład własny w wysokości choćby 5-10%? Jak wygląda miesięczny budżet na ratę kredytu/leasingu/wynajmu?

– detale – jak wyglądają zalecane przez producenta interwały serwisowe i koszty roboczogodzin? Jakie jest pokrycie kraju siatką serwisową danej marki? Czy marka oferuje dodatkowe benefity za większe zakupy – rabaty, darmowe szkolenia, pakiety serwisowe? Jak wygląda kwestia kosztów ubezpieczenia i cen zakupu części zamiennych? Sprawdź różnice, porównaj i zestaw w ramach TCO (łącznych kosztów użytkowania pojazdu).

– usługi dodatkowe – na pewno będziesz ich potrzebował. Czym, że jest rycerz bez swojej zbroi? Sam samochód nie jest jeszcze kompletnym narzędziem pracy. Potrzebujesz wyposażyć go w wysokiej klasy sprzęt telemetryczny pozwalający Tobie, jako fleet managerowie, optymalizować koszty pojazdów, a dyrektorom sprzedaży i działom księgowości – łatwiej realizować swoje kluczowe zadania.

Co kupuje UE + UK + EFTA w pierwszym kwartale tego roku?

Początek 2020 roku już pokazał spowolnienie siły nabywczej na europejskich rynkach, a rozwój epidemii COVID-19 w lutym bardzo mocno zatrząsnął globalną gospodarką. Wszystkie zlokalizowane w Europie fabryki samochodów i komponentów motoryzacyjnych zawiesiły całkowicie produkcję na okres od kilku, do nawet kilkunastu tygodni. Zerwanie łańcuchów dostaw i drastyczny spadek nowych rejestracji, w maju i czerwcu w niektórych krajach sięgający nawet -95%!, całościowo sprawia, że ten rok dla motoryzacji jest wyjątkowy. Pod koniec Q2 2020 prognozuje się skumulowany spadek sprzedaży nowych pojazdów na poziomie od -30% do nawet -35% w ujęciu r./r.. My przyglądamy się pierwszemu kwartałowi tego roku, i temu jakie marki samochodów wybierane były najczęściej przez konsumentów na Starym Kontynencie:

Miejsce w rankingu Marka Liczba sprzedanych nowych aut w Q1 2020 w UE + UK + EFTA
1 VOLKSWAGEN 351 113
2 PEUGEOT 186 193
3 RENAULT 184 200
4 MERCEDES 179 268
5 BMW 174 326
6 TOYOTA 170 827
7 SKODA 163 616
8 FORD 162 528
9 AUDI 160 859
10 OPEL/VAUXHALL 134 330
11 FIAT 122 348
12 CITROEN 119 857
13 KIA 113 026
14 HYUNDAI 108 863
15 SEAT 107 269
16 NISSAN 87 260
17 DACIA 83 286
18 VOLVO 70 392
19 MINI 42 398
20 MAZDA 36 088

Źródło: European Automobile Manfactures Association (ACEA)

Triumf święcą marki należące do Grupy Volkswagena (VW, VWSU, Skoda, Audi, Seat) ze sprzedażą skumulowaną ponad 780 000 pojazdów wobec prezentowanych TOP20. Wysoką pozycję ma również Grupa PSA, która kontroluje marki Peugeot, Citroen, Opel/Vauxhall, DS – w Q1 `20 koncern ten sprzedał nieco ponad 440 000 aut. Z salonów aliansu Renault-Nissan wyjechało ponad 350 000 nowych aut marek Renault, Nissan i Dacia, a koncert Hyundai/KIA dostarczył klientom ponad 220 000 pojazdów. Wszystkie informacje dotyczące koncernów dotyczą oczywiście marek ujętych w zestawieniu TOP20, ponieważ wiemy, że w Volkswagen AG należy uwzględnić jeszcze choćby wolumeny sprzedaży Porsche, Lamborghini, Bentleya czy Bugatti. Do grupy Renault/Nissan trzeba dodać sprzedasz Alpiny, Mitsubishi czy Infiniti. Do Grupy BMW należy również prestiżowa marka Roys-Rolls oraz MINI. Daimler AG to nie tylko Mercedes, ale i Maybach oraz smart.

Mimo kryzysu finansowego w pierwszych trzech miesiącach tego roku w TOP 5 najchętniej kupowanych w Europie marek motoryzacyjnych znalazły się aż dwie marki premium (Mercedes i BMW), a Audi uplasowało się na wysokim, 9 miejscu sprzedając jedynie 14 000 mniej aut niż BMW. Bardzo dobrze od wielu miesięcy radzi sobie budżetowa marka Dacia, należąca do Renault i Nissana. Sprzedaż tego powstałego w Rumunii brandu na naszym kontynencie przewyższyła popyt na Volvo, Mazdę czy MINI. Ogromne wrażenie w skali całego regionu Europy robi wolumen sprzedaży Peugeota i Renault – twórców motoryzacyjnych, którzy u nas nie cieszą się aż taką popularnością. Marki, które w naszym kraju pod kątem flotowym są absolutnymi liderami, Toyota i Skoda, w ujęciu ogólnoeuropejskim uplasowały się kolejno dopiero na miejscu 6 i 7 wyżej prezentowanej listy.

Zakupy flotowe w kraju nad Wisłą

Spadek rejestracji w Polsce jest dużo mniej drastyczny niż w Europie Zachodniej, a spadek popytu w pierwszym kwartale tego roku był niższy od średniej europejskiej nawet o kilkanaście procent. Oznaczać to może, że przedsiębiorcy w Polsce bardziej optymistycznie podchodzą do sytuacji epidemicznej, ale i tego typu zawirowania i zamrożenie biznesu, nie spowodowało gwałtownego wstrzymania inwestycji z dnia na dzień.

W Q1 2020 na firmy zarejestrowano o 23% mniej pojazdów niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Spadek rejestracji na osoby prywatne jest jeszcze większy, i wynosi -27,3% zgodnie z danymi z CEPiK oraz informacjami podawanymi przez IBRM SAMAR. Jak jednak kształtowały się preferencje zakupowe w omawianym czasie? Poniżej pełne zestawienie prezentowane dzięki uprzejmości i ciężkiej pracy IBRM SAMAR:

Miejsce w rankingu Marka Rejestracje nowych aut osobowych w Polsce – Q1 2020
1 TOYOTA 16 429
2 SKODA 15 139
3 VOLKSWAGEN 9 377
4 KIA 6 540
5 HYUNDAI 5 340
6 MERCEDES 4 811
7 RENAULT 4 729
8 DACIA 4 590
9 BMW 4 203
10 AUDI 3 852

Dane koncernowe, tak jak w skali europejskiej, pokazują dominacje VAG, przed Toyotą, a następnie aliansem Hyundai-KIA. Idąc dalej, jakie modele cieszyły się największym uznaniem polskich klientów w okresie 1 stycznia – 31 marca 2020? Poniższe zestawienie to ukazuje:

Miejsce w rankingu Marka i model Rejestracje nowych aut osobowych w Polsce – Q1 2020
1 Toyota Corolla 16 429
2 Skoda Octavia 15 139
3 Toyota Yaris 9 377
4 Skoda Fabia 6 540
5 Toyota RAV4 5 340
6 Dacia Duster 4 811
7 Toyota C-HR 4 729
8 Volkswagen Golf 4 590
9 Renault Clio 4 203
10 Skoda Superb 3 852

Pierwsze pięć pozycji to na zmianę modele oferowane przez liderów rankingu w Polsce (Toyota i Skoda). Na co warto zwrócić uwagę, to fakt, że to auta typowo flotowe z segmentów B i C.  To istotne informacje, ponieważ w Polsce około 75% rejestracji dokonywanych jest przez podmioty gospodarcze, a popularność ww. modeli ukazuje trend zakupowy wobec aut najpewniej o najlepszych parametrach użytkowych w zestawieniu z ceną (miesięczną opłatą) i elastycznymi formami finansowania.

A jak sytuacja wygląda w segmencie pojazdów dostawczych (CV)? Oto kolejno tabele prezentujące TOP5 marek i modeli w analizowanym okresie Q1 2020 w Polsce:

Miejsce w rankingu Marka Rejestracje nowych aut dostawczych do 3,5 t DMC  w Polsce – Q1 2020
1 Renault 1 914
2 Ford 1 779
3 Fiat 1 631
4 Mercedes 1 619
5 Volkswagen 1 254
Miejsce w rankingu Marka i model Rejestracje nowych aut dostawczych do 3,5 t DMC  w Polsce – Q1 2020
1 Renault Master 1 612
2 Mercedes Sprinter 1 344
3 Fiat Ducato 1 227
4 IVECO Daily 973
5 Peugeot Boxer 715

Warto zwrócić uwagę na ww. zestawienie, ponieważ w segmencie CV udział podmiotów gospodarczych (B2B) w rejestracjach wynosi już ponad 85%. Wyżej zaprezentowana tabela to barometr zainteresowania polskich firm kategorią  aut użytkowych. Dominacja Mastera, Sprintera i Ducato pokazują nie tylko ich walory użytkowe, ale i szeroką gamę możliwości adaptacyjnych wraz z bardzo dogodnym finansowaniem i szybkim czasem realizacji zamówienia. Wielkość wolumenu sprzedaży Renault Master i Mercedesa Sprintera stanowi ponad 75% całej sprzedaży każdej z ww. marek. To największe dostępne w ofertach tych producentów pojazdy, a ich popularność świadczy o największym zaufaniu wobec tych konstrukcji. Preferencje rynku pod tym kątem warto uwzględnić przy swoich analizach.

Niezależnie od decyzji zakupowej, i podjętych działaniach zmierzających do rozwoju firmowej floty, warto w kosztorysie uwzględnić inwestycje w system telemetryczny. Zaawansowane produkty potrafią nie tylko wskazać pozycję pojazdu, ale poprzez nieinwazyjne i bardzo bezpieczne połączenie z magistralą CAN, potrafią zaczytywać i dostarczać analiz ogromnej liczby danych generowanych przez każdy pojazd. Rozbudowa floty musi iść w parze z jeszcze lepszą organizacją procesów zarządczych, aby możliwe było opanowanie rozwijającego się taboru. Systemy takie jak te ofertowane przez Cartrack Polska, potrafią dostarczać dziesiątków szczegółowych raportów, rozwijać pozytywne zachowania kierowców poprzez program ecodrivingu oraz dedykowaną aplikację mobilną, i gwarantują pełne wsparcie analityków, mobilne ekipy techników, centrum monitoringu oraz BOK przez cały okres trwania kontraktu.

Cartrack Polska, jako najczęściej wybierany dostawca usług telemetrycznych w Polsce i zdobywca statuetki za najlepszy produkt/usługę flotową w Plebiscycie Fleet Derby 2020 to Partner godny zaufania.

Dowiedz się więcej – polecamy kompleksowe podejście do procesu zakupów, aby wraz z pojazdem zadbać o jego najefektywniejsze i bezpieczne użytkowanie dzięki systemu telemetrycznemu Cartrack Polska.


One thought on “Najlepsze auta do firmowe floty AD 2020 do 3,5 t DMC

Comments are closed.