Niezależnie od branży, w której jesteś właścicielem lub menadżerem floty, przejście z tradycyjnych pojazdów z silnikami spalinowymi (ICE) na pojazdy zasilane z baterii (BEV) następuje szybciej, niż się spodziewasz. W rzeczywistości elektryczne vany już z powodzeniem realizują dostawy do naszych domów czy skrytek paczkowych – dowodem tego są coraz bardziej zelektryfikowane floty DPD czy InPost. Elektryczne ciężarówki wyjada na nasze drogi już w 2022 roku. Elektryfikacji floty nie da się zatrzymać.
Zgodnie z planami Komisji Europejskiej oraz programom sygnowanym nazwami Fit For 55 oraz Green Deal, od 2030 roku na terenie Unii Europejskiej będzie obowiązywał zakaz rejestracji pojazdów z silnikami konwencjonalnymi. Pomimo, że producenci pojazdów błyskawicznie adaptują swoje oferty produktowe do nowych wymagań, na przełomie listopada i grudnia 2021 dwie bardzo ważne persony świata motoryzacji zabrały głos w temacie elektryfikacji:
- Herber Diess, CEO Volkswagen Group, wbrew planom UE oświadczył że „całkowite i powszechne wycofanie ze sprzedaży samochodów spalinowych do 2040 roku jest niewykonalne”. Jest to również komentarz szefa koncernu VW do planów Unii, które zakazywać będą produkcji aut spalinowych na terenie Wspólnoty od 2035 roku.
- W alarmującym tonie wypowiedział się również CEO koncernu Stellantis – Carlos Tavares, który powiedział, że „koszty tak szybkiej elektryfikacji są daleko poza limitami opłacalności dla producentów samochodów”.
Nie zmienia to faktu, że elektryfikacja i napędy elektryczne, są przyszłością motoryzacji, na którą stawiają zarówno politycy, konsumenci oraz producenci w zakresie przemysłu motoryzacyjnego. Nie unikniemy diametralnej zmiany struktury naszych firmowych car parków, a aby nie być zaskoczonym, już teraz należy przeprowadzać plany wdrożeniowe, pilotaże i konstruować zapytania ofertowe.
DLACZEGO ELEKTRYFIKACJA TERAZ?
Wcześniej niż później przejście na pojazdy elektryczne ma wiele zalet. Co najmniej jedna piąta z 2000 największych spółek publicznych na świecie zobowiązała się do „zera netto”, co oznacza, że zgodziły się nie dodawać nowych emisji do atmosfery. ONZ zwróciła się do świata, aby dążył do zera netto do 2050 r. Twoja firma może dołączyć do tego szeregu, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, co z kolei może zapewnić Twojej marce lepszy wizerunek. To ważne ponieważ w zgodzie z zasadami marketingu 4.0 oraz działaniami CSR, coraz więcej klientów wybiera marki, które są odpowiedzialne społecznie i działają na korzyść środowiska naturalnego.
Kolejnym argumentem przemawiającym za elektryfikacją jest trend spadkowy kosztów. Wysokie, początkowe inwestycje, zwykle związane z pojazdami typu BEV, są coraz niższe. Już za 3-4 lata koszt wytworzenia pojazdu elektrycznego będzie taki sam jak pojazdu ICE (konwencjonalny napęd), a ilość i wartość rządowych dopłat będzie stale rosła.
Przy tak wielu korzyściach — i dodatkowym ROI wynikającym z elektryfikacji— niektórzy mogą zakładać, że floty na całym świecie stają się elektryczne. Ale zelektryfikowanie floty nie jest tak proste, jak zakup jednego lub dwóch pojazdów elektrycznych. Istnieje wiele czynników wpływających na zarządzanie zelektryfikowaną flotą, które trzeba wziąć pod uwagę przy planowaniu takiej inwestycji.
UWAGI DOTYCZĄCE ŁADOWANIA
Od obawy o zasięg po potrzeby instalacyjne, niewiadome związane z ładowaniem mogą być zniechęcające. Doradzamy jednak aby spoglądać na czas potrzebny do ładowanie, lub doładowanie, w trakcie dnia pracy nie jako czasie spędzonym na czekaniu, ale raczej jako pasywnym procesie – nie użytkowanie auta nie wpływa na produktywność pracownika, który realizuje swoje zadania nie tylko w oparciu o nieustanne pokonywanie kilometrów.
Pomyśl o ładowaniu samochodu elektrycznego jak o podłączeniu telefonu komórkowego. Nie czekasz, aż się naładuje, po prostu ładujesz go, gdy śpisz lub go nie używasz. Czas potrzebny na tankowanie paliwami kopalnymi to aktywny czas, w którym siedzisz przy pompie i monitorujesz płyn. Ale ładowanie EV jest pasywne. Nie ma potrzeby zatrzymywać się na stacji benzynowej z pojazdami elektrycznymi – rekuperacja oraz ładowanie w miejscach realizacji spotkań powinny, i w wielu przypadkach mogą, stać się już procesami spójnymi.
ŁADOWANIE: WYBÓR POZIOMU
Prawie na pewno ładowanie BEV jest tańsze niż tankowanie benzyny do pojazdu ICE… jeśli zostanie to zrobione prawidłowo. Aby zapewnić najniższe koszty, spróbuj ładować we własnym obiekcie tak dużo, jak to tylko możliwe, w przeciwieństwie do korzystania z ładowarek publicznych, których marże i różne karty dostępu mogą faktycznie zniechęcić i skomplikować proces ładowania pojazdu.
Różne typy ładowania, które musisz rozważyć:
- Ładowanie prądem przemiennym (AC) lub na poziomie 1 (220/230 V) — odnosi się do ładowania przy użyciu zwykłego gniazdka domowego, którego ładowanie może zająć około jednego dnia.
- Ładowanie na poziomie 2 (208-240v) — zużywa podobną ilość energii jak suszarka elektryczna. Zazwyczaj przewodowe, w przeciwieństwie do gniazdka elektrycznego. W zależności od stacji ładującej i pojazdu, poziom 2 zwykle dodaje 30-60 km zasięgu na godzinę, gdy jest podłączony.
- Prąd stały (DC) szybkie ładowanie — jednostka ładująca poza pojazdem, która podłącza akumulator bezpośrednio do portu ładowania samochodu. Ładowanie prądem stałym jest znacznie silniejsze niż ładowarka pokładowa pojazdu i może ładować się znacznie szybciej. Duże pojazdy, takie jak autobusy i naczepy, ładują się wyłącznie za pomocą ładowania prądem stałym.
Jeśli instalujesz ładowanie poziomu 2, sensowne może być posiadanie jednej ładowarki na pojazd, ponieważ ładowanie odbywa się zwykle poza zmianą – na noc. A jeśli zdecydujesz się na instalację ładowarek DC, co zwiększy koszty instalacji na jednostkę, może to ładować Twoje pojazdy w około jednej dziesiątej czasu ładowania ładowarki AC, więc ostatecznie będziesz potrzebować mniej ładowarek do zasilania swojej floty. Niektóre floty instalują przede wszystkim ładowarki AC do pasywnego ładowania poza zmianą, z kilkoma ładowarkami DC jako zapasem w przypadku nieplanowanych objazdów, które powodują, że pojazdy mają niewielki zasięg.
Pamiętaj, że nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na temat tego, jak szybko trwa naładowanie pojazdu w oparciu o poziom naładowania. Różne marki i modele mają różne prędkości ładowania, które różnią się w zależności od modelu. Kluczowe jest również zbadanie potencjału elektryfikacji Twojej floty i dokładna analiza jazdy i charakterystyki podróży Twoich pracowników. Aby przeprowadzić odpowiednio zaawansowaną i skrupulatną diagnostykę Twojej floty koniecznie wspomagają się zaawansowanymi technologiami telemetrycznymi BIG DATA od Cartrack, które pozwolą Ci odpowiednio podjąć skomplikowane decyzje o strategicznym znaczeniu dla Twojej floty.
ŁADOWANIE: WPŁYW OKRESU DNIA
W przeciwieństwie do cen benzyny, które podlegają wahaniom ze względu na sezonowe zmiany lub zakłócenia w dostawach ropy, ceny ładowania energii elektrycznej mogą się różnić w zależności od pory dnia. Na przykład możesz zapłacić mniej w nocy, a więcej w ciągu dnia. Co więcej, w Polsce działa 4 głównych operatorów, z których każdy ma własne taryfy i stawki za kWh. Stawki te są zatwierdzane przez Urząd Regulacji Cen, jednak nie zmienia to faktu, że należy zabezpieczyć interes firmy w zakresie ponoszonych kosztów ładowania aut elektrycznych.
Właściciele flot elektrycznych muszą wziąć pod uwagę te szczytowe stawki dobowe i upewnić się, że ładują pojazdy we właściwym czasie, aby nie przepłacać za energię. Współpraca z wyspecjalizowanym partnerem floty elektrycznej może pomóc, ponieważ może on negocjować z przedsiębiorstwami użyteczności publicznej i upewnić się, że właściciele flot nie będą musieli martwić się o szczytowe czasy ładowania. W zależności od specyfiki i zapotrzebowania możemy również doposażyć stacje ładowania z źródła OZE (farma wiatrowa, fotowoltaika), które uniezależnią nas od głównego operatora w stopniu odpowiadającym naszemu poziomowi finansowego ryzyka i ROI.
PROCES ELEKTRYFIKACJI FLOTY
Jeśli uważasz, że elektryfikacja może być odpowiednia dla Twojej floty, możesz się zastanawiać, od czego zacząć.
1. Określ swoje podstawowe potrzeby. Najpierw musisz zdecydować, czy pojazdy typu BEV są odpowiednie dla Twojej floty. Czy pracujesz głównie w środowisku miejskim, czy też Twoje pojazdy zazwyczaj przejeżdżają ponad 300 km dziennie po drogach krajowych lub klasy S i A. Czy Twoja branża wymaga przewożenia ciężkich ładunków, czy możesz wybrać mniejszy pojazd? Jaki jest stan Twojej obecnej floty — czy to już prawie czas, aby przestawić się na nowe pojazdy, czy może Twoje obecne pojazdy wytrzymają jeszcze kilka lat?
Sposób, w jaki odpowiesz na te pytania, określi, czy Twoja flota najlepiej nadaje się na elektryczną ciężarówkę, furgonetkę, sedana, a nawet jeśli lepiej na razie pozostać przy pojazdach ICE lub hybrydach.
2. Zbadaj rodzaj potrzebnego sprzętu do ładowania. Instalacja infrastruktury ładowania nie jest tak prosta, jak myślisz. Różne pojazdy wymagają różnych typów ładowarek, a do wyboru jest kilka poziomów ładowania, różniących się ceną i czasem ładowania. Różne pojazdy zawierają nie tylko różne pojemności akumulatorów, ale i odmienne rodzaje konwerterów, co w uproszczeniu odpowiada za potencjał i szybkość, z jakim można ładować dany pojazd. Finalnie bowiem, do sukcesu nie tylko potrzebujesz szybkich ładowarek, ale i pojazdów, których technologia pozwala absorbować energię elektryczną z odpowiednią szybkością.
W niektórych przypadkach może nawet nie być konieczne instalowanie ładowania w swoim obiekcie, a zamiast tego można uzyskać dostęp do systemu ładowania publicznego w przystępnej cenie. Jeśli instalujesz stacje ładowania, upewnij się, że Ty (i partner w zakresie elektryfikacji floty) negocjujesz z dostawcą energii w taki sposób, aby uzyskać uczciwą, stałą stawkę, aby nie odpowiadać za nadpłatę.
3. Zlokalizuj i złóż wniosek o dofinansowanie. Zachęty podatkowe i dotacje mogą być bardzo przydatne. Jeśli jednak nie wiesz, gdzie szukać i jak czerpać korzyści z ulg podatkowych, łatwo o nich zapomnieć. Obecnie w Polsce dzięki zaangażowaniu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, BOŚ Banku oraz NFOŚiGW można uzyskać dofinansowanie do zakupu (oraz leasingowania) nowych aut nawet do 70 tys. złotych, a już od początku 2022 ruszy program dopłat do stacji ładowania opiewający na niemal 1 miliard złotych.
Finansowanie w formie dotacji to kolejna opcja do rozważenia w celu obniżenia kosztów. Jeśli mieszkasz w miejscowości, w której nie są dostępne dotacje lub czekasz zbyt długo, partner w zakresie elektryfikacji floty może pomóc w opracowaniu innych sposobów na osiągnięcie niższych kosztów.
4. Wykonaj infrastrukturę ładowania. Od umów, które różnią się w zależności od miasta, gminy i województwa, przez kwestie środowiskowe, po pozyskiwanie rzeczywistych ładowarek — jest wiele rzeczy, które trzeba poświęcić na instalację infrastruktury do ładowania. Pamiętaj, że w Polsce proces administracyjny pod kątem budowania stacji, załatwienie odpowiedniego przyłącza oraz rozruch instalacji niejednokrotnie trwają nawet 2-3 lata.
5. Śledź swoje dane. Dane są podstawą efektywnego zarządzania flotą. Po elektryfikacji rozważ ciągłe śledzenie rzeczy, takich jak:
- Całkowity koszt posiadania w porównaniu do pojazdów ICE, w tym zaliczki, oszczędność paliwa i koszty infrastruktury ładowania
- Redukcja CO2
- Satysfakcja pracowników i utrzymanie osób jeżdżących pojazdami elektrycznymi, a także przyciąganie nowych talentów.
Zazwyczaj, gdy właściciel floty zobaczy te dane i porówna je ze starszymi danymi, ugruntuje to jego decyzję o wyznaczeniu większej liczby celów związanych z zakupami pojazdów typu BEV w przyszłości. Pamiętaj, że dostawca kompletnych i rzetelnych danych również z pojazdów hybrydowych i elektrycznych to zadanie Cartrack Polska – współpracuj z najczęściej wybieranym dostawcą usług telemetrycznych, aby mieć pewność, że proces elektryfikacji przebiegnie u Ciebie sprawnie i efektywnie.
BARIERY NA DRODZE DO ELEKTRYCZNEJ FLOTY
BIUROKRACJA I ZEZWOLENIA
Niezależnie od tego, czy jest to rząd, czy przedsiębiorstwa energetyczne, spodziewaj się biurokracji na drodze do elektryfikacji. Będziesz musiał współpracować z wieloma różnymi podmiotami, w tym z mediami, zarządcami nieruchomości, konsultantami ds. środowiska i innymi.
UWAGI DOTYCZĄCE WYNAJMU NIERUCHOMOŚCI
Wielu właścicieli flot ma długoterminowe dzierżawy na swoich obiektach, w przeciwieństwie do posiadania ich na własność. Przy wynajmie musisz wziąć pod uwagę, jak ulepszyć nieruchomość, która nie należy do Ciebie. Może to oznaczać negocjacje z właścicielem, aby zapłacić za ulepszenia lub uzyskać niższą cenę czynszu w zamian za pokrycie kosztów opłat z góry.
Zawsze istnieje ryzyko, że właściciel nieruchomości nie zezwoli na takie modyfikacje. Przyjdź do rozmowy uzbrojony w plan, niezależnie od tego, czy będzie to dostarczanie punktów danych o wzroście EV, aby przekonać właściciela nieruchomości do zapłaty za te ulepszenia, czy nawet odinstalowanie opłat po zakończeniu umowy.
KOSZTY KAPITAŁOWE BIEŻĄCYCH UAKTUALNIEŃ
Kupowanie ładowarek elektrycznych, zatrudnianie wykonawców do ich instalacji i płacenie za ciągłe modernizacje to tylko niektóre z wielu kosztów kapitałowych związanych z elektryfikacją firmowego car parku. Wszystkie te nierówności można złagodzić z pomocą partnera flotowego zorientowanego na elektryczność. Pamiętaj aby dużo rozmawiać i współpracować z doświadczonymi konsultantami, analitykami i doradcami.
W procesie dążenia do dekarbonizacji floty, Cartrack Polska, wspiera floty nie tylko w zakresie dostawcy niezawodnej technologii i urządzeń, ale i na poziomie analitycznym i doradczym. Nasi eksperci i praktycy codziennie służą radą i wskazówkami dla menadżerów flot i właścicieli biznesów. Napisz do nas:
5 thoughts on “Przewodnik po elektryfikacji floty pojazdów służbowych.”
Comments are closed.