Internet of Things (IoT) czyli internet rzeczy to niezwykle mocno eksplorowany kierunek rozwoju w zakresie branży motoryzacyjnej i transportowej. Dzięki odpowiednim zasobom, regulacjom, infrastrukturze i badaniom europejskie sieci połączeń motoryzacyjnych zyskają ogromną przewagę systemową.
Jakie są najważniejsze typy danych, które mogą być gromadzone przez urządzenia IoT? Wpływ IoT na transport od strony metodycznej.
Dane IoT muszą być wysokiej jakości z bardzo dużą dokładnością i integralnością, a także bezpieczną i odpowiednią obsługą ukierunkowaną na klientów, tak aby można było zaufać dostarczanym informacjom. Pozim bezpieczeństwa danych, kwestie RODO oraz ochrony informacji wrażliwych, tak samo jak w przypadku samochodów autonomicznych czy usług MaaS, budzą najwięcej troski.
Do najważniejszych rodzajów danych, które mogą być gromadzone przez urządzenia IoT w celu usprawnienia zarządzania miejskimi sieciami drogowymi, należą:
– Dane związane z pozycją pojazdu, kursem i / lub trasą za pomocą najbardziej odpowiedniego kanału komunikacyjnego: w tym przypadku stan sygnalizacji świetlnej i czas do zmiany dla następnego skrzyżowania zgodnie z kierunkiem (trasą), natężenie ruchu na parkingach, działanie sterowania pojazdem i czas trwania sesji parkowania.
– Dane dotyczące możliwości wykrywania i przewidywania manewrów innych pojazdów, przewidywanego i faktycznego czasu podróży pojazdów, danych o komforcie użytkownika (np. czujniki [np. kamery parkowania])
– Dane dotyczące zachowania ruchu (w tym niechronionych użytkowników dróg), a także wydajność infrastruktury w czasie rzeczywistym. To przekłada się na realne zarządzanie potokiem transportowym w oparciu o AI.
Jak ważna jest dla władz transportowych możliwość wizualizacji danych? Wpływ IoT na transport od strony praktycznej.
Usługi i aplikacje IoT są ważne dla każdego organu transportowego, szczególnie w trzech powstających obszarach, w których zautomatyzowana mobilność ma odgrywać kluczową rolę, a dane mają kluczowe znaczenie: MaaS (Mobility-as-a-Service) z usługami takimi jak współdzielenie samochodów w czasie rzeczywistym i usługi szofera miejskiego; inteligentna mobilność, która będzie korzystała z usług związanych z jazdą w mieście i zautomatyzowanym parkowaniem przez obsługę; oraz cyfrowe priorytety UE w zakresie korytarzy transgranicznych, w przypadku których konwój i usługi, takie jak elektroniczne prawo jazdy i mapy HD do zautomatyzowanej jazdy, mogą przynieść realne korzyści.
IoT wpływa na branże transportową poprzez umożliwienie robotyzacji priorytetów transportowych Europy. Wszelkie działania związane z redukcją emisji szkodliwych substancji, MoD czy MaaS muszą być realizowane w oparciu o bezłędna infrastrukturę IoT. MaaS i MoD to nie tylko same środki transportu spięte w ramach jednej usługi. To również bardzo skomplikowana sieć teleinformatyczna, która pozwala sprawnie zarządzać urządzeniami i maszynami wywoływanymi przez użytkowników.
Analiza danych generowanych przez czujniki akcelerometru i żyroskopów w pojazdach umożliwia przewidywanie powstawania dziur i przekazywanie informacji miastom, społecznościom lub organom publicznym odpowiedzialnym za utrzymanie i bezpieczeństwo dróg, pomagając władzom lepiej ocenić wskazówki dotyczące parkowania i działania związane z zarządzaniem ruchem.
Innym przykładem są autonomiczne dane o położeniu. Stanowi to innowacyjne rozwiązanie do pozycjonowania danych, które pozwala pojazdowi zlokalizować się w otaczającym go środowisku z korzyścią dla zminimalizowania liczby czujników na ziemi. Kolejnym przykładem są zaawansowane dane wspomagające kierowcę, które wdrażają system ostrzegania przed kolizją, aby wspierać kierowcę w wykrywaniu i rozpoznawaniu przeszkód wokół pojazdu w pobliżu linii toru.
W zakresie pozycjonowania pojazdu nie bagatelna rolę odegrają zaawansowane systemy telemetryczne, które pozwalają agregować, grupować, analizować i raportować dane wobec określonych i wymaganych schematów. Co to oznacza w kontekście IoT i branży transportowej? Systemy Cartrack, charakteryzujące się profilem SaaS wpisują się w zapotrzebowanie na chmurowe usługi obliczeniowe i analityczne pozwalające zarządzać ogromnymi masami pojazdów w czasie i przestrzeni.
Rozwój IoT, w rozumieniu tworzenia warunków do rozwoju MoD (Mobility on Demand) oraz MaaS (Mobility-as-a-Service), jest ściśle związany z branżą telemetryczną. Firmy takie jak Cartrack Polska, pozycjonujące się sektorze dostawców BIG DATA, posiadają technologiczne i rozwojowe możliwości, aby z powodzeniem realizować tak nowoczesne i strategiczne dla transportu zadania.
Jakie są główne korzyści dla branży transportowej w zakresie internetu rzeczy?
Łączność pomaga miastom ulepszyć lokalny ekosystem pod względem bezpieczeństwa ruchu i życia w mieście. W tym celu wdraża się zautomatyzowane usługi parkingowego i usługi car-sharingu. Ponadto łączność może umożliwić optymalizację prędkości w sieciach drogowych z wieloma skrzyżowaniami, a także zapobiegać wypadkom i kolizjom drogowym.
Biorąc powyższe pod uwagę, koncepcja Internetu rzeczy może być wykorzystywana do pozyskiwania i wymiany dodatkowych, zbędnych informacji, które mogą poprawić poziom integralności. Korzyści płynące z lepszej łączności transportu w środowiskach miejskich obejmują informacje dotyczące interakcji usług flotowych, stan sygnalizacji świetlnej i obsługę zgłoszeń. Stan ruchu (roboty drogowe, pogoda, wypadki, warunki drogowe itp.) również mógłby być skuteczniej przekazywany w lepiej połączonym systemie, podobnie jak oczekiwane zajęcie autobusów na pasach dla autobusów.
5 thoughts on “Wpływ IoT na branżę transportową.”
Comments are closed.