Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Bycie EKO to nie tylko moda, a biznesowa i społeczna odpowiedzialność.

Bycie EKO to nie tylko moda, a biznesowa i społeczna odpowiedzialność.

Negatywne zmiany klimatyczne postępują od wielu lat. ONZ, Unia Europejska czy choćby WWF od dekad zabiegają o wprowadzenie nowych norm i respektowanie ich postanowień aby przyszłe pokolenia nie musiały mieszkać na globalnej pustyni. Teraz walka o lepsze środowisko, o ograniczenie śladu węglowego i mniejsza emisję szkodliwych substancji wkroczyła do biznesu i naszych domów. Technologia telemetryczna i ecodriving pomagają dbać o środowisko.

Od roku 1900 do 2019 temperatura na świecie wzrosła średnio prawie o 1C, co w przypadku naszego globalnego klimatu stawia nas na granicy katastrofy ekologicznej. Postępująca technologizacja, industrializacja oraz ogromna urbanizacja nie pozostają bez wpływu na jakość powietrza którym oddychamy oraz zmiany, jakie zachodzą w naszym klimacie i przyrodzie. Należy przyjąć do wiadomości, że bez działań na poziomie mikro niewiele dadzą podpisywane konwencje, traktaty i dyrektywy. Jak mocno eksploatujemy nasz ekosystem? W 1900 roku globalna emisja CO2 wynosiła 2 miliardy ton rocznie. W 2015 roku było to już ponad 36 miliardów ton. Telemetria i ecodriving może być jednym z czynników, które zaimplementowane do firmowej floty pozwolą zredukować produkcję CO2 o wiele ton w skali roku.

Ecodriving już jest w DNA wielu firm i marek

Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę już nie tylko na cenę i opakowanie produktu, ale lubi kupować towary i usługi od firm, przez które przemawiają konkretne wartości manifestowane poprzez rzeczywiste działania. Angażowanie się w kampanie społeczne, akcje zmierzające do poprawy jakości życia we wspólnotach społecznych, pomoc najbardziej potrzebującym, czy w końcu – aktywność proekologiczna i polityka ecodriving stały się komponentami DNA bardzo wielu firm, które chcą być identyfikowane i kojarzone z tak pozytywnymi działaniami. Klienci chcą kupować od tych, którzy pomagają, którzy aktywizują i oddają w stronę rynku pozytywną energię. To już nie marketingowe frazesy, ale potwierdzone badaniami kierunki zachowań rynku.

Klimat w statystykach

Niezależnie od trudności czasów w jakich przyszło nam obecnie żyć, biznes nie znosi próżni. W projekty, które prawdziwie wpływają na relacje z rynkiem i postrzeganie marki, należy inwestować niezależnie od cyklu koniunkturalnego. Kolejnym argumentem za tym, aby poprawić swoje relacje z ekologią, jest fakt, że w sferze telemetrii i pojazdów służbowych mówimy również o policzalnych i wymiernych korzyściach finansowych. Jako Cartrack Polska pomagamy nie tylko zrewidować wydatki ponoszone z eksploatacja aut w firmie, ale dostarczamy technologie i know-how, które pozwala lepiej zadbać o nasze wspólne środowisko.

O czym mówimy rozmawiając o złym stanie środowiska?

Wykres 1: Anomalie temperaturowe na świecie w okresie 1900-2019.
Wykres 1: Anomalie temperaturowe na świecie w okresie 1900-2019.

Powyższa plansza pokazuje jak zmienia się średnia temperatura w ostatnich 120 latach. Ujawnia się wyraźny zły trend wzrostowy, który pokazuje rosnącą temperaturę na ziemi. Niestety ma to dewastujący wpływ na szereg uformowanych przez dziesiątki tysięcy lat ekosystemów i sprawnie do tej pory działających procesów przyrody.

Wykres 2: Koncentracja dwutlenku węgla w atmosferze na świecie w latach 1629 – 2018.
Wykres 2: Koncentracja dwutlenku węgla w atmosferze na świecie w latach 1629 – 2018.

Kolejny wykres pokazuje koncentracje dwutlenku węgla w ziemskiej atmosferze. Na przestrzeni ostatnich ponad 800 000 lat poziom ten wahał się w okolicach 250-300 części miliona (ppm). Od okresu 1930/1940 ilość CO2 w naszej atmosferze alarmująco rośnie. Ma to negatywny wpływ na jakość powietrza, temperaturę oraz zjawiska atmosferyczne, których gwałtowność i niszczycielskość coraz częściej doświadczamy.

Wykres 3: Udział w światowej emisji CO2 z podziałem na kraje w 2018 roku.Źródło 3 powyższych wykresów: OWiD przy współpracy z Oxford Martin School (ourworldindata.org).
Wykres 3: Udział w światowej emisji CO2 z podziałem na kraje w 2018 roku.
Źródło 3 powyższych wykresów: OWiD przy współpracy z Oxford Martin School (ourworldindata.org).

Kto emituje najwięcej CO2?

Największymi emitentami CO2 obecnie są Chiny, USA, Rosja i Indie. Co ciekawe, w XVIII wieku krajem produkującym najwięcej dwutlenku węgla była Wielka Brytania – ponad 95% CO2 na ziemi pochodziło z Wysp Brytyjskich. Na początku XIX wieku do tego zestawienia dołączyły szybko Niemcy, Polska, Francja oraz USA. Pod koniec XIX wieku największym trucicielem świata były Stany Zjednoczone (33% produkcji CO2) przed Wielką Brytanią (22%) i Niemcami (16%).

Emisja gazów cieplarnianych jest źródłem rozwoju globalnego ocieplenia i drastycznych anomalii pogodowych jakie już teraz możemy obserwować. Dewastacja klimatu postępuję, a odpowiedzialne i zaangażowane biznesy starają się aktywizować personel, środki i technologię aby minimalizować swoje oddziaływanie na środowisko. Ten niezwykle popularny trend obserwujemy dość jaskrawo w ostatnich latach. Jako firma, która dostarcza zaawansowanych technologii, która służy rozwijaniu innych biznesów i pomaga w zarządzaniu firmowymi pojazdami, chcemy bardzo mocno zaakcentować jak wielki wkład w ograniczenie śladu węglowego może mieć mądre wdrożenie systemu monitoringu pojazdów i ecodriving. Cartrack służy poprawie kondycji finansowej firmy i redukuje negatywne skutki ekologiczne związane z użytkowaniem i eksploatacją pojazdów firmowych.

Jak zmniejszyć emisję CO2 w firmowej flocie?

Poniżej prezentujemy realny biznes case, pokazujący na rzetelnych przykładach, i w oparciu o prawdziwe dane, jak wprowadzenie telemetrii, a co za tym idzie – zoptymalizowanie tras przejazdu i aktywności pracowników w terenie, bez szkody na jakości ich pracy, oraz modyfikacja niepożądanych zachowań za kierownicą, wpływają na zmniejszenie emisji CO2, redukcję zużywanego paliwa w litrach, spadek średniego spalania oraz zmniejszenie eksploatacji pojazdów.

Case study: redukcja emisji CO2

W ramach naszego przykładowego car parku posłużymy się symulacją na bazie 3 najpopularniejszych modeli samochodów kupowanych przez firmy w Polsce w okresie styczeń-lipiec 2020 według IBRM SAMAR. Przez pierwsze 7 miesięcy tego trudnego i epidemicznego okresu liderem sprzedaży B2B wśród modeli jest Skoda Octavia (7,3k dostarczonych sztuk), przed Toyotą Corollą (6,4k zakontraktowanych sztuk) i Skodą Fabią (5,2k sprzedanych aut dla biznesu). Instytut monitorujący sprzedaż i rejestracja za CEPiK niestety nie rozróżnia tych modeli pod katem popularności wersji nadwozia, jednak my przejmiemy najbardziej flotowo popularną kombinacje – kombi. Poniżej w tabeli prezentujemy przyjęte parametry oraz otrzymane wyniki, do których komentarz znajdziecie dalej.

ecodriving - dane wyjściowe

Jakie przyjęliśmy założenia w powyżej prezentowanych danych i generowanych ciekawych oszczędnościach i wynikach? Producenci podają zakres emisji CO2, który jest dość szeroki. To ile pojazd emituje dwutlenku węgla zależy od stylu jazdy oraz momentu pomiaru w trakcie cyklu podróży. Przyjmujemy więc, że w trakcie całego okresu życia auta we flocie emisja CO2 kształtuje się na średnim poziomie z zakresu podawanego przez producenta. Emisję CO2 można redukować poprzez bardziej defensywną jazdę, mniejszą liczbę gwałtownych przyspieszeń i nie użytkowanie silnika w wyższych partiach obrotów. Im jazda jest spokojniejsza, bardziej płynna – tym jest ona bardziej bezpieczna i oczywiście ekologiczna. Zrealizować te założenia z pewnością pomoże Dzienny Asystent Jazdy Cartrack Polska, który monitorują ciągle aż 8 parametrów funkcjonalnych w pojeździe. Asystent motywuje do osiągania lepszych wyników, wprowadza zdrową grywalizacje i pcha pracowników do sięgania po benefity, które pracodawca już indywidualnie definiuje. Dzienny Asystent Jazdy pozwala modelować nawyki naszych pracowników, które wpływają na poziom bezpieczeństwa, szkodowości oraz parametry budżetowe firmowej floty.

W przypadku zużycia paliwa przyjęliśmy również średnią wartość podawanego przez producentów zakresu, jako taką przez którą mnożymy łączny zakontraktowany przebieg. Założyliśmy użytkowanie auta przez okres 4 lat i limit przebiegu na poziomie 30 000 km rocznie. To najbardziej popularne na polskim rynku flotowym parametry przetargowe.

Monitoring i ecodriving wspiera ekofloty

Biorąc pod uwagę zaawansowane algorytmy systemów telemetrycznych Cartrack Polska przyjęliśmy założenie, że wprowadzenie systemu planowania tras naszych pracowników i ich optymalizacja realnie wpłynie na redukcję pokonywanych kilometrów w globalnym ujęciu o 10% bez wpływu na efektywność wykonywanych przez naszych pracowników zadań. To założenie opieramy również o badania Aston University, z których płynie wniosek, że „… optymalizacja tras pojazdów oparta na algorytmach pozwala ograniczyć emisję CO2 i ślad węglowy floty nawet o połowę”.

Przyjęliśmy również bezpieczne założenie, że wprowadzenie systemu telemetrycznego Cartrack Polska pozwoli zredukować średnie zużycie paliwa na poziomie 0,4l/100km, co z naszego doświadczenia jest realizowane przez klientów już posiadających szczelne i rozbudowane polityki flotowe. W przypadku gdy system Cartrack implementowany jest w firmach, które nie miały do tej pory żadnych norm odnośnie sposobu użytkowania firmowe mienia, oszczędności te mogą średnio wynieść i 1l/100km dla całej floty w okresie całego użytkowania każdego pojazdu. Spadek zużycia paliwa idzie również w parze ze zmianą stylu jazdy (ecodriving, jazda defensywna, przewidywanie), a zatem mamy do czynienia ze spadkiem emisji CO2. W kolumnie gdzie podajemy oszczędności wynikające z ograniczenia kilometrażu uwzględniliśmy również ograniczenie produkcji dwutlenku węgla z połowy podanego zakresu do 1/4 tego przedziału (np. wstępne dane dla ŠKODY Octavii Kombi wyliczaliśmy dla 137 g/km, po redukcji kilometrażu i zmianie zachowań za kierownicą była to wartość 133 g/km).

Faktyczna redukcja emisji CO2

Łączne oszczędności to przede wszystkim średnio o prawie 2 TONY MNIEJ CO2 wypuszczonego do atmosfery oraz zmniejszenie kosztów ponoszonych przez naszą flotę na paliwie na poziomie setek tysięcy złotych od pojedynczego pojazdu w okresie 4 lat użytkowania. Spokojniejsza jazda i ecodriving to większe bezpieczeństwo naszych pracowników oraz mniejsze zużycie podzespołów, co przekłada się również na mniejsze zużycie ogumienia, oleju silnikowego oraz wszelakich komponentów mechanicznych. Takie działania również są proekologicznymi krokami w obrębie car parku, który jest niezwykle mocno eksploatacyjną jednostka organizacyjną w firmie.

W przypadku oszczędności na paliwie, biorąc pod uwagę ostrożne założenia, są to setki tysięcy złotych na każdym pojeździe. Wprowadzenie modyfikacji we flocie bez telemetrii i wieloma autami skutkuje generowaniem mniejszych kosztów o miliony złotych w skali każdego miesiąca.

Weźmy pod uwagę, że wszystkie te wyliczenia dokonaliśmy jedynie na podstawie jednego pojazdu. Efekt skali sprawi, że w przypadku 30 pojazdów we flocie redukcja wytwarzanych szkodliwych substancji do atmosfery liczona będzie w dziesiątkach ton na przestrzeni 4 lat, a korzyści finansowe w milionach, a nawet dziesiątkach milionów złotych. To niebagatelne korzyści dla środowiska i bilansu finansowego firmy. Wyliczenia te nie zostały dokonane na podstawie wygórowanych parametrów – to wyniki, które absolutnie jesteśmy w stanie osiągnąć w każdym car parku, jeżeli implementację narzędzi telemetrycznych wspomożemy odpowiednio procedurami, szczelną polityką flotową i będziemy aktywnie oraz całościowo korzystać z dostępnych rozwiązań systemowych. Jako Cartrack Polska służymy pomocą analityków i specjalistów – razem możemy określić cele i ramy czasowe ich realizacji. Nasze know-how i holistyczne podejście do procesu użytkowania telemetrii pozwala nam być najczęściej wybierana firmą telemetryczna w Polsce.

Ekologiczna charakterystyka biznesu

Jeżeli chcesz aby profil Twojej firmy i floty był bardziej zielony oraz bardziej świadomy ekologicznie, warto zainwestować w technologie i wdrożyć procesy, które pozwolą ograniczyć emisję CO2, zmniejszyć ilość szkodliwych substancji (pyłów nisko zawieszonych) emitowanych do atmosfery i zużycie materiałów (degradacja). Zmiana pojazdów na bardziej przyjazne środowisku (typu BEV, mHEV czy PHEV) i zasilanie ich zieloną energią to dopiero początek. Inwestycja w fotowoltaikę, prąd z wiatru czy zmiana przyzwyczajeń pracowników w odniesieniu do recyclingu to kolejne, ważne kroki. Jednak oprócz tych mocno reklamowanych działań zawsze można zrobić coś jeszcze. W tym omawianym przypadku telemetria, jak choćby ta oferowana przez Cartrack Polska, może realnie wpłynąć na redukcję oddziaływania firmowej floty na nasze środowisko.

Narzędzia telemetryczne, w zgodnie z naszymi empirycznymi obserwacjami i doświadczeniami, oraz przywoływane badania naukowe, jasno pokazują, że rozbudowany i mądrze wykorzystywany system monitoringu pojazdów może wpłynąć na redukcję śladu ekologicznego jaki Twoja firma odciska na środowisku. Efekty to nie tylko wymierne korzyści finansowe, ale i wspaniałe paliwo komunikacyjne dla pracowników czy Zarządu. Na efekty nie trzeba czekać długo – trzeba zacząć działać tu i teraz!

Ecodriving – co to znaczy dla Twojej firmy?

Doskonałym przykładem jest system Cartrack Polska, który dzięki profilowaniu kierowców oraz bardzo elastycznej parametryzacji pozwala osiągać znakomite wyniki w zakresie generowanych oszczędności i mniej szkodliwego oddziaływania na środowisko naturalne. Dzienny Asystent Jazdy, który stale monitoruje 8 parametrów pojazdu, angażuje kierowców, wspiera ecodriving, pozwala wprowadzić element bardzo zdrowej grywalizacji w firmie i jest wstępem do ciekawych programów benefitowych i premiowych.

Z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) tego typu wdrożenie jest absolutnie potrzebne i uzasadnione. Warto tym tematem zainteresować osoby z innych departamentów oraz rozpocząć, lub przyspieszyć, proces ekologizacji firmowej floty również na poziomie zwiększenia efektywności wykonywanych podróży służbowych. Zróbmy to nie tylko dla dobrej komunikacji naszej firmy i jej finansów, ale realnie dla środowiska.