Projekt Green Deal Komisji Europejskiej oraz plan Fit For 55 to ambitne cele klimatyczne, które bezpośrednio dotyczą transportu. Elektryfikacja motoryzacji oraz energetyczna rewolucja to fakt. Warto zatem umiejętnie obliczyć oddziaływanie na środowisko naturalne zarządzanej floty i podjąć działania, których celem jest ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Ślad węglowy Twojej floty można wyliczyć, redukować i monitorować – wszystko dzięki zaawansowanej technologii.
Droga do zeroemisyjnego transportu.
Jeżeli możesz coś realnie i rzetelnie policzyć to możesz to modyfikować i tym zarządzać. Ponieważ działania proekologiczne oraz namacalne zmniejszenie śladu węglowego są jednym z głównych tematów biznesu i motoryzacji, również i Ty powinieneś przygotować się na:
- Zmianę składu rodzajów napędu stosowanego w Twojej flocie,
- Umiejętne liczenie obecnej emisji CO2,
- Stworzenie procedur i planu redukcji emisji szkodliwych gazów do atmosfery,
- Stworzenie procesów przetargowych, które zakładać będą w dużej część zwrot w stronę wyboru dostawcy rozwiązań jak najbardziej przyjaznych środowisku,
- Wdrożenie technologii telemetrycznych oraz autormatyzacji procesów, które pozwalają monitorować emisję CO2 i poprzez profesjonalnie skonstruowane programy przyczyniają się do minimalizacji oddziaływania floty na środowisko.
A to nie wszystko. Postępująca technologizacja transportu sprzyja lepszej kontroli praktycznie nad każdym elementem funkcjonowania pojazdu w strukturach przedsiębiorstwa. Jeżeli chcesz zarządzać szkodowością, bezpieczeństwem, realizacją zadań, wykorzystaniem, finansami, ekologią i serwisem możesz to czynić bez problemu – telemetria z kategorii BIG DATA to odpowiedź na współczesne wymagania formalno-prawne i świadomego biznesu. Flota przyjazna środowisku nie oznacza od razu przejście w 100% na pojazdy elektryczne oraz uniezależnienie się od dostaw energii pochodzących z paliw kopalnych.
Proces dekarbonizacji flot i implementacji rozwiązań przyjaznych środowisku to długotrwały proces, który warto rozpocząć już teraz. Mierzymy się z coraz krótszym czasem jaki pozostał nam do możliwości rejestracji pojazdów z silnikiem konwencjonalny, do wejścia w życie normy Euro 7 czy do drastycznego okrojenia norm emisji spalin i CO2. Unijni i krajowi włodarze już dawno rozpoczęli marsz w stronę zeroemisyjności, a teraz tempo przypomina coraz bardziej trucht, albo i bieg. A Twoja flota i firma gdzie są w tym wyścigu? Czy dopiero rozglądasz się za odpowiednim sprzętem czy w ogóle ustawiłeś/aś się na linii startu?
Jak obliczyć ślad węglowy pojazdów firmowych?
Wyliczeń możesz dokonać samodzielnie, niezależnie od skali. Na szczęście obliczenia są stosunkowo proste w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym (ICE) i opierają się na liczbie litrów paliwa zużytego w podróżach służbowych. Korzystając z danych z karty paliwowej floty, pomnóż ilość litrów zakupionych w ciągu roku przez odpowiednią liczbę poniżej, a następnie dodaj sumy:
- 1 litr oleju napędowego generuje 2,68 kg CO2
- 1 litr benzyny generuje 2,31 kg CO2
- 1 litr LPG generuje 1,51 kg CO2
Dla przykładu pojazd który w roku przejeżdża 30 000 km ze średnim spalaniem 5,5 l/100km oleju napędowego spali 1 650 litrów diesla. Ten wynik z kolei przekłada się na 4422 kg CO2 wyemitowanych do atmosfery przez tylko jeden służbowy samochód w roku. Ponad 4 tony dwutlenku węgla w ciągu roku przetworzy na tlen ponad 630 drzew. Aby zneutralizować roczne oddziaływanie na środowisko 4 samochodów osobowych potrzebna jest praca drzew z obszaru 1 hektara, czyli roślin, którymi obsadzony jest kwadrat o boku 100 metrów!
Co zrobić aby zredukować emisję CO2 we flocie?
- Zarządzań i planuj lepiej trasy przejazdów i spotkania swoich pracowników.
Podróż służbowa o najniższym śladzie węglowym to podróż, która się nie odbywa. Ostatni rok pokazał, jak Microsoft Teams, Zoom i inne narzędzia do prowadzenia konferencji online zdołały zapewnić alternatywę dla spotkań osobistych.
Utrzymanie dyscypliny, w której podróże służbowe są naprawdę niezbędne, oraz przeprowadzenie jak największej liczby spotkań wirtualnie, znacznie zmniejszy korporacyjną emisję CO2. Gdy spotkania face-to-face stają się niezbędne aby prowadzić biznes, dzięki zaawansowanej telemetrii oraz współpracy z innymi działami w firmie możesz znacząco lepiej planować i kontrolować podróże swoich pracowników. Wprowadzenie systemu Cartrack pozwoli Ci wyeliminować zbędne i puste kilometry, co wprost przekłada się na niższe koszty utrzymania i mniej emitowanych do atmosfery substancji szkodliwych.
- Spróbuj wdrożyć transport współdzielony.
Ruchliwy transport zbiorowy, taki jak autobusy, tramwaje i pociągi, jest bardziej oszczędny pod względem emisji CO2 niż jazda w pojedynkę w samochodach z silnikami konwencjonalnymi, co zachęca pracowników do podróżowania służbowego transportem publicznym i najlepiej korzystać z aktywnego transportu, takiego jak spacery, jazda na rowerze, e-rowery lub e-rowery -skutery na pierwszą i ostatnią milę zmniejszą ślad węglowy floty.
Badania opublikowane przez brytyjski Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej pokazują, że CO2 emitowany na km średniej wielkości samochodu benzynowego wynosi około 192 g/km, w porównaniu do 105 g/km dla pasażera autobusu i 41 g/km dla podróżującego pociągiem .
Rozwój hubów mobilnościowych w Polsce, coraz więcej kooperacji pomiędzy różnymi operatorami oferującymi różne niskoemisyjne metody przemieszczania się z pewnością daje już możliwość aby usiąść do kalkulacji i negocjacji z kilkoma dostawcami. Warto się zastanowić czy nie lepiej zaoferować ekwiwalent pieniężny oraz kartę miejską w określonych okolicznościach, niż płacić za miejsce parkingowe w hali garażowe i codziennie emitować dodatkowe kilogramy CO2 per samochód.
W Cartrack Polska również idziemy w tą stronę. Kilka miesięcy temu zdecydowaliśmy aby w przypadku miejskich przejazdów zrezygnować, o ile pogoda na to pozwala, z przejazdów pojazdami służbowymi. Do dyspozycji pracowników oddaliśmy nowoczesne hulajnogi elektryczne o zasięgu ponad 40 km. Nadal testujemy to rozwiązanie i edukujemy pracowników, że każdy mały krok w stronę zmniejszenia śladu węglowego jest ważny.
- Kupuj pojazdy o bardziej wydajnych silnikach i niskim spalaniu.
Postaraj się konstruować tak zapytania przetargowe i parametryzować w taki sposób swoje wymagania, aby deklarowane przez producentów spalanie w cyklach WLTP było bardzo ważnym współczynnikiem. Może się wydawać, że 0,1 l/100km nie robi żadnej różnicy, jednak wyobraź sobie, że przy flocie 25 pojazdów, z których każdy realizuje 30 000 km podróży ze średnim spalaniem 5,5 l/100km, obniżenie tego współczynnika o rzeczone 0,1 l/100km w każdym roku daje 4125 litrów mniej spalonego oleju napędowego rocznie we flocie oraz ponad 11 TON CO2 mniej wypuszczonego do atmosfery!
- Unikaj sportowych specyfikacji.
W ramach tej samej gamy pojazdów niektóre modyfikacje specyfikacji mogą mieć wpływ na emisje CO2 pojazdu. Na przykład wybór większych kół zazwyczaj zwiększa zużycie paliwa. Analiza przeprowadzona przez Autovista wykazała, że montaż kół 18-calowych zamiast 17-calowych zwiększa emisję CO2 o około 2 g/km, podczas gdy wybór opon typu run-flat zamiast standardowego zestawu do naprawy opon zwiększa emisję o około 1 g/km. Nawet wybór haka holowniczego lub dachu panoramicznego zwiększa emisję CO2 o 1-2 g/km ze względu na ich wpływ na masę i aerodynamikę.
Ponownie – są to wartości znikome gdy mówimy o jednym pojeździe i pokazujemy te wartości w odniesieniu do kilometra. Jednak tylko te 3 wspomniane elementy dają nam 4 g CO2/km mniej, co przy ww. przebiegach daje nam 120 kg CO2 rocznie, a to już całoroczna filtracyjna praca 17 drzew w przypadku tylko jednego samochodu.
- Zainwestuj we flotę elektryczną.
Zbadaj potencjał elektryfikacji swojego firmowego car parku. Określ horyzont czasowy częściowej i być może pełnej dekarbonizacji transportu w swojej flocie. Zapoznaj się z planami i dyrektywami rządowymi i europejskimi w tym temacie, które dość jasno precyzują czas, w którym normy emisji i rejestracje pojazdów z różnymi rodzajami napędów będą drastycznie bardziej restrykcyjne niż obecnie.
Z pomocą swoich dostawców CFM oraz technologii opracuj plan pilotażowy aby krok po kroku budować coraz większy udział pojazdów hybrydowych PHEV i elektrycznych BEV. To największy i najbardziej spektakularny krok w stronę graniczenia emisji CO2 (ślad węglowy). Jeżeli ma on iść w parze ze stabilnością biznesu i bezpieczeństwem operacyjnym Twoich pracowników musi on być przeprowadzony stopniowo i analizowany na szeregu poziomach.
- Przekalkuluj inwestycje w odnawialne źródła energii w firmie, oddziałach.
Redukcja emisji CO2 musi być kompleksowa, jeżeli nie ma być tylko reklamowym sloganem. Warto ładować auta hybrydowe i elektryczne zieloną energią, pochodzącą z OZE. Sprawdź i przeprowadź symulacje kosztów stałych i inwestycyjnych różnego typu instalacji w miejscach w których pojazdy napędzane nowym typem napędów parkują. Pompy ciepła, instalacje fotowoltaiczne, zakup energii z farm słonecznych czy prąd z elektrowni wiatrowych – to tylko niektóre formy możliwego zasilania Twojego przedsiębiorstwa i ładowania floty pojazdów elektrycznych.
Myśl szeroko i kompleksowo. Działaj nieszablonowo i zadbaj o odpowiednią oprawę marketingową zrealizowanych projektów proekologicznych.
- Dofinansowuj instalacje fotowoltaiczne i inne OZE w prywatnych domach pracowników.
Ciekawą praktyka na rynku jest zachęcanie pracowników do wyboru aut elektrycznych i korzystania z napędów elektrycznych w hybrydach plug-in poprzez dotowanie i dostosowywanie ich prywatnych instalacji elektrycznych do ładowania pojazdów nisko i zeroemisyjnych. Jeżeli Twoja firma naprawdę chce być „eko” i „zielona” w model redukcji śladu węglowego należy zaangażować więcej działów, co w konsekwencji pozwoli operować większymi budżetami i projektami, które swoim zasięgiem wykraczają poza funkcjonowanie samego środka transportu.
- Zwracaj uwagę na ogumienie.
Według Brytyjskiego Stowarzyszenia Producentów Opon (BTMA), około 80% emisji CO2 przez cały okres użytkowania opony samochodowej pochodzi z jej użytkowania w trasie (a nie z produkcji, sprzedaży i utylizacji), więc wybór opon o niskim oporze toczenia sprawia, że różnica w porównaniu z kampaniami na rzecz ograniczenia emisji CO2 floty.
Efektywność paliwowa pojawia się na etykietach opon, obok przyczepności na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie oraz zewnętrznego hałasu. Istnieje 6% różnica w zużyciu paliwa między oponami o najniższej i najwyższej jakości. Odpowiada to oszczędności emisji CO2 o ponad 10 g/km dla pełnego zestawu opon samochodowych, prawidłowo napompowanych. Ten wynik to „walka” o kolejne 300 kg CO2 na każdy z pojazdów w Twojej flocie.
Ważne jest również, aby kierowcy regularnie sprawdzali ciśnienie w oponach swoich pojazdów – niedopompowane opony powodują większy opór, co oznacza, że silnik musi pracować ciężej, a zatem spala więcej paliwa, co powoduje wyższą emisję CO2.
- Edukuj pracowników.
Plany i procesy nic nie dadzą jeżeli nie zadbasz o odpowiednie nastawienie i zmotywowanie pracowników. Transformacja ekologiczna w firmie nie musi oznaczać pasma wyrzeczeń i codziennych zmagań kierowców z wybujałymi pomysłami top managementu.
Stwórz program informacyjny i wielokanałowy proces edukacyjny, który zaszczepi w pracownikach potrzebę dbania o środowisko. Dobrze przeprowadzony „ekologiczny onboarding” pozwoli zaszczepić ideę proekologiczną również w rodzinach Twoich pracowników i stworzyć wielką społeczność, która ma zbieżne z Tobą cele.
- Wprowadzaj programy motywacyjne i zdrową biznesową grywalizację.
Rola dobrze wymyślonego i zrealizowanego projektu grywalizacyjnego jest na wagę złota. Dzięki grywalizacji możemy angażować pracowników do projektów na niepsotykanym do tej pory poziomie.
W Cartrack Polska znamy wagę tego procesu i w ramach biznesowej współpracy oferujemy naszym klientom aplikację Dzienny Asystent Jazdy. Aplikacja ta pozwala profilować i parametryzować kierowców oraz realizować rozbudowane działania grywalizacji biznesowej, która stoi u podstaw działań CSRowych w sferze motoryzacyjnej każdej firmy. System raportowania połączony z aplikacją Dzienny Asystent Jazdy (Cruise Control) i programem grywalizacji jest innowacyjnym narzędziem dla biznesu, które w tym roku zostało docenione przez tysiące fleet managerów i decydentów motoryzacyjnych nagrodą za najlepsze rozwiązanie CSRowe w branży.
Połączenie innowacyjnej aplikacji wraz z programem grywalizacji skutecznie motywuje pracowników do poprawy stylu jazdy, a co za tym idzie wzrostu bezpieczeństwa oraz spadku kosztów eksploatacji i szkodowości. Dlatego edukujemy i przypominamy, że wydajność i bezpieczeństwo firmowej floty pojazdów oraz kierowców może mieć znaczący wpływ na osiąganie dobrych wyników biznesowych. Koszty paliwa, serwisu oraz ubezpieczenia floty mają bezpośrednie przełożenie na zyski firmy.
- Postaw na technologię.
Najlepszą metodą wdrożenia, monitorowania i ewaluacji zmiany profilu floty na bardziej ekologiczny jest telemetria. Rozwiązania Cartrack Polska pozwalają kompleksowo audytować, przygotować, wdrażać oraz zarządzać zmianami klimatycznymi w obrębie floty pojazdów służbowych.
Technologia monitoringu pojazdów wzbogacona o komplementarne usługi zarządzające trasami, zadaniami, spalaniem, szkodowością, połączona z profesjonalnie przygotowanym programem grywalizacji wraz z aplikacją mobilną są gwarantem dobrego nadzoru nad całym konceptem. Ślad węglowy Twojej floty można ograniczać, a w końcu – zredukować do neutralności klimatycznej.
Zacznij działać przy ekologii swojej floty z Cartrack Polska – nasze usługi to coś więcej niż sama geolokalizacja – to potężny zestaw narzędzi pozwalających administrować wszystkimi aspektami firmowego car parku.
12 thoughts on “Jak wyliczyć i zredukować ślad węglowy floty?”
Comments are closed.